15
Hej!
Kan relatera till ditt inlägg, då jag lever med en man som har liknande problem, fast i mycket mindre och lindringare form.
Biomamman har bl.a. försökt få min bonusdotter att bo mer hos henne och det var möte med familjepedagogen (de går på samarbetssamtal) p.g.a. detta, men då hade bonusdottern sagt (hon hade samtal själv med familjepedagogen och tur är det) att hon faktiskt egentligen ville bo mer hos oss, så då släppte biomamman det...
Annars är det hela tiden antydningar om att vi på olika sätt "vanvårdar" bonusdottern, t.ex. p.g.a. våra kostvanor (vi har ju mage att köra med färdiga köttbullar, färdig pytt i panna och något så hemskt som ugnspannkaka med fläsk på vissa vardagar och det är inte GODKÄND mat, utan vanvård, tydligen... Jag kan undra vad andra HELTIDSARBETANDE föräldrar serverar på måndagarna...)... Tydligen gör man ingenting annat hos oss än lägger sig sent, tittar på tv eller spelar data, äter onyttigt, lever osunt och vanvårdas... Sen att den bilden inte är vad någon annan upplever (jag är pedant, tyvärr och odlar egna grönsaker, tränar mycket och ungarna kör också träningspass 2-3 ggr/veckan när de är hos oss och alla lägger sig runt 22.00 senast. Vi har tonåringar i åldern 13-16 år.) Mina barn läser mycket, har bra betyg, bra hälsa och många kompisar. Bonusdottern mår däremot inte bra, har få kompisar och verkar deprimerad och ångestfylld och jag tror 100% att det beror på att hon får bestämma för mycket själv och m.a.o. blir tvungen att bära på sina föräldrars omogna, själviska trätande, som egentligen inte handlar om henne, utan obearbetade saker från deras eget förhållande.
Mitt tips, som jag tvingat min man att köra med här: MAN KAN INTE FÖRÄNDRA EN ANNAN MÄNNISKA, BARA HUR MAN SJÄLV FÖRHÅLLER SIG OCH AGERAR, PUNKT SLUT. Fokuset måste vara på barnet. Inte på biomamman. Det innebär att alltid fundera: vad är bäst för henne, vad mår hon bäst av. Något jag bråkat med min man om är att bonusdottern har fått för mycket makt, vilket hon mår skit över. Jag vägrar nu att låta bonusdottern bestämma i stort sett någonting, jag till och med gick in och renoverade hennes äckliga, skitiga rum när hon var borta sist (jobbade i stort sett all ledig tid under en vecka och nu har hon sjysstaste rummet av alla) och bonusdottern blev jätteglad. Jag har koll på hennes smak, så jag körde "hennes stil", men jag gav henne inte något alternativ alls av den enkla anledningen att hon behöver tas ifrån makten ett tag helt och få vila från det. Kör över din bonus bara, när hon är där. Det mår hon bra av ett tag. Då blir hon trygg. Sen tror jag du fattar att du ALDRIG får låta bonusen bli inblandad i din och biomammans konflikter, för det är vad jag anser att du har just nu, en konflikt med biomamman, som har obearbetade saker med dig.
Har ni samarbetssamtal? Kräv det regelbundet annars. Gör schema där, som sen ska ligga på datorn och följas till 100%. Gör upp DÄR (när ni har ett proffs på plats) om att din dotter INTE ska ha något att säga till om, utan får följa schemat som ni lagt. Punkt slut. Det mår hon bra av. Kolla också av med din dotter om det är något hon blir stressad av i ditt hem och försök att ändra på detta i så fall. Ordna så att alla "irritationshärdar" försvinner mot biomamman, t.ex. se till att din dotter har kläder hos dig, alla saker hon behöver, matsäck till skolan (när det är aktuellt), gympakläder (obs! rena sådana) m.m. för sånt kan jag fatta om biomamman surnar till över. Sen, JÄTTEVIKTIGT när man bildar en bonusfamilj: ta massor av EGEN TID med din dotter, då bara ni gör roliga saker. Hon är i den åldern då flickor ofta gillar att fika, gå på bio, kanske gå på museum, promenader (flanera i butiker). Inte alltid lätt för en pappa att anpassa sig till en liten flicka, men det går, så klart. Det är mina tips.
Som sagt var, DU KAN INTE FÖRÄNDRA MAMMAN, BARA HUR DU FÖRHÅLLER DIG TILL HENNE. LÅT INTE MAMMAN DRÄNERA DIG PÅ ENERGI ELLER STJÄLA FOKUSET. KONCENTRERA DIG PÅ DOTTERn.
Sorry för rörigt inlägg, men ska på möte nu så jag hinner inte läsa och kolla av vad jag skrivit.
Kram!