Fler intressanta inspel (DN)
Politik
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    Fler intressanta inspel (DN)

    Om hur en välmenande socialförsäkringsförmån kan ge fel drivkrafter som i slutänden slår tillbaka på den de är tänkt att gynna. Lämplig läsning speciellt för de som inte tror att fel drivkrafter existerar eller har betydelse och för de som menar att mer bidrag alltid är bättre än mindre:
    http://www.dn.se/ledare/huvudledare/...om-kvinnofalla

    Om barnfattigdomen. Slutklämmen summerar rätt bra vad jag argumenterat för att mer bidrag inte hjälper.
    http://www.dn.se/ledare/signerat/bar...g-an-om-arbete
  2. 1
    Fler intressanta inspel (DN) Om hur en välmenande socialförsäkringsförmån kan ge fel drivkrafter som i slutänden slår tillbaka på den de är tänkt att gynna. Lämplig läsning speciellt för de som inte tror att fel drivkrafter existerar eller har betydelse och för de som menar att mer bidrag alltid är bättre än mindre:
    http://www.dn.se/ledare/huvudledare/...om-kvinnofalla

    Om barnfattigdomen. Slutklämmen summerar rätt bra vad jag argumenterat för att mer bidrag inte hjälper.
    http://www.dn.se/ledare/signerat/bar...g-an-om-arbete
  3. Haqvin II
    #2
    Du hänvisar till DN:s ledare, som om de vore forskningsrapporter, Sportbil. Det är de inte! Där framförs DN:s (ny-)liberala syn på hur ett samhälle bör utformas, inget annat.
  4. 2
    Du hänvisar till DN:s ledare, som om de vore forskningsrapporter, Sportbil. Det är de inte! Där framförs DN:s (ny-)liberala syn på hur ett samhälle bör utformas, inget annat.
  5. Medlem sedan
    Oct 2001
    #3
    Tja, det är i ett av fallen utredningsresultat från "Förmån och fälla – nyanländas uttag av föräldrapenning” (SOU 2012:9)

    Jag vill minnas att det var du själv nyligen som i en annan debatt starkt framhärdade i att Statens Offentliga Utredningar bedrivs objektivt och seriöst. Gäller inte det påståendet nu längre när inte galoscherna passar herrn?
  6. 3
    Tja, det är i ett av fallen utredningsresultat från "Förmån och fälla – nyanländas uttag av föräldrapenning” (SOU 2012:9)

    Jag vill minnas att det var du själv nyligen som i en annan debatt starkt framhärdade i att Statens Offentliga Utredningar bedrivs objektivt och seriöst. Gäller inte det påståendet nu längre när inte galoscherna passar herrn?
  7. Haqvin II
    #4
    Jag skrev inte att statens utredningar bedrivs "objektivt och seriöst", utan att de bedrivs på ett transparent sätt, dvs. det är möjligt för andra att kontrollera uppgifterna.

    De slutsatser som dras är naturligtvis alltid möjliga att ifrågasätta, exempelvis att invandrarkvinnor blir tvungna att stanna hemma, enbart för att de får föräldrapenning. Det blir de självfallet inte.
  8. 4
    Jag skrev inte att statens utredningar bedrivs "objektivt och seriöst", utan att de bedrivs på ett transparent sätt, dvs. det är möjligt för andra att kontrollera uppgifterna.

    De slutsatser som dras är naturligtvis alltid möjliga att ifrågasätta, exempelvis att invandrarkvinnor blir tvungna att stanna hemma, enbart för att de får föräldrapenning. Det blir de självfallet inte.
  9. Medlem sedan
    Oct 2001
    #5
    Slutsatsen är att drivkraften ökar för invandrarkvinnor att stanna hemma och strunta i att lära svenska för att de får föräldrapenning. Samt att kommuner aktivt stöder detta eftersom det gynnar kommunal ekonomi!
  10. 5
    Slutsatsen är att drivkraften ökar för invandrarkvinnor att stanna hemma och strunta i att lära svenska för att de får föräldrapenning. Samt att kommuner aktivt stöder detta eftersom det gynnar kommunal ekonomi!
  11. Haqvin II
    #6
    Den första slutsatsen är en bedömning. Det andra konstaterandet är ett reellt problem.
  12. 6
    Den första slutsatsen är en bedömning. Det andra konstaterandet är ett reellt problem.

Liknande trådar

  1. Fler intressanta inlägg:
    By Burk-Anna in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 21:21
  2. Har ni intressanta
    By *CuP* in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 20:21
  3. Era sjalsvar var intressanta
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 14:29
  4. intressanta
    By Look in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 20:41
  5. Fler intressanta länkar
    By MmedN in forum Småbarn
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 19:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar