annons
annons
Namn, dop & namngivning
  1. Anonym

Uttal av namn

En kompis till mig har precis fått en son vid namn Vilfrid. Jag vill inte riskera att uttala det fel när jag kommer och hälsar på och det känns dumt att fråga henne när jag ringer henne. Hur skulle ni uttala det? Med kort eller långt i? Som det stavas eller VILL-FRID?
  2. 1
    Uttal av namn En kompis till mig har precis fått en son vid namn Vilfrid. Jag vill inte riskera att uttala det fel när jag kommer och hälsar på och det känns dumt att fråga henne när jag ringer henne. Hur skulle ni uttala det? Med kort eller långt i? Som det stavas eller VILL-FRID?
  3. Medlem sedan
    aug 2012

Jag skulle uttala det VILL-FRID i alla fall. Men sen tycker jag att det är klart att du måste våga fråga din kompis. Det är ju inget vanligt namn precis. Fråga om de har nåt smeknamn på pojken?

Vila i frid. Natti natti!
  4. 2

Jag skulle uttala det VILL-FRID i alla fall. Men sen tycker jag att det är klart att du måste våga fråga din kompis. Det är ju inget vanligt namn precis. Fråga om de har nåt smeknamn på pojken?

Vila i frid. Natti natti!
  5. Pax Elva är inte uppkopplad
    Har inte stött på namnet tidigare men skulle spontant uttala det som det stavas; Viiiiiilfrid typ. Men jag kan tänka mig att det är dialektalt.
  6. 3
    Har inte stött på namnet tidigare men skulle spontant uttala det som det stavas; Viiiiiilfrid typ. Men jag kan tänka mig att det är dialektalt.
  7. Medlem sedan
    maj 2010
    När du ringer henne skulle ju vara ett perfekt tillfälle till att fråga hur det uttalas. Det är ju inget super vanligt namn så kommer inte låta dumt, det visar ju bara att du är intresserad och bryr dig om deras barn.

När jag läser det blir det viiilfriiiid. Men kan ju lika gärna vara kort "i", som i Vilhelm. Därför tycker jag du ska fråga.
  8. 4
    När du ringer henne skulle ju vara ett perfekt tillfälle till att fråga hur det uttalas. Det är ju inget super vanligt namn så kommer inte låta dumt, det visar ju bara att du är intresserad och bryr dig om deras barn.

När jag läser det blir det viiilfriiiid. Men kan ju lika gärna vara kort "i", som i Vilhelm. Därför tycker jag du ska fråga.
  9. Medlem sedan
    okt 2011
    Jag hade nog gjort en blunder och sagt VILLFRED alltså så som (Wilfred of) Ivanhoe heter i den filmatiseringen som visas varje nyårsdag på TV
    Det är väl bara att säga som du tror. Om de inte vill ha det uttalet så lär de rätta till dig. Inga problem med det. Det är ju knappast så att de är ovetandes om att de valt ett ovanligt namn och att de kommer få rätta ofta.
  10. 5
    Jag hade nog gjort en blunder och sagt VILLFRED alltså så som (Wilfred of) Ivanhoe heter i den filmatiseringen som visas varje nyårsdag på TV
    Det är väl bara att säga som du tror. Om de inte vill ha det uttalet så lär de rätta till dig. Inga problem med det. Det är ju knappast så att de är ovetandes om att de valt ett ovanligt namn och att de kommer få rätta ofta.
  11. Medlem sedan
    nov 2002
    Jag skulle uttala det med två korta i. Vill-fridd.
    Viiil-friiiid låter som någon som ska vila i frid, vilket ju inte känns så bra som namn. En som "vill frid" känns helt OK.
    Jag tycker inte alls att det är fel att fråga hur de vill att namnet ska uttalas, men annars kan du ju säga "Åh, vilket fint namn, varifrån kommer det?" och hoppas att hon själv säger namnet.
  12. 6
    Jag skulle uttala det med två korta i. Vill-fridd.
    Viiil-friiiid låter som någon som ska vila i frid, vilket ju inte känns så bra som namn. En som "vill frid" känns helt OK.
    Jag tycker inte alls att det är fel att fråga hur de vill att namnet ska uttalas, men annars kan du ju säga "Åh, vilket fint namn, varifrån kommer det?" och hoppas att hon själv säger namnet.
  13. Medlem sedan
    feb 2012
    Det blev Lo och vi är jättenöjda! Passar henne perfekt!
  14. 7
    Det blev Lo och vi är jättenöjda! Passar henne perfekt!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar