shuntproblem ?
Shuntar och hydrocefalus
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    shuntproblem ?

    Min dotter har shunt sedan snart 1,5 år. Hon fick i början på förra året lite strul då shunten ställde om sig. Nu har hon tryckhuvudvärk igen sedan förra veckan. Vi avvaktade helgen, hon har inte hydrocefalus så det är inte akut farligt. Problemen kvarstod och vi var in igår, shunten tömde sig men fyllde sig inte. Efter flertal tryckande så kom den igång. Läkarna hoppades på ett tillfälligt stopp och det borde vara bra idag.
    Huvudvärken är kvar ochväntar nu på samtal.

    Vilka undersökningar görs för att utreda ett stopp eller annan dysfunktion i en shunt?
    Hoppas någon vet.
  2. 1
    shuntproblem ? Min dotter har shunt sedan snart 1,5 år. Hon fick i början på förra året lite strul då shunten ställde om sig. Nu har hon tryckhuvudvärk igen sedan förra veckan. Vi avvaktade helgen, hon har inte hydrocefalus så det är inte akut farligt. Problemen kvarstod och vi var in igår, shunten tömde sig men fyllde sig inte. Efter flertal tryckande så kom den igång. Läkarna hoppades på ett tillfälligt stopp och det borde vara bra idag.
    Huvudvärken är kvar ochväntar nu på samtal.

    Vilka undersökningar görs för att utreda ett stopp eller annan dysfunktion i en shunt?
    Hoppas någon vet.
  3. Medlem sedan
    Apr 2008
    #2
    Hej! Tråkigt att höra om din dotters huvudvärk.
    Jag fick genomgå nu i vuxen ålder, en rad olika typer av röntgen undersökningar, och en shuntrevision (shunt op.) Läkaren som jag fick träffa på Sahlgrenska, sa då till mig att vi var tvugna att byta shunten, för att den hade suttit i ganska många år. De fastställde då, att det var ett shuntstopp.

    Hoppas att allt löser sig för er till det bästa!!
  4. 2
    Hej! Tråkigt att höra om din dotters huvudvärk.
    Jag fick genomgå nu i vuxen ålder, en rad olika typer av röntgen undersökningar, och en shuntrevision (shunt op.) Läkaren som jag fick träffa på Sahlgrenska, sa då till mig att vi var tvugna att byta shunten, för att den hade suttit i ganska många år. De fastställde då, att det var ett shuntstopp.

    Hoppas att allt löser sig för er till det bästa!!
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    vi fick in i fredags på DT och shuntöversikt och shunten hade ställt om sig från 150 till 40! Inte konstigt att hon hade huvudvärk.
    Shunten justerades och huvudvärken är borta
  6. 3
    vi fick in i fredags på DT och shuntöversikt och shunten hade ställt om sig från 150 till 40! Inte konstigt att hon hade huvudvärk.
    Shunten justerades och huvudvärken är borta
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar