Hur är det egentligen med en sladd..
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Hur är det egentligen med en sladd..

    tex en mobilladdare..som sitter i ett uttag utan att mobilen är inkopplad.
    Drar den ström iallafall?Jag har svårt att tänka mig det men har hört att
    den gör det.
  2. 1
    Hur är det egentligen med en sladd.. tex en mobilladdare..som sitter i ett uttag utan att mobilen är inkopplad.
    Drar den ström iallafall?Jag har svårt att tänka mig det men har hört att
    den gör det.
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2
    Jo, den drar ström - men så lite så att i det stora hela är det typ försumbart.
  4. 2
    Jo, den drar ström - men så lite så att i det stora hela är det typ försumbart.
  5. Medlem sedan
    Aug 2003
    #3
    Okej,så det är alltså sant..men inget man behöver hispa över då om sladden sitter i utan laddare..
  6. 3
    Okej,så det är alltså sant..men inget man behöver hispa över då om sladden sitter i utan laddare..
  7. Medlem sedan
    Oct 2000
    #4
    Laddare gör det, inte andra sladdar vilka som helst...
  8. 4
    Laddare gör det, inte andra sladdar vilka som helst...
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #5

    Transformatorn gör det

    På vintern är det nog helt irrelevant för den lilla strömmen blir till värme men på sommaren kan det vara lönt att plocka loss den ur väggen. Sladden som sådan drar ingen ström men det var kanske inte det du menade egentligen heller.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  10. 5
    Transformatorn gör det På vintern är det nog helt irrelevant för den lilla strömmen blir till värme men på sommaren kan det vara lönt att plocka loss den ur väggen. Sladden som sådan drar ingen ström men det var kanske inte det du menade egentligen heller.
  11. Medlem sedan
    May 2002
    #6
    Läste någonstans att en laddare drar ström för ca 5 kr/år om den sitter i vägguttaget men inte används. Välj själv. :-)
  12. 6
    Läste någonstans att en laddare drar ström för ca 5 kr/år om den sitter i vägguttaget men inte används. Välj själv. :-)
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7
    Min energimätare visar att den inte drar något alls av att bara sitta kvar i väggen. Fast, då är ju också frågan om energimätaren visar rätt eller är tillräckligt känslig.
  14. 7
    Min energimätare visar att den inte drar något alls av att bara sitta kvar i väggen. Fast, då är ju också frågan om energimätaren visar rätt eller är tillräckligt känslig.
  15. Medlem sedan
    Jun 2010
    #8
    På grund av en laddare kör med likström så drar de ström fast det inte är i kopplade. Ju större laddare, ju mer energi förbrukar dem. En laddare till en bärbar dator som lämnas kvar drar alltså mer än en mobilladdare.

    Fredde_: jag tror det kan vara som du säger. Din elmätare kanske inte är tillräckligt känslig. har hört att många elmätare ger utslag först vid över 40-50 watt.


    www.ekomorsan.com
  16. 8
    På grund av en laddare kör med likström så drar de ström fast det inte är i kopplade. Ju större laddare, ju mer energi förbrukar dem. En laddare till en bärbar dator som lämnas kvar drar alltså mer än en mobilladdare.

    Fredde_: jag tror det kan vara som du säger. Din elmätare kanske inte är tillräckligt känslig. har hört att många elmätare ger utslag först vid över 40-50 watt.


    www.ekomorsan.com
  17. Medlem sedan
    Feb 2000
    #9

    Tänkt dock på...

    att just laddare som inte är inkopplade är orsak till ett antal bränder varje år (såpass att brandmannen som höll vår kurs sist varnade för det). Så jag har blivit mycket noggrannare med att dra ur dem pga det!
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  18. 9
    Tänkt dock på... att just laddare som inte är inkopplade är orsak till ett antal bränder varje år (såpass att brandmannen som höll vår kurs sist varnade för det). Så jag har blivit mycket noggrannare med att dra ur dem pga det!
  19. Medlem sedan
    Oct 2003
    #10
    Den drar ström. Känn på den med handen. Eftersom den är varm så avger den energi. Den energin kommer såklart från uttaget.
  20. 10
    Den drar ström. Känn på den med handen. Eftersom den är varm så avger den energi. Den energin kommer såklart från uttaget.
  21. Medlem sedan
    Oct 2000
    #11
    hmmm, hur funkar dockor till bärbara då?
    Jag har ju en docka hemma och en på jobbet och där sitter ju laddaren liksom alltid inkopplad till dockan...
    Jag har aldrig tänkt i de banorna att just _den_ laddaren skulle dra ström dygnet runt men det kanske den gör?
  22. 11
    hmmm, hur funkar dockor till bärbara då?
    Jag har ju en docka hemma och en på jobbet och där sitter ju laddaren liksom alltid inkopplad till dockan...
    Jag har aldrig tänkt i de banorna att just _den_ laddaren skulle dra ström dygnet runt men det kanske den gör?
  23. Medlem sedan
    Oct 2003
    #12
    Troligtvis drar den ström.
    Känn med handen på transformatorn för att avgöra om den är varm när datorn inte varit dockad på länge.
  24. 12
    Troligtvis drar den ström.
    Känn med handen på transformatorn för att avgöra om den är varm när datorn inte varit dockad på länge.
  25. Medlem sedan
    Nov 2002
    #13
    Nja, min mätare registrerar väldigt lite watt, så riktigt så okänslig tror jag inte att den är.
    Den visar åtminstone förbrukning på 4W, sedan visst, kanske inte stämmer. Men en lågenergilampa av minsta modellen, klarar den utan problem att mäta upp.
  26. 13
    Nja, min mätare registrerar väldigt lite watt, så riktigt så okänslig tror jag inte att den är.
    Den visar åtminstone förbrukning på 4W, sedan visst, kanske inte stämmer. Men en lågenergilampa av minsta modellen, klarar den utan problem att mäta upp.

Liknande trådar

  1. När är det en sladd?
    By anonymt namn in forum Många barn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-07-06, 22:16
  2. Ps2 sladd
    By xela in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 19:33
  3. sladd
    By Maria m. Hampus in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 11:39
  4. DV-sladd?
    By Minama in forum Hem & fritid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 12:59
  5. Ni som har en sladd
    By oja39 in forum Föräldraskap
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-02-26, 18:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar