Webmail i telia - hjälp....
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Webmail i telia - hjälp....

    Jag har köpt en ny dator. I min gamla ligger mailen i Windows Mail. Nu tänkte jag att det är bättre att använda Webmail (för då kan jag väl läsa mina mail från vilken dator jag vill????) istället för att ha det lokalt i min nya dator.

    Tyvärr är jag dummare än tåget när det gäller detta område......

    Loggade in på mina sidor på Telia, men hittade inte hur/vad jag skulle göra. Finns någon vänlig själ som kan guida mig till vilka uppgifter jag behöver och hur jag gör. Snart kraschar min gamla dator och just nu måste jag ändå använda den för att kunna läsa mail.......
  2. 1
    Webmail i telia - hjälp.... Jag har köpt en ny dator. I min gamla ligger mailen i Windows Mail. Nu tänkte jag att det är bättre att använda Webmail (för då kan jag väl läsa mina mail från vilken dator jag vill????) istället för att ha det lokalt i min nya dator.

    Tyvärr är jag dummare än tåget när det gäller detta område......

    Loggade in på mina sidor på Telia, men hittade inte hur/vad jag skulle göra. Finns någon vänlig själ som kan guida mig till vilka uppgifter jag behöver och hur jag gör. Snart kraschar min gamla dator och just nu måste jag ändå använda den för att kunna läsa mail.......
  3. Medlem sedan
    Dec 1998
    #2
    Om jag fattat rätt: Du har Telia som Internet (och mail) leverantör i dag och ska bara byta dator?
    Men i stället för att hämta hem mailen till din dator vill du använda webmail?

    Det ena utesluter faktiskt inte det andra. Jag laddar ner mina mail till min dator, varefter nedladdade mail raderas från servern. Det är det normala, men man kan också välja att spara mailen på servern om man vill komma åt dem via webmail (inställning du gör på din dator). För egen del kollar jag bara nya mail via webmail om jag t ex är ute och reser.

    Spar man mailen på servern måste man tänka på att man inte har obegränsat utrymme på servern, så man måste städa ibland. Går du över volymgränsen tas inte fler mail emot...

    Så vill du spara gamla mail är det faktiskt bättre att ladda ner dem till din dator där du har mer lagringsutrymme (mailen sparas på din hårddisk).

    Du kan ändå alltid logga in på din webmail och läsa mail där.

    Till sist, vad du behöver: Ett användar-ID och ett lösenord. Användar-ID kan vara din mailadress eller ett ID du fått från Telia. När jag hade Telia vill jag minnas att mailadressen var användar-ID.

    Lösenordet har du fått av Telia när du tecknade abonnemanget. Man kan ändra lösenord till ett eget valt, men har du aldrig gjort det är det Telias ursprungliga som gäller.

    Har du tappat bort pappren du fick när du tecknade abonnemanget får du kontakta Telias kundtjänst för att få nya uppgifter.

    Sen går du in på webmail på Telias web och loggar in med dessa uppgifter.
  4. 2
    Om jag fattat rätt: Du har Telia som Internet (och mail) leverantör i dag och ska bara byta dator?
    Men i stället för att hämta hem mailen till din dator vill du använda webmail?

    Det ena utesluter faktiskt inte det andra. Jag laddar ner mina mail till min dator, varefter nedladdade mail raderas från servern. Det är det normala, men man kan också välja att spara mailen på servern om man vill komma åt dem via webmail (inställning du gör på din dator). För egen del kollar jag bara nya mail via webmail om jag t ex är ute och reser.

    Spar man mailen på servern måste man tänka på att man inte har obegränsat utrymme på servern, så man måste städa ibland. Går du över volymgränsen tas inte fler mail emot...

    Så vill du spara gamla mail är det faktiskt bättre att ladda ner dem till din dator där du har mer lagringsutrymme (mailen sparas på din hårddisk).

    Du kan ändå alltid logga in på din webmail och läsa mail där.

    Till sist, vad du behöver: Ett användar-ID och ett lösenord. Användar-ID kan vara din mailadress eller ett ID du fått från Telia. När jag hade Telia vill jag minnas att mailadressen var användar-ID.

    Lösenordet har du fått av Telia när du tecknade abonnemanget. Man kan ändra lösenord till ett eget valt, men har du aldrig gjort det är det Telias ursprungliga som gäller.

    Har du tappat bort pappren du fick när du tecknade abonnemanget får du kontakta Telias kundtjänst för att få nya uppgifter.

    Sen går du in på webmail på Telias web och loggar in med dessa uppgifter.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Hej! Tack för hjälpen. Jag var ute efter webmail för att jag helt enkelt inte hittade något program i nya datorn där jag kan hantera mailen.....

    Trixade en stund och hittade till slut var man kunde beställa nytt lösenord. Jag kunde logga in på Mitt Telia, men inte på själva mailen. Nu har jag fått nytt lösenord och kunde även logga in på mailen.

    Tur att du påpekade risken med full brevlåda. Är usel på att radera - har flera tusen mail i inkorgen på gamla datorn. Nu skall jag skärpa till mig och radera löpande!

    Tack igen!
  6. 3
    Hej! Tack för hjälpen. Jag var ute efter webmail för att jag helt enkelt inte hittade något program i nya datorn där jag kan hantera mailen.....

    Trixade en stund och hittade till slut var man kunde beställa nytt lösenord. Jag kunde logga in på Mitt Telia, men inte på själva mailen. Nu har jag fått nytt lösenord och kunde även logga in på mailen.

    Tur att du påpekade risken med full brevlåda. Är usel på att radera - har flera tusen mail i inkorgen på gamla datorn. Nu skall jag skärpa till mig och radera löpande!

    Tack igen!
  7. Medlem sedan
    Dec 1998
    #4
    Haha städning är inte min bästa gren heller ;-)
    Men på min egen disk har jag rätt gott om utrymme i alla fall :-D
  8. 4
    Haha städning är inte min bästa gren heller ;-)
    Men på min egen disk har jag rätt gott om utrymme i alla fall :-D

Liknande trådar

  1. telia säker surf, hp, norton och hjälp!
    By Anna-Frida in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-14, 21:40
  2. webmail.telia.com?
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-03, 16:41
  3. Telia och Webmail
    By Pettern in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 11:34
  4. barnvänlig webmail?
    By floRens in forum Mammasnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 17:34
  5. Hjälp med hemsida från telia.....
    By Christine in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-21, 09:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar