Järnvärde/Hb...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2004
    #1

    Järnvärde/Hb...

    Jag trodde i min enfald att Hb är samma som järnvärde men har just lärt mig att så är inte fallet. Hb är alltså antalet röda blodkroppar och Ferratin är järnvärdet. Nå, jag vet en man som har ett Hb på 178 och ska nu utredas och eventuellt bli tappad på blod. Men vad kan ligga bakom ett sådant högt blodvärde? Det har funnits länge och har inte gått ned trots att man försökt ge blodförtunnande (ingen aning om varför man gör så, det ska ha med risken att få blodproppar av så "tjockt" blod) Högt blodtryck och risk för blodproppar finns i familjen, kan det vara någonting ärftligt? Jag är lite rudis på det här området blod och sånt, är det nån som kan någonting om blod och högt Hb?
    Missunna aldrig en människa dess lycka, du vet ingenting om dess sorger.....

    http://gammelbyn.blogspot.com/
    http://porr-ullet.blogspot.com/

    Vill du läsa min mer personliga blogg? PM:a mig då för lösen och åtkomst, den innehåller så pass privata saker om livet att den vill jag veta vem som läser. Men fråga på, det är alltid kul med någon som vill läsa det man skriver!
  2. 1
    Järnvärde/Hb... Jag trodde i min enfald att Hb är samma som järnvärde men har just lärt mig att så är inte fallet. Hb är alltså antalet röda blodkroppar och Ferratin är järnvärdet. Nå, jag vet en man som har ett Hb på 178 och ska nu utredas och eventuellt bli tappad på blod. Men vad kan ligga bakom ett sådant högt blodvärde? Det har funnits länge och har inte gått ned trots att man försökt ge blodförtunnande (ingen aning om varför man gör så, det ska ha med risken att få blodproppar av så "tjockt" blod) Högt blodtryck och risk för blodproppar finns i familjen, kan det vara någonting ärftligt? Jag är lite rudis på det här området blod och sånt, är det nån som kan någonting om blod och högt Hb?
  3. monka
    #2
    Det kan vara en sjukdom som heter Hemokromatos och då tappar man helt enkelt ut lite blod emellanåt så inte levern blir överbelastad - enkelt förklarat Jag känner en som har så, mår jättebra, ingaproblem alls med sin lever.
  4. 2
    Det kan vara en sjukdom som heter Hemokromatos och då tappar man helt enkelt ut lite blod emellanåt så inte levern blir överbelastad - enkelt förklarat Jag känner en som har så, mår jättebra, ingaproblem alls med sin lever.
  5. Medlem sedan
    Nov 2004
    #3
    Får man högt Hb av det? Vid googling såg jag att det var kopplat till högt järnvärde, inte antalet blodkroppar, men du säger att de kan ha med varandra att göra? Hur funkar det rent kroppsligt?
  6. 3
    Får man högt Hb av det? Vid googling såg jag att det var kopplat till högt järnvärde, inte antalet blodkroppar, men du säger att de kan ha med varandra att göra? Hur funkar det rent kroppsligt?
  7. monka
    #4
    Jo de brukar har högt Hb, det är oftast så det upptäcks.

    Hur det funkar rent kroppsligt.... det är så där 8 år sen jag jobbade med den typen av sjukdomar men om man har Hemokromatos och man inget gör nåt åt det så får man på sikt skrumplever - jätteovanligt idag eftersom man upptäcker det tidigt i regel.
  8. 4
    Jo de brukar har högt Hb, det är oftast så det upptäcks.

    Hur det funkar rent kroppsligt.... det är så där 8 år sen jag jobbade med den typen av sjukdomar men om man har Hemokromatos och man inget gör nåt åt det så får man på sikt skrumplever - jätteovanligt idag eftersom man upptäcker det tidigt i regel.
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5
    Vi har det i släkten - tydligen så att om man har vissa kombinationer av ngra gener (varav en kom till Sverige på 1700talet med en skotte säger min läkare- alla som har den är släkt med honom alltså) så åker man på det - och med dem i min släkt som har det har det funkat bra att tappa blod bara.
  10. 5
    Vi har det i släkten - tydligen så att om man har vissa kombinationer av ngra gener (varav en kom till Sverige på 1700talet med en skotte säger min läkare- alla som har den är släkt med honom alltså) så åker man på det - och med dem i min släkt som har det har det funkat bra att tappa blod bara.
  11. Medlem sedan
    Dec 2005
    #6
    Man kan även få ett sådan värde som rökare.
  12. 6
    Man kan även få ett sådan värde som rökare.
  13. Medlem sedan
    Nov 2004
    #7
    Inte rökare, så det är uteslutet.
  14. 7
    Inte rökare, så det är uteslutet.
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8
    Och man ställer alltså diagnosen utifrån ett test där man kollar om vissa genkombinationer finns.
  16. 8
    Och man ställer alltså diagnosen utifrån ett test där man kollar om vissa genkombinationer finns.
  17. Salander
    #9
    Förutom Hemakromatos så hålls ni ju där norröver med den ovanligare varianten av den sjukan som kallas Bronsdiabetes.
    Är personen diabetiker?

    Man kan få för högt hb /järnvärde om man har höga halter testosteron också.

    För att svara på dina frågor så är järnet själva förrådet av byggstenar som kroppen bygger de röda blodkropparna av.
    t ex kan man ha lågt hb men ändå ha bra järnvärde, då fixar kroppen till det själv. Har man lågt hb och dåligt med järn då finns det inget att bygga med osv.
    Hb visar hur blodet mår, järnet visar hur "förrådet" har det
  18. 9
    Förutom Hemakromatos så hålls ni ju där norröver med den ovanligare varianten av den sjukan som kallas Bronsdiabetes.
    Är personen diabetiker?

    Man kan få för högt hb /järnvärde om man har höga halter testosteron också.

    För att svara på dina frågor så är järnet själva förrådet av byggstenar som kroppen bygger de röda blodkropparna av.
    t ex kan man ha lågt hb men ändå ha bra järnvärde, då fixar kroppen till det själv. Har man lågt hb och dåligt med järn då finns det inget att bygga med osv.
    Hb visar hur blodet mår, järnet visar hur "förrådet" har det
  19. Medlem sedan
    Jan 2000
    #10
    Oj, visste inte att högt hb kunde vara skadligt!
    Jag har själv högt hb (brukar ligga kting 160-170) så läkarna brukar reagera över att jag som kvinna har så högt värde, men de har aldrig sagt att det kan finnas sjukdomar knutna till det. Så jag antar att mina värden ändå ligger tillräckligt lågt.
  20. 10
    Oj, visste inte att högt hb kunde vara skadligt!
    Jag har själv högt hb (brukar ligga kting 160-170) så läkarna brukar reagera över att jag som kvinna har så högt värde, men de har aldrig sagt att det kan finnas sjukdomar knutna till det. Så jag antar att mina värden ändå ligger tillräckligt lågt.

Liknande trådar

  1. Järnvärde?
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-13, 13:40
  2. Hb och järnvärde?
    By Therese med M L V I in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-07, 15:27
  3. järnvärde
    By mimmi0803 in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 16:11
  4. Järnvärde??
    By Ginis in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 19:43
  5. järnvärde
    By inarud in forum _0707 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 12:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar