Förnamn och Efternamn
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Apr 2012
    #1

    Förnamn och Efternamn

    Vi gifter oss i augusti och om allt går vägen är jag då i 5 månaden.

    Det vi har svårt för nu är att bestämma vilket efternamn vi ska välja,
    Granath eller Olofsson.

    Barnnamnen som länge legat högst på vår topplista är
    Filip, Adam, Albin, Ellen och Julia.

    Vilket efternamn hade ni valt?
  2. 1
    Förnamn och Efternamn Vi gifter oss i augusti och om allt går vägen är jag då i 5 månaden.

    Det vi har svårt för nu är att bestämma vilket efternamn vi ska välja,
    Granath eller Olofsson.

    Barnnamnen som länge legat högst på vår topplista är
    Filip, Adam, Albin, Ellen och Julia.

    Vilket efternamn hade ni valt?
  3. Medlem sedan
    Jun 2010
    #2
    Eftersom de namn ni funderar på är så pass etablerade och vanliga tycker jag att man gott kan "kosta på sig" att välja det lite ovanligare efternamnet, alltså Granath i det här fallet. Det är också det av efternamnen jag tycker ringer finare och känns mer speciellt. Så det hade jag klart valt.
  4. 2
    Eftersom de namn ni funderar på är så pass etablerade och vanliga tycker jag att man gott kan "kosta på sig" att välja det lite ovanligare efternamnet, alltså Granath i det här fallet. Det är också det av efternamnen jag tycker ringer finare och känns mer speciellt. Så det hade jag klart valt.
  5. Medlem sedan
    Nov 2011
    #3
    Jag är själv uppväxt med ett ovanligt efternamn och ett relativt vanligt förnamn, och jag har alltid varit väldigt glad över just den kombinationen. Så jag skulle rekommendera Granath. Jag tycker samtliga av era namnval dessutom låter bäst tillsammans med Granath.
  6. 3
    Jag är själv uppväxt med ett ovanligt efternamn och ett relativt vanligt förnamn, och jag har alltid varit väldigt glad över just den kombinationen. Så jag skulle rekommendera Granath. Jag tycker samtliga av era namnval dessutom låter bäst tillsammans med Granath.
  7. Medlem sedan
    Mar 2010
    #4
    Utan tvekan Granath!
  8. 4
    Utan tvekan Granath!
  9. Medlem sedan
    Apr 2012
    #5
    Vår enda tanke mot Granath är att inte välja det för att minska risk för mobbning. Tänk er ett barn som under en period inte riktigt kan hantera olika känslor det blir ju inte bättre av att heta granath då också. Min fästman var själv utsatt för mobbning i uppväxten (av andra skäl, jag som heter granath) så därför är vi osäkra.. Några kommentarer?
  10. 5
    Vår enda tanke mot Granath är att inte välja det för att minska risk för mobbning. Tänk er ett barn som under en period inte riktigt kan hantera olika känslor det blir ju inte bättre av att heta granath då också. Min fästman var själv utsatt för mobbning i uppväxten (av andra skäl, jag som heter granath) så därför är vi osäkra.. Några kommentarer?
  11. Anonym
    #6
    Barn kan bli retad för allt så jag skulle inte ta hänsyn till det. Jag tycker tvärtom att efternamnet ger de föreslagna namnen lite karaktär och till på köpet tycker jag personligen att det är riktigt snyggt. Jag tycker för all del att Olofsson är helt OK också, men av naturliga skäl mera slätstruket.
  12. 6
    Barn kan bli retad för allt så jag skulle inte ta hänsyn till det. Jag tycker tvärtom att efternamnet ger de föreslagna namnen lite karaktär och till på köpet tycker jag personligen att det är riktigt snyggt. Jag tycker för all del att Olofsson är helt OK också, men av naturliga skäl mera slätstruket.
  13. Medlem sedan
    Mar 2010
    #7
    Instämmer till fullo med Anonym här ovan.
    MammaMG: Jag tror som sagt inte att ni ökar risken för att era barn kommer att bli mobbade genom att välja efternamnet Granath. Jag trodde verkligen inte att de var det som låg bakom er tvekan. Blir riktigt förvånad faktiskt. Får jag fråga vart ni bor för här där vi bor är det verkligen ingen som skulle reagera över Granath som efternamn.
  14. 7
    Instämmer till fullo med Anonym här ovan.
    MammaMG: Jag tror som sagt inte att ni ökar risken för att era barn kommer att bli mobbade genom att välja efternamnet Granath. Jag trodde verkligen inte att de var det som låg bakom er tvekan. Blir riktigt förvånad faktiskt. Får jag fråga vart ni bor för här där vi bor är det verkligen ingen som skulle reagera över Granath som efternamn.
  15. Medlem sedan
    Dec 2008
    #8
    Helt klart Granath! Det är jättecoolt, och jag tror inte namnet kommer bidra till mobbing.
  16. 8
    Helt klart Granath! Det är jättecoolt, och jag tror inte namnet kommer bidra till mobbing.
  17. Medlem sedan
    Oct 2011
    #9
    Hade en klasskompis som hette Granath. Inget konstigt alls. Blir ett barn mobbat så blir det. Mobbarna hittar alltid nåt att retas med. Kan vara namnet men kan lika gärna vara vilka skor man har, dialekt, föräldars jobb, avsaknad av hund, etc... Det enda man kan göra är att stärka barnets självförtroende och ge det många olika kontaktytor mot olika grupper av barn så att de kan hitta sin väg och sina vänner på andra ställen än bara bli beroende av skolan.
  18. 9
    Hade en klasskompis som hette Granath. Inget konstigt alls. Blir ett barn mobbat så blir det. Mobbarna hittar alltid nåt att retas med. Kan vara namnet men kan lika gärna vara vilka skor man har, dialekt, föräldars jobb, avsaknad av hund, etc... Det enda man kan göra är att stärka barnets självförtroende och ge det många olika kontaktytor mot olika grupper av barn så att de kan hitta sin väg och sina vänner på andra ställen än bara bli beroende av skolan.

Liknande trådar

  1. Mellannamn, Efternamn, Dubbla efternamn?
    By Makka in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-01-02, 18:57
  2. Förnamn+Efternamn, kaka på kaka?
    By Bapelsin in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-12-15, 18:20
  3. Förnamn och efternamn bakvänt
    By "Bubba" in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 19:32
  4. 4 förnamn...
    By Lindalou med 2 småkillar in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 23:29
  5. Förnamn och efternamn som skär sig?
    By Fröken fräken in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 12:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar