Vem dödar du?
Ordet är fritt
  1. Mamman*3
    #1

    Vem dödar du?

    Om du kör för fort?

    Vem tycker du ska få plikta med sitt liv för att du själv ska bedöma vilken fart som är lämplig?

    Om alla höll hastighetsgränserna sparas 125 liv per år.

    Så, du som tycker du kan köra över gränserna på vägen. Vem är det du tycker borde plikta med sitt liv?

    http://www.trafikverket.se/Privat/Re...ighetsgranser/
  2. 1
    Vem dödar du? Om du kör för fort?

    Vem tycker du ska få plikta med sitt liv för att du själv ska bedöma vilken fart som är lämplig?

    Om alla höll hastighetsgränserna sparas 125 liv per år.

    Så, du som tycker du kan köra över gränserna på vägen. Vem är det du tycker borde plikta med sitt liv?

    http://www.trafikverket.se/Privat/Re...ighetsgranser/
  3. Liz*
    #2
    Många olika hastighetsbegränsningar får ni, antagligen ska det hjälpa till att finjustera så att man inte "behöver" överskrida hastighetsbegränsningarna.

    Vem som ska plikta med sitt liv är dock en absurd fråga.
  4. 2
    Många olika hastighetsbegränsningar får ni, antagligen ska det hjälpa till att finjustera så att man inte "behöver" överskrida hastighetsbegränsningarna.

    Vem som ska plikta med sitt liv är dock en absurd fråga.
  5. Medlem sedan
    Aug 2011
    #3
    Ja, frågan är så absurd så den faktiskt inte går att svara på. Jag tycker att det hela är mer komplext än "håll hastighetsgränserna så sparar vi 125 liv!".
  6. 3
    Ja, frågan är så absurd så den faktiskt inte går att svara på. Jag tycker att det hela är mer komplext än "håll hastighetsgränserna så sparar vi 125 liv!".
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Lätt att spara 260 liv om året

    Det är bara att sätta hastighetsbegränsningen till 5 km/h och se till att folk håller den. Så, enkelt!

    Svaret är ungefär lika seriöst som frågan.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Lätt att spara 260 liv om året Det är bara att sätta hastighetsbegränsningen till 5 km/h och se till att folk håller den. Så, enkelt!

    Svaret är ungefär lika seriöst som frågan.
  9. Liz*
    #5
    Håller med, för det hela är ett statistiskt antagande.
  10. 5
    Håller med, för det hela är ett statistiskt antagande.
  11. Liz*
    #6
    Då går det fortare med häst och hur många skulle inte dö i olyckor med hästar?!
  12. 6
    Då går det fortare med häst och hur många skulle inte dö i olyckor med hästar?!
  13. Medlem sedan
    Aug 2011
    #7
    Bra idé där, Christopher .
  14. 7
    Bra idé där, Christopher .
  15. Medlem sedan
    Aug 2011
    #8
    Det är farligt att leva - man kan dö av det
  16. 8
    Det är farligt att leva - man kan dö av det
  17. Medlem sedan
    Aug 2011
    #9
    Eller man kan ju också ställa frågan:
    Så, du som tycker du kan köra med din bil på vägen. Vem är det du tycker borde plikta med sitt liv?
  18. 9
    Eller man kan ju också ställa frågan:
    Så, du som tycker du kan köra med din bil på vägen. Vem är det du tycker borde plikta med sitt liv?
  19. Liz*
    #10
    Ja, jag läste just att Marinoff skriver att främsta dödsorsaken är att man föds
  20. 10
    Ja, jag läste just att Marinoff skriver att främsta dödsorsaken är att man föds
  21. Liz*
    #11
    Ja, olyckor händer även om man håller hastighetsbegränsningarna, men de verkar inte ha nåt statistiskt underlag för det.
  22. 11
    Ja, olyckor händer även om man håller hastighetsbegränsningarna, men de verkar inte ha nåt statistiskt underlag för det.
  23. Medlem sedan
    Aug 2011
    #12
    Sen tror jag att det inte är så sunt att helt blint tro på någon, inte ens en myndighet. Till och med myndigheter och deras "experter" kan ju faktiskt tänka galet.

    T ex finns det en skola i en närliggande kommun. Till skolan kan man komma via en väg som först är 90-väg ett par mil, men strax innan skolan går ner till 60. Precis efter skolan blir det en stor korsning med en mycket hårt trafikerad 90-väg.
    Men Trafikverket vägrar sänka hastigheten utanför skolan (på 60-sträckan) till 30. Inte ens till 50 vill de sänka. Anledning? Ingen vet. Jag har själv frågat dem (i jobbet), men får inget vettigt svar.
    Föräldrar har vädjat, de har protesterat, de har tjatat. Men det blir alltjämt nej.
    Det borde ju inte vara ett problem. Kommer man från ena hållet måste man ju ändå sänka hastigheten (och till slut stanna) innan korsningen. Kommer man från korsningen har man ju ändå inte fått upp farten ännu.
    Men Trafikverket vägrar.

    Men det är klart. De är ju en Myndighet. Så de vet ju bäst .
  24. 12
    Sen tror jag att det inte är så sunt att helt blint tro på någon, inte ens en myndighet. Till och med myndigheter och deras "experter" kan ju faktiskt tänka galet.

    T ex finns det en skola i en närliggande kommun. Till skolan kan man komma via en väg som först är 90-väg ett par mil, men strax innan skolan går ner till 60. Precis efter skolan blir det en stor korsning med en mycket hårt trafikerad 90-väg.
    Men Trafikverket vägrar sänka hastigheten utanför skolan (på 60-sträckan) till 30. Inte ens till 50 vill de sänka. Anledning? Ingen vet. Jag har själv frågat dem (i jobbet), men får inget vettigt svar.
    Föräldrar har vädjat, de har protesterat, de har tjatat. Men det blir alltjämt nej.
    Det borde ju inte vara ett problem. Kommer man från ena hållet måste man ju ändå sänka hastigheten (och till slut stanna) innan korsningen. Kommer man från korsningen har man ju ändå inte fått upp farten ännu.
    Men Trafikverket vägrar.

    Men det är klart. De är ju en Myndighet. Så de vet ju bäst .
  25. Mamman*3
    #13
    Intressant att läsa hur ni som tycker det är Ok att köra för fort tänker.

    Tack för svaren.
  26. 13
    Intressant att läsa hur ni som tycker det är Ok att köra för fort tänker.

    Tack för svaren.
  27. Medlem sedan
    Aug 2011
    #14
    Det blir kanske lite missvisande att skriva som du gör nu. Jag tycker inte att det är ok att köra för fort i alla situationer. Långt ifrån. Men jag förstår att du vill göra en poäng där och därför vrider det lite snett.
  28. 14
    Det blir kanske lite missvisande att skriva som du gör nu. Jag tycker inte att det är ok att köra för fort i alla situationer. Långt ifrån. Men jag förstår att du vill göra en poäng där och därför vrider det lite snett.
  29. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #15

    Det tror jag inte att någon anser

    Tvärtom hävdar ju jag att man skall anpassa sig efter omständigheterna, inte nödvändigtvis köra för fort jämt
    Fast eftersom det dog mer än dubbelt så många på 30-väg 2010 som på 120-väg så kanske vi skall höja gränserna...?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  30. 15
    Det tror jag inte att någon anser Tvärtom hävdar ju jag att man skall anpassa sig efter omständigheterna, inte nödvändigtvis köra för fort jämt
    Fast eftersom det dog mer än dubbelt så många på 30-väg 2010 som på 120-väg så kanske vi skall höja gränserna...?
  31. Medlem sedan
    Aug 2011
    #16
    Rent statistiskt har du ju faktiskt helt rätt .
  32. 16
    Rent statistiskt har du ju faktiskt helt rätt .
  33. Liz*
    #17
    Hur tänker du när du avgjort att vi är såna som kör för fort?

    Finns det någon som ALDRIG kört för fort nånstans?

    Jag har haft olyckor, men aldrig i hög hastighet eller något som haft med hastigheten att göra överhuvudtaget.
  34. 17
    Hur tänker du när du avgjort att vi är såna som kör för fort?

    Finns det någon som ALDRIG kört för fort nånstans?

    Jag har haft olyckor, men aldrig i hög hastighet eller något som haft med hastigheten att göra överhuvudtaget.
  35. Medlem sedan
    Oct 2000
    #18

    jag säger bara


    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  36. 18
    jag säger bara
  37. Medlem sedan
    Aug 2010
    #19
    Fast vem ska plikta med sitt liv om du över huvud taget kör bil? Eller om du har din hund lös eller röker offentligt?

    Vi har voltat med en bil i 40 km/h och smällt en bil i ca 20 + 50 km/h. Det gick visserligen bra båda gångerna men det handlar också mycket om positioner på bilarna som hastigheten.

    Ändå säger jag inte att man ska köra som en galning, sånt irriterar mig skarpt, men jag skulle vilja se den som _aldrig_ överskridit hastigheten. Det kan inte ens vara möjligt utan cruisern i. Såvida man inte alltid ligger 20 under och det är inte heller så trafiksäkert jämt.
  38. 19
    Fast vem ska plikta med sitt liv om du över huvud taget kör bil? Eller om du har din hund lös eller röker offentligt?

    Vi har voltat med en bil i 40 km/h och smällt en bil i ca 20 + 50 km/h. Det gick visserligen bra båda gångerna men det handlar också mycket om positioner på bilarna som hastigheten.

    Ändå säger jag inte att man ska köra som en galning, sånt irriterar mig skarpt, men jag skulle vilja se den som _aldrig_ överskridit hastigheten. Det kan inte ens vara möjligt utan cruisern i. Såvida man inte alltid ligger 20 under och det är inte heller så trafiksäkert jämt.
  39. Medlem sedan
    Aug 2000
    #20
    Det där blir faktiskt lite larvigt sätt att resonera tycker jag. Att köra för fort innebär inte alltid att man kör trafikfarligt.

    Farten i sig dödar sällan - däremot dåligt omdöme i trafiken.

    Att köra 40 km/tim på en 30-väg utanför en skola är rent idiotiskt. Att köra 130 km/tim på en halvtom mötesfri 2-filig E20 en sommardag stör inte mig alls.
  40. 20
    Det där blir faktiskt lite larvigt sätt att resonera tycker jag. Att köra för fort innebär inte alltid att man kör trafikfarligt.

    Farten i sig dödar sällan - däremot dåligt omdöme i trafiken.

    Att köra 40 km/tim på en 30-väg utanför en skola är rent idiotiskt. Att köra 130 km/tim på en halvtom mötesfri 2-filig E20 en sommardag stör inte mig alls.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Hemtentan dödar mig..
    By Familjnu in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-01, 13:40
  2. Nyårsraketer dödar
    By xela in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 14:56
  3. Det som inte dödar en
    By Moonbeam in forum Vikt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 13:36
  4. Fotboll dödar !
    By Pacman in forum Sport
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 09:55
  5. Nån som läst De som dödar?
    By Bealina in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 14:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar