Kissa stående?
Mammasnack
  1. Anonym
    #1

    Kissa stående?

    Min son, snart 3 år, har fortfarande blöja och har inte varit så intresserad av att sitta på toa/potta. För några månader sedan började jag sätta honom på toa vid varje blöjbyte. Jag berättade en saga och han fick det till en vana. Pratade med maken om hur jag gjorde och att vi kunde sätta honom på toa vid varje blöjbyte för att få honom mer medveten om att kissa på toa. Sista veckan har sonen blivit arg då jag satt honom på toan. Han vill stå upp och kissa! Pratade med maken och jo han hade lärt sonen att man kan stå och kissa. Bad honom att vi enat lär honom och sitta och kissa. Tycker han är för liten. Och hur ska han göra om han både vill kissa och bajsa. Jag tycker det blir rörigt för honom. Dessutom tycker jag att det skvätter då man står och kissar och vill därför ge honom en vana att sitta ner. Men maken bara fortsätter att låta honom stå upp och kissa, han är ju sååå duktig på det. Blir så arg. Måste man stå upp och kissa bara för att man kan? Jag tycker att detta försvårar processen att bli blöjfri. Har jag fel?
  2. 1
    Kissa stående? Min son, snart 3 år, har fortfarande blöja och har inte varit så intresserad av att sitta på toa/potta. För några månader sedan började jag sätta honom på toa vid varje blöjbyte. Jag berättade en saga och han fick det till en vana. Pratade med maken om hur jag gjorde och att vi kunde sätta honom på toa vid varje blöjbyte för att få honom mer medveten om att kissa på toa. Sista veckan har sonen blivit arg då jag satt honom på toan. Han vill stå upp och kissa! Pratade med maken och jo han hade lärt sonen att man kan stå och kissa. Bad honom att vi enat lär honom och sitta och kissa. Tycker han är för liten. Och hur ska han göra om han både vill kissa och bajsa. Jag tycker det blir rörigt för honom. Dessutom tycker jag att det skvätter då man står och kissar och vill därför ge honom en vana att sitta ner. Men maken bara fortsätter att låta honom stå upp och kissa, han är ju sååå duktig på det. Blir så arg. Måste man stå upp och kissa bara för att man kan? Jag tycker att detta försvårar processen att bli blöjfri. Har jag fel?
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2
    Om det försvårar processen att bli blöjfri, ska jag låta vara osagt då jag inte vet men däremot vet jag att oavsett om man kan stå som kille och pinka, så är ordinationen att man ska sitta eftersom man tömmer urinblåsan bättre.

    Sen tycker jag det är äckligt då killar står och skvätter omkring sig....speciellt vuxna karlar.
  4. 2
    Om det försvårar processen att bli blöjfri, ska jag låta vara osagt då jag inte vet men däremot vet jag att oavsett om man kan stå som kille och pinka, så är ordinationen att man ska sitta eftersom man tömmer urinblåsan bättre.

    Sen tycker jag det är äckligt då killar står och skvätter omkring sig....speciellt vuxna karlar.
  5. Medlem sedan
    Dec 2000
    #3
    Jag hade gärna lärt våra killar att sitta och kissa, det finns ju många fördelar med det. Men det är svårt när de ser sin pappa stå och kissa, tycker jag, och båda våra killar tyckte det var mycket roligare att försöka kissa stående på en pall vid toan än att sitta på potta. Och eftersom det är skönt att slippa blöjor fick våra killar välja själva, redan från 2½ års ålder. Det går ju att lära om dem när de är lite äldre, i många skolor vill de ju t.ex. att även killar ska sitta och kissa.
  6. 3
    Jag hade gärna lärt våra killar att sitta och kissa, det finns ju många fördelar med det. Men det är svårt när de ser sin pappa stå och kissa, tycker jag, och båda våra killar tyckte det var mycket roligare att försöka kissa stående på en pall vid toan än att sitta på potta. Och eftersom det är skönt att slippa blöjor fick våra killar välja själva, redan från 2½ års ålder. Det går ju att lära om dem när de är lite äldre, i många skolor vill de ju t.ex. att även killar ska sitta och kissa.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Låter som någon löjlig machogrej. Sitta är bättre för att man tömmer blåsan bättre och för att man inte skvätter.

    Själv har jag låtit sonen välja, men sagt att var och en håller toaletten ren efter sig. Så om din man envisas, överlåt toalettrengöringen (hela toan och badrummet) åt honom. Här sitter de båda ner vad jag vet. Eller så håller de rent, för något kiss bredvid ser jag aldrig.

    Om det försvårar processen att bli blöjfri vet jag inte. Kan ju tänkas att sonen tycker det är roligare också så att det gör det hela lättare.
  8. 4
    Låter som någon löjlig machogrej. Sitta är bättre för att man tömmer blåsan bättre och för att man inte skvätter.

    Själv har jag låtit sonen välja, men sagt att var och en håller toaletten ren efter sig. Så om din man envisas, överlåt toalettrengöringen (hela toan och badrummet) åt honom. Här sitter de båda ner vad jag vet. Eller så håller de rent, för något kiss bredvid ser jag aldrig.

    Om det försvårar processen att bli blöjfri vet jag inte. Kan ju tänkas att sonen tycker det är roligare också så att det gör det hela lättare.
  9. Medlem sedan
    Jun 2007
    #5

    Jag har tre söner

    och här har det liksom inte ens snackats om saken. Man sitter på toan, punkt slut

    Är man ute när behovet blir trängade så är det praktiskt att vara kille och DÅ kan man roa sig med att skriva i snön också..

    De har börjat ifrågsätta det när de börjat skola/lekis men då har det bara varit under en övergående period, de har själva sett hur skolans toaletter snabbt blir att se ut och de vill inte städa.

    Så vitt jag vet har beteende hållit i sig för även efter de blivit tonåringar slipper vi urin på golvet och det är jag rätt glad för.
    Bara måste...... allt....
  10. 5
    Jag har tre söner och här har det liksom inte ens snackats om saken. Man sitter på toan, punkt slut

    Är man ute när behovet blir trängade så är det praktiskt att vara kille och DÅ kan man roa sig med att skriva i snön också..

    De har börjat ifrågsätta det när de börjat skola/lekis men då har det bara varit under en övergående period, de har själva sett hur skolans toaletter snabbt blir att se ut och de vill inte städa.

    Så vitt jag vet har beteende hållit i sig för även efter de blivit tonåringar slipper vi urin på golvet och det är jag rätt glad för.
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6
    Vi har lärt sonen att kissa sittande. Att pappa oftast kissar stående har inte påverkat. Sonen är 7 år gammal och har några få gånger testat att kissa stående och jag har inte sagt något.

    Som du säger måste det ju bli problem om man inser att man är bajsnödig också...

    Om jag var du skulle jag informera familjen att de som tänker kissa stående får städa toaletten själva VARJE DAG.
    Och det inte bara skvätter, det luktar mycket mer och lukten är ju inget annat än ... just det: urinpartiklar. Så NEJ TACK, jag vill INTE ha kiss i hela badrummet bara för att någon tycker att det är macho/kul att stå upp.

    Så varför inte låta sonen testa att stå upp och kissa tills han är blöjtorr, men att påpeka att det är bättre på alla sätt att kissa sittande. Till slut går det in.
  12. 6
    Vi har lärt sonen att kissa sittande. Att pappa oftast kissar stående har inte påverkat. Sonen är 7 år gammal och har några få gånger testat att kissa stående och jag har inte sagt något.

    Som du säger måste det ju bli problem om man inser att man är bajsnödig också...

    Om jag var du skulle jag informera familjen att de som tänker kissa stående får städa toaletten själva VARJE DAG.
    Och det inte bara skvätter, det luktar mycket mer och lukten är ju inget annat än ... just det: urinpartiklar. Så NEJ TACK, jag vill INTE ha kiss i hela badrummet bara för att någon tycker att det är macho/kul att stå upp.

    Så varför inte låta sonen testa att stå upp och kissa tills han är blöjtorr, men att påpeka att det är bättre på alla sätt att kissa sittande. Till slut går det in.
  13. Medlem sedan
    Dec 2007
    #7
    Jag tycker inte att man måste stå och kissa bara för att man kan. Vi lär vår äldste son att man står bara och kissar när man är ute eller när toaletten är så smutsig att man inte vill sitta. I övrigt sitter man och kissar.
  14. 7
    Jag tycker inte att man måste stå och kissa bara för att man kan. Vi lär vår äldste son att man står bara och kissar när man är ute eller när toaletten är så smutsig att man inte vill sitta. I övrigt sitter man och kissar.
  15. Medlem sedan
    Dec 1998
    #8
    Jag tycker verkligen inte det är ett stort problem.... Om du nu är angelägen om att grabben ska sluta med blöjor, låt honom stå! Att han står nu behöver inte betyda att han kommer att göra det jämt...

    Jag läste svaren du fått på fråga pappor och tycker det är precis så enkelt som någon svarade: Skvätter det utanför lär ni honom att man ska torka upp.

    Om inte annat kan rengöringen kanske så småningom när nyhetens behag lagt sig inspirera till att hellre sitta om du påpekar att det skvätter mindre om man sitter....

    Att det skulle vara förvirrande och störa "potträningen" tror jag inte alls. Det hela handlar ju om att göra det man ska omedelbart där man står i en blöja eller gå in på en toalett och i det senare fallet kvittar det om man gör det man ska stående eller sittande.
  16. 8
    Jag tycker verkligen inte det är ett stort problem.... Om du nu är angelägen om att grabben ska sluta med blöjor, låt honom stå! Att han står nu behöver inte betyda att han kommer att göra det jämt...

    Jag läste svaren du fått på fråga pappor och tycker det är precis så enkelt som någon svarade: Skvätter det utanför lär ni honom att man ska torka upp.

    Om inte annat kan rengöringen kanske så småningom när nyhetens behag lagt sig inspirera till att hellre sitta om du påpekar att det skvätter mindre om man sitter....

    Att det skulle vara förvirrande och störa "potträningen" tror jag inte alls. Det hela handlar ju om att göra det man ska omedelbart där man står i en blöja eller gå in på en toalett och i det senare fallet kvittar det om man gör det man ska stående eller sittande.
  17. Liz*
    #9
    Ungen vet själv hur han vill ha det och pojkar vill nästan alltid göra kissandet stående. Jag förstår inte riktigt hur du får detta till ett problem?!
  18. 9
    Ungen vet själv hur han vill ha det och pojkar vill nästan alltid göra kissandet stående. Jag förstår inte riktigt hur du får detta till ett problem?!
  19. Liz*
    #10
    Hur skulle blåsan tömmas lättare när man sitter? Den viks ju.
  20. 10
    Hur skulle blåsan tömmas lättare när man sitter? Den viks ju.
  21. Liz*
    #11
    Förresten bajsar man bättre om man sitter på huk med fötterna på toaringen men det vill inte svenskar göra.
  22. 11
    Förresten bajsar man bättre om man sitter på huk med fötterna på toaringen men det vill inte svenskar göra.
  23. Liz*
    #12
    Och att män ska kissa sittande kanske är en löjlig feministgrej?
  24. 12
    Och att män ska kissa sittande kanske är en löjlig feministgrej?
  25. Medlem sedan
    Jan 2000
    #13
    Det har inte något med den ev vikningen att göra utan man är mer avslappnad då man sitter. Står du upp så spänner du t.ex dina benmuskler, som kan försvåra pinkandet.
  26. 13
    Det har inte något med den ev vikningen att göra utan man är mer avslappnad då man sitter. Står du upp så spänner du t.ex dina benmuskler, som kan försvåra pinkandet.
  27. Medlem sedan
    May 2005
    #14
    Asch, jag kanske har blivit lurad då.
  28. 14
    Asch, jag kanske har blivit lurad då.
  29. Medlem sedan
    May 2004
    #15
    Ursäkta en ärligt menad fråga ;-) Men vill de det? Jag har själv två pojkar och de sitter nästan alltid, min man växlar, men sitter nog oftast tror jag (jag ser ju inte alltid när han är på dass) och mitt ex satt typ alltid. Jag har överhuvudtaget aldrig funderat över varken det ena eller det andra men något problem är det ju inte. Fast det är klart att när mina pojkar var mindre så hamnade ju en del på lite andra ställen än i holken ibland ;-) Jag har aldrig försökt påverka mina gossar utan det styr de helt och hållet själva - ofta sitter i alla fall den stora gossen och läser på toa och det funkar ju rätt dåligt ihop med ståkissning och så är han en riktig långsittare ;-)
  30. 15
    Ursäkta en ärligt menad fråga ;-) Men vill de det? Jag har själv två pojkar och de sitter nästan alltid, min man växlar, men sitter nog oftast tror jag (jag ser ju inte alltid när han är på dass) och mitt ex satt typ alltid. Jag har överhuvudtaget aldrig funderat över varken det ena eller det andra men något problem är det ju inte. Fast det är klart att när mina pojkar var mindre så hamnade ju en del på lite andra ställen än i holken ibland ;-) Jag har aldrig försökt påverka mina gossar utan det styr de helt och hållet själva - ofta sitter i alla fall den stora gossen och läser på toa och det funkar ju rätt dåligt ihop med ståkissning och så är han en riktig långsittare ;-)
  31. Liz*
    #16
    Jag tror faktiskt att majoriteten står och pinkar men kanske det inte är så i Sverige? Fast min son som gick några månader i skolan i Sverige för ett par år sedan säger att det inte fanns en enda kille som pinkade sittande.

    Kanske det är olika vanor hemma och ute.
  32. 16
    Jag tror faktiskt att majoriteten står och pinkar men kanske det inte är så i Sverige? Fast min son som gick några månader i skolan i Sverige för ett par år sedan säger att det inte fanns en enda kille som pinkade sittande.

    Kanske det är olika vanor hemma och ute.
  33. Medlem sedan
    May 2004
    #17
    Ja, det skulle jag absolut säga att det är olika hemma och ute ;-) Det är ju en klar fördel att kunna stå på offentliga toaletter så det gör de, förmodligen likaså i skolan.
  34. 17
    Ja, det skulle jag absolut säga att det är olika hemma och ute ;-) Det är ju en klar fördel att kunna stå på offentliga toaletter så det gör de, förmodligen likaså i skolan.
  35. Medlem sedan
    Jun 2007
    #18

    Nu var jag ju tvungen att fråga

    och tonårskillarna i min närhet sitter säger de .. och jag tror dem. Vi har inga bekymmer med kletiga toaletter.. utom när nån lite yngre person som inte lärt sig sitta, är här

    Och jag vet att jag läste i nån lite mer seriös tidskrift att det är ett sätt att förebygga problem med prostatan.

    Man viker den inte Den hänger ner och snarare får den en smula mer hjälp av tyngdkraften
    Bara måste...... allt....
  36. 18
    Nu var jag ju tvungen att fråga och tonårskillarna i min närhet sitter säger de .. och jag tror dem. Vi har inga bekymmer med kletiga toaletter.. utom när nån lite yngre person som inte lärt sig sitta, är här

    Och jag vet att jag läste i nån lite mer seriös tidskrift att det är ett sätt att förebygga problem med prostatan.

    Man viker den inte Den hänger ner och snarare får den en smula mer hjälp av tyngdkraften
  37. Liz*
    #19
    Jag får forska mer i hur det kan påverka prostatan
  38. 19
    Jag får forska mer i hur det kan påverka prostatan
  39. Liz*
    #20
    Här har du en annan anledning till att sitta och kissa;

    http://www.smp.se/nyheter/tt_inrikes...81063542%29.gm
  40. 20
    Här har du en annan anledning till att sitta och kissa;

    http://www.smp.se/nyheter/tt_inrikes...81063542%29.gm
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Kissa stående
    By Anonym in forum Pappasnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-25, 21:08
  2. Stående
    By Lindii in forum _1101 Januaribarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 17:01
  3. Att kissa eller inte kissa...
    By Bombina in forum Ur barnamun
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-13, 13:36
  4. Att kissa eller inte kissa...
    By Fideli_76 in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 21:28
  5. Stående....
    By Pia med Nea in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 19:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar