Sjukpensionär och föräldrapenning
Fråga Försäkringskassan
  1. Medlem sedan
    Feb 2009
    #1

    Sjukpensionär och föräldrapenning

    Hej

    Jag är sjukpensionär och har en dotter på 2 ½ år. På Bvc har de hela tiden sagt att det inte är någon ide att ansöka om föräldrapenning för det är samma summa som pension så det kommer inte göra nån skillnad. De har även sagt att jag inte får föräldrapenning iom att jag redan har pension.

    Stämmer detta ?
    För jag har nu hört av en annan föräldrer att jag kan plocka ut både pension och föräldrapenning samtidigt ?

    Hoppas att ni kan reda upp detta och att jag kan få svar

    Tack på förhand
  2. 1
    Sjukpensionär och föräldrapenning Hej

    Jag är sjukpensionär och har en dotter på 2 ½ år. På Bvc har de hela tiden sagt att det inte är någon ide att ansöka om föräldrapenning för det är samma summa som pension så det kommer inte göra nån skillnad. De har även sagt att jag inte får föräldrapenning iom att jag redan har pension.

    Stämmer detta ?
    För jag har nu hört av en annan föräldrer att jag kan plocka ut både pension och föräldrapenning samtidigt ?

    Hoppas att ni kan reda upp detta och att jag kan få svar

    Tack på förhand
  3. Medlem sedan
    Mar 2012
    #2
    Hej!

    Det är lite beroende på hur det ser ut med din sjukersätning. Om du inte är i någon form av åtgärd där du har steglös avräkning kan du söka föräldrapening.
    Man får då föräldrapenning enligt grundnivån på180 kr/dag.

    Går inte ditt barn på förskolan mer än 7 timmar/dag kan du söka hel dag med föräldrapenning enligt grundnivån.

    Det här är ett utdrag ur vår vägledning om föräldrapenning:
    Det finns inget hinder för att få föräldrapenning för samma tid som man får
    sjukersättning eller aktivitetsersättning För de föräldrar som har sjukersättning
    och steglös avräkning gäller dock en begränsning.

    En förälder som arbetar med stöd av reglerna om steglös avräkning kan inte
    få föräldrapenning för den tid och för den del som han eller hon arbetar med
    stöd av reglerna om steglös avräkning.


    Hälsningar
    Asta, handläggare
  4. 2
    Hej!

    Det är lite beroende på hur det ser ut med din sjukersätning. Om du inte är i någon form av åtgärd där du har steglös avräkning kan du söka föräldrapening.
    Man får då föräldrapenning enligt grundnivån på180 kr/dag.

    Går inte ditt barn på förskolan mer än 7 timmar/dag kan du söka hel dag med föräldrapenning enligt grundnivån.

    Det här är ett utdrag ur vår vägledning om föräldrapenning:
    Det finns inget hinder för att få föräldrapenning för samma tid som man får
    sjukersättning eller aktivitetsersättning För de föräldrar som har sjukersättning
    och steglös avräkning gäller dock en begränsning.

    En förälder som arbetar med stöd av reglerna om steglös avräkning kan inte
    få föräldrapenning för den tid och för den del som han eller hon arbetar med
    stöd av reglerna om steglös avräkning.


    Hälsningar
    Asta, handläggare
  5. Medlem sedan
    Feb 2009
    #3
    Hej
    Vad menar ni med hur det ser ut med ersättning ?
    Jag jobbar inte något. Har hel sjukpension tills den dagen jag fyller 65. Dotter är på dagis 5 timmar * 3 dagar /vecka.

    Betyder detta att jag kan få både pesion och fp samtidigt ?

    Mvh Ulrika
  6. 3
    Hej
    Vad menar ni med hur det ser ut med ersättning ?
    Jag jobbar inte något. Har hel sjukpension tills den dagen jag fyller 65. Dotter är på dagis 5 timmar * 3 dagar /vecka.

    Betyder detta att jag kan få både pesion och fp samtidigt ?

    Mvh Ulrika
  7. Medlem sedan
    Mar 2012
    #4
    Hej Ulrika!


    Här i forumet kan vi inte se hur det är för dig men har du hel sjukersättning och inte är i någon åtgärd kan du söka föräldrapenning enligt grundnivån för 7 dagar/v om du vårdar barnet.


    Hälsningar
    Asta, handläggare
  8. 4
    Hej Ulrika!


    Här i forumet kan vi inte se hur det är för dig men har du hel sjukersättning och inte är i någon åtgärd kan du söka föräldrapenning enligt grundnivån för 7 dagar/v om du vårdar barnet.


    Hälsningar
    Asta, handläggare
  9. Medlem sedan
    Mar 2012
    #5
    Hej!

    Det gäller sjukersättning med steglös avräkning . Om man har sjukersättning utan tidsgräns enligt de regler som gällde till och med 30 juni 2008 har man möjlighet att arbeta och tjäna pengar och ändå ha kvar sin rätt till sjukersättning. Har du inte det kan du ansöka om föräldrapenning samtidigt som du har sjukersättning. Det gör du lättast på vår hemsida under ”Mina sidor”.

    Hälsningar Linda, handläggare
    Fråga Försäkringskassan
    Här svarar vi på dina frågor om föräldraförsäkringen, t.ex. om du planerar din föräldraledighet eller är hemma när ditt barn är sjukt.
    Vi kan tyvärr inte svara på enskilda ärenden här på Allt för föräldrar.

    Skapa en egen tråd i forumet "Fråga Försäkringskassan" med din fråga så missar vi den inte.
  10. 5
    Hej!

    Det gäller sjukersättning med steglös avräkning . Om man har sjukersättning utan tidsgräns enligt de regler som gällde till och med 30 juni 2008 har man möjlighet att arbeta och tjäna pengar och ändå ha kvar sin rätt till sjukersättning. Har du inte det kan du ansöka om föräldrapenning samtidigt som du har sjukersättning. Det gör du lättast på vår hemsida under ”Mina sidor”.

    Hälsningar Linda, handläggare

Liknande trådar

  1. sjukpensionär
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 21:56
  2. sjukpensionär
    By -TH- in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 12:49
  3. Om man har varit sjukpensionär
    By Undrande E in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 22:46
  4. Placering hos sjukpensionär?
    By hjälp in forum Utsatta barn & familjehem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 12:01
  5. Huslån fast sjukpensionär?
    By Hoppfull in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 16:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar