Enkel mat till kalas
Mat & dryck
  1. Matlagning...Suck
    #1

    Enkel mat till kalas

    Hej! Behöver lite mattips till ett kalas. Vi blir ca 20-25 personer. På själva kalasdagen är jag uppbokad med en massa saker som jag inte kan ställa in. Så allt behöver egentligen vara färdigt dagen före kalaset, mat och även tårta/dessert. Är det någon som har några bra idéer? Kan inte bara beställa eftersom vi vill hålla en ganska låg budget.
  2. 1
    Enkel mat till kalas Hej! Behöver lite mattips till ett kalas. Vi blir ca 20-25 personer. På själva kalasdagen är jag uppbokad med en massa saker som jag inte kan ställa in. Så allt behöver egentligen vara färdigt dagen före kalaset, mat och även tårta/dessert. Är det någon som har några bra idéer? Kan inte bara beställa eftersom vi vill hålla en ganska låg budget.
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2
    Ett enkelt alternativ på mat att förbereda är potatissallad och kallskuret (t.ex. kassler). Potatissallad kan man köpa i affären eller göra egen. Servera med sallad, bröd och ost.

    Tårta kan man göra iordning dagen innan; vill man ha grädde på toppen så blir den bäst om man vispar och lägger på samma dag; vill man ha något annat på toppen (fromage, eller smörkräm eller så) så skulle jag förbereda den helt dagen innan. Dock har maräng en tendens att säcka ihop, så jag skulle inte välja marängtårta för en tårta att förbereda...
    En annan idé är pannacotta, den går bra att förbereda. Man häller upp i små muggar och låter stå kallt. Jag tycker det är enklast att göra med gelésocker-multi; så slipper man vara rätt för att gelatinet inte blir som det ska. (Tips: jag köpte 10cl muggar, och gjorde så att man kunde ta flera olika smaker. Det får rum många muggar på en bricka, och man kan t.o.m. stapla sådana brickor...)
  4. 2
    Ett enkelt alternativ på mat att förbereda är potatissallad och kallskuret (t.ex. kassler). Potatissallad kan man köpa i affären eller göra egen. Servera med sallad, bröd och ost.

    Tårta kan man göra iordning dagen innan; vill man ha grädde på toppen så blir den bäst om man vispar och lägger på samma dag; vill man ha något annat på toppen (fromage, eller smörkräm eller så) så skulle jag förbereda den helt dagen innan. Dock har maräng en tendens att säcka ihop, så jag skulle inte välja marängtårta för en tårta att förbereda...
    En annan idé är pannacotta, den går bra att förbereda. Man häller upp i små muggar och låter stå kallt. Jag tycker det är enklast att göra med gelésocker-multi; så slipper man vara rätt för att gelatinet inte blir som det ska. (Tips: jag köpte 10cl muggar, och gjorde så att man kunde ta flera olika smaker. Det får rum många muggar på en bricka, och man kan t.o.m. stapla sådana brickor...)
  5. mandelblomma
    #3
    Soppa av något slag.
    Gott billigt och enkelt att förbereda.
    Ett gott bröd till, en ost och lite smör.
    Himla gott och enkelt.
    Ex kantarellsoppa, gulash, hemkokt tomatsoppa, fisksoppa.
  6. 3
    Soppa av något slag.
    Gott billigt och enkelt att förbereda.
    Ett gott bröd till, en ost och lite smör.
    Himla gott och enkelt.
    Ex kantarellsoppa, gulash, hemkokt tomatsoppa, fisksoppa.
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Pajbuffé behöver inte bli dyrt allra hellst om man gör en inventering av vad man har i frysen ostkanter, skinksnuttar,en påskskinka på 4½ kg, lite räkor, crabsticks mm finns i min frys och säkert i många andras och paj går bra att förbereda ex skinka, ost, ädelost, svamp, broccoli, salami, eller en lasagne kanske. En god sallad med ruccola, mozzarella och tomater med lite flingsalt och olivolja över .Pain riche skuren i skivor och smör till det
    Till efterrätt en äppelkaka med vaniljsås eller glass
    Lycka till med festen
  8. 4
    Pajbuffé behöver inte bli dyrt allra hellst om man gör en inventering av vad man har i frysen ostkanter, skinksnuttar,en påskskinka på 4½ kg, lite räkor, crabsticks mm finns i min frys och säkert i många andras och paj går bra att förbereda ex skinka, ost, ädelost, svamp, broccoli, salami, eller en lasagne kanske. En god sallad med ruccola, mozzarella och tomater med lite flingsalt och olivolja över .Pain riche skuren i skivor och smör till det
    Till efterrätt en äppelkaka med vaniljsås eller glass
    Lycka till med festen
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Det finns många bra grytor som faktiskt blir bättre av att stå över en natt. Chilli con carne eller lammgryta t.ex. Till detta har man bröd som kan bakas i förväg och frysas och kanke lite hummus eller babaganousch som bägge kan göras i förväg. Couscous är bra kalasmat för det kan du bara lägga i blöt på morgonen och sedan köra i micron precis när ni ska äta.
  10. 5
    Det finns många bra grytor som faktiskt blir bättre av att stå över en natt. Chilli con carne eller lammgryta t.ex. Till detta har man bröd som kan bakas i förväg och frysas och kanke lite hummus eller babaganousch som bägge kan göras i förväg. Couscous är bra kalasmat för det kan du bara lägga i blöt på morgonen och sedan köra i micron precis när ni ska äta.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar