Reseavdrag
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Anonym okunnig
    #1

    Reseavdrag

    Vad räknar man för kostnad per mil med egen bil för reseavdrag på deklarationen? Hur många arbetsdagar räknar man på ett år?
  2. 1
    Reseavdrag Vad räknar man för kostnad per mil med egen bil för reseavdrag på deklarationen? Hur många arbetsdagar räknar man på ett år?
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2
    18,50 per mil.

    Jag brukar räkna med 52 veckor per år minus antalet semesterveckor. Sedan brukar jag dra bort lite mer för att täcka upp sjukdom och VAB. Sedan tar man kvarvarande antal veckor gånger 5 (antalet arbetsdagar /vecka).
  4. 2
    18,50 per mil.

    Jag brukar räkna med 52 veckor per år minus antalet semesterveckor. Sedan brukar jag dra bort lite mer för att täcka upp sjukdom och VAB. Sedan tar man kvarvarande antal veckor gånger 5 (antalet arbetsdagar /vecka).
  5. Medlem sedan
    May 1998
    #3
    Så kan man ju också göra... :-) Annars är det ju faktiskt antal körda mil man får dra av, inte sådär lite grovt uppskattat... ;-)
  6. 3
    Så kan man ju också göra... :-) Annars är det ju faktiskt antal körda mil man får dra av, inte sådär lite grovt uppskattat... ;-)
  7. Medlem sedan
    Oct 2000
    #4
    och det tar inte jättelång tid att räkna bort årets lördag+söndagar och sedan bläddra igenom lönebeskeden för året och räkna hur många semester och annan frånvarodagar man har.
  8. 4
    och det tar inte jättelång tid att räkna bort årets lördag+söndagar och sedan bläddra igenom lönebeskeden för året och räkna hur många semester och annan frånvarodagar man har.
  9. Medlem sedan
    Jun 2004
    #5
    Kan man göra så? Jag brukar ta min almanacka och räkna alla dagar jag varit på jobb, har aldrig sjukdagar, men räknar bort var dag jag arbetat hemifrån t ex.
  10. 5
    Kan man göra så? Jag brukar ta min almanacka och räkna alla dagar jag varit på jobb, har aldrig sjukdagar, men räknar bort var dag jag arbetat hemifrån t ex.
  11. Medlem sedan
    Jan 1999
    #6
    Arbetar man mycket hemifrån måste man ju såklart räkna bort fler dagar. Men jag brukar också göra som ulricac skriver.
  12. 6
    Arbetar man mycket hemifrån måste man ju såklart räkna bort fler dagar. Men jag brukar också göra som ulricac skriver.
  13. Medlem sedan
    Oct 2000
    #7
    att ni _brukar_ göra så innebär ju inte att det är rätt!
  14. 7
    att ni _brukar_ göra så innebär ju inte att det är rätt!
  15. Medlem sedan
    Jan 2000
    #8
    Har man stenkoll på exakta dagar så ska man naturligtvis räkna dem!

    Men är man lite förvirrad som mig och inte har stenkoll, så blir mitt sätt att räkna ganska nära sanningen i alla fall.
    (Jag har ganska få sjuk/vab-dagar)
  16. 8
    Har man stenkoll på exakta dagar så ska man naturligtvis räkna dem!

    Men är man lite förvirrad som mig och inte har stenkoll, så blir mitt sätt att räkna ganska nära sanningen i alla fall.
    (Jag har ganska få sjuk/vab-dagar)
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    #9
    Visst, men min metod har funkat även det år jag blev granskad och fick lämna in massor med papper och räkna ut tidsskillnader mellan bil och buss osv...!
  18. 9
    Visst, men min metod har funkat även det år jag blev granskad och fick lämna in massor med papper och räkna ut tidsskillnader mellan bil och buss osv...!
  19. mandelblomma
    #10
    men vem spar lönespecar??!!
    Inte jag i alla fall. Jag uppskattar gravt men minns ofta sen att jag missat en del övertisdagar...eller så har jag kanske lagt på en vecka någon gång för att jag missat en ledig fp vecka. men på ett ungefär prickar jag nog rätt.
  20. 10
    men vem spar lönespecar??!!
    Inte jag i alla fall. Jag uppskattar gravt men minns ofta sen att jag missat en del övertisdagar...eller så har jag kanske lagt på en vecka någon gång för att jag missat en ledig fp vecka. men på ett ungefär prickar jag nog rätt.
  21. Medlem sedan
    Oct 2000
    #11
    funkar ju så länge man inte byter arbetsgivare under året - då kan du ju inte kontrollera ifall de missar lämna kontrolluppgift.
    Jag kan kolla mina lönespecar på vårt intranet men det kräver ju fortfarande att jag stannar på samma jobb :-)
  22. 11
    funkar ju så länge man inte byter arbetsgivare under året - då kan du ju inte kontrollera ifall de missar lämna kontrolluppgift.
    Jag kan kolla mina lönespecar på vårt intranet men det kräver ju fortfarande att jag stannar på samma jobb :-)
  23. mandelblomma
    #12
    men det är ju bara att ringa sin fd arbetsgivare iofs, de har ju kvar det...
  24. 12
    men det är ju bara att ringa sin fd arbetsgivare iofs, de har ju kvar det...
  25. Medlem sedan
    Jun 2004
    #13
    Skulle jag aldrig ha sagt :-) Fick mina 2 första sjukdagar på typ 25 år för ngn vecka sen då jag fick laserbehandla ena ögat efter en ögonundersökning då de hittade ett litet hål på näthinnan!
  26. 13
    Skulle jag aldrig ha sagt :-) Fick mina 2 första sjukdagar på typ 25 år för ngn vecka sen då jag fick laserbehandla ena ögat efter en ögonundersökning då de hittade ett litet hål på näthinnan!
  27. Medlem sedan
    Jun 2004
    #14
    Gjorde så i år med..sen kom jag på att mina resekostnader inte är mer än avdraget på 9.000:- i år...jaja enkelt att deklarera då.
  28. 14
    Gjorde så i år med..sen kom jag på att mina resekostnader inte är mer än avdraget på 9.000:- i år...jaja enkelt att deklarera då.

Liknande trådar

  1. Det här med reseavdrag...
    By KAJO! in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-03-22, 21:18
  2. RESEAVDRAG!!
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-09, 17:01
  3. Reseavdrag
    By Hariom in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 09:48
  4. Reseavdrag??
    By tacksam för hjälp in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 19:36
  5. Reseavdrag?
    By jenny_u in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 12:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar