Livslängd på betyg?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Anonym
    #1

    Livslängd på betyg?

    Sitter här som 40+ och vill skola om mig, eller plugga på högskola för första gången.
    Har gymnasiebetyg från komvux pga att jag fick avbryta gymnasiestudierna för allergi som ung
    Har sedan jobbat i två olika branscher och vill nu prova en tredje.
    Finns det bäst före datumet på komvux betygen? Tycker mig förstå det när jag söker på nätet. Då måste jag alltså läsa in gymnasiet igen? Bara MA A+ENG A+SV A? Eller även B kurserna? Fler ämnen?
    Måste man skriva högskoleprovet för att ens ha en chans?
    Lättare komma in om jag vill läsa på distans?
    Håller på att boka tid till studievägledare men vill få svar NU
    Hoppas någon har något svar och orkar svara.
    Tack!
  2. 1
    Livslängd på betyg? Sitter här som 40+ och vill skola om mig, eller plugga på högskola för första gången.
    Har gymnasiebetyg från komvux pga att jag fick avbryta gymnasiestudierna för allergi som ung
    Har sedan jobbat i två olika branscher och vill nu prova en tredje.
    Finns det bäst före datumet på komvux betygen? Tycker mig förstå det när jag söker på nätet. Då måste jag alltså läsa in gymnasiet igen? Bara MA A+ENG A+SV A? Eller även B kurserna? Fler ämnen?
    Måste man skriva högskoleprovet för att ens ha en chans?
    Lättare komma in om jag vill läsa på distans?
    Håller på att boka tid till studievägledare men vill få svar NU
    Hoppas någon har något svar och orkar svara.
    Tack!
  3. Medlem sedan
    Mar 2009
    #2
    Om du vill börja på högskolan nu till våren ska man söka senast den 15okt på https://www.antagning.se/se/start

    Det finns inget bäst-före datum på betygen, men det är möjligt att du blir tvungen att komplettera med vissa ämnen pga ändrade regler eller för att få särskild behörighet till den utbildning du vill läsa. Men har du minst Godkänd i ett ämne behöver inte du läsa om det (man får inte ens göra det enligt reglerna). T.ex. de som har G och vill få VG eller MVG är tvungna att göra en särskild prövning och betala själva för det. De har inte rätt att gå om kursen. Därför har jag svårt att tro att du behöver läsa in de ämnen du har redan minst G i.

    Det är i regel lättare att komma in via Högskoleprovet, men det beror helt och hållet på vad du vill läsa (på vissa utbildningar har de så pass få sökande att de tar in alla behöriga).
    Generellt brukar vara lättare att komma in på distanskurser med undantag för vissa halvfartskurser för yrkesverksamma som är poppis.
    Förut räckte det med att ha minst G i kärnämnena för att ha grundbehörighet till högskolan (Ma A, Sh A, En A, Re A, Nk A, SvB) men nu from hösten 2010 kräver de slutbetyg och G i minst 2250 gymnasiepoäng (av 2500).

    Men för dem som gick ut före 1997 gäller andra regler:
    https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-...tyg-fore-1997/

    Svenska B krävs för grundläggande behörighet.

    Sedan finns det något som heter "särskild behörighet", dvs. krav på att ha läst (minst "G"=Godkänd) vissa kurser. Särskild behörighet skiljer sig beroende på vilket program/kurs du vill läsa. Enstaka program/kurser har endast grundläggande behörighetskrav.
  4. 2
    Om du vill börja på högskolan nu till våren ska man söka senast den 15okt på https://www.antagning.se/se/start

    Det finns inget bäst-före datum på betygen, men det är möjligt att du blir tvungen att komplettera med vissa ämnen pga ändrade regler eller för att få särskild behörighet till den utbildning du vill läsa. Men har du minst Godkänd i ett ämne behöver inte du läsa om det (man får inte ens göra det enligt reglerna). T.ex. de som har G och vill få VG eller MVG är tvungna att göra en särskild prövning och betala själva för det. De har inte rätt att gå om kursen. Därför har jag svårt att tro att du behöver läsa in de ämnen du har redan minst G i.

    Det är i regel lättare att komma in via Högskoleprovet, men det beror helt och hållet på vad du vill läsa (på vissa utbildningar har de så pass få sökande att de tar in alla behöriga).
    Generellt brukar vara lättare att komma in på distanskurser med undantag för vissa halvfartskurser för yrkesverksamma som är poppis.
    Förut räckte det med att ha minst G i kärnämnena för att ha grundbehörighet till högskolan (Ma A, Sh A, En A, Re A, Nk A, SvB) men nu from hösten 2010 kräver de slutbetyg och G i minst 2250 gymnasiepoäng (av 2500).

    Men för dem som gick ut före 1997 gäller andra regler:
    https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-...tyg-fore-1997/

    Svenska B krävs för grundläggande behörighet.

    Sedan finns det något som heter "särskild behörighet", dvs. krav på att ha läst (minst "G"=Godkänd) vissa kurser. Särskild behörighet skiljer sig beroende på vilket program/kurs du vill läsa. Enstaka program/kurser har endast grundläggande behörighetskrav.
  5. Anonym
    #3

    Tack!

    tack för ditt utförliga och långa svar. Fick lite panik för att betygen inte gällde, hade blivit många steg bakåt
  6. 3
    Tack! tack för ditt utförliga och långa svar. Fick lite panik för att betygen inte gällde, hade blivit många steg bakåt

Liknande trådar

  1. Livslängd på en Shar Pei ?
    By Maria m. 3 gullungar in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-12-04, 14:19
  2. Livslängd på tvättmaskin
    By Anonym in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 15:13
  3. Livslängd på ögonskuggor,
    By LaMa in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 15:10
  4. Livslängd på dammsugare?
    By Anna in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 22:08
  5. Livslängd Sodastream?
    By LottaJ in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 14:43
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar