annons
annons
Namn, dop & namngivning
  1. Anonym

Dubbelnamn

Hej!
    Vi funderar på ett dubbelnamn till vår son/dotter. Har så många namn på vår topplista och det känns omöjligt att välja/enas om ett. Andranamn blir släktnamn för både flicka/pojke.

"Nya" dubbelnamn, som Nova-Li eller Tuva-Li är inga favoriter hos oss, men det kanske kan finnas någon pärla bland dessa också, så ni får gärna föreslå alla namn ni kommer på! Såg tex. Ida-Lo i en tråd och tyckte det var jättefint!

Undrar också om ni tycker att man kan ha fler än ett barn med dubbelnamn? Blir det konstigt om man har tex. Karl-Fredrik och Ida-Maja.. Skulle det vara mer ok om man hade Karl-Fredrik, Valter och Ida-Maja. Eller är det bäst med bara ett dubbelnamn i familjen?

Några namn vi gillar är:
    Ivar
    Isidor
    Vilhelm (min favorit)
    Vilgot
    Valter
    John
    Karl
    Arlo
    Otto/Ottar

Lovisa/Louisa
    Lova (min favorit)
    Lo
    Loa
    Ida
    Maja/Maia
    Molly
    Ada

Exempel på dubbelnamn vi har på listan är Ida-Maja, Ida-Lova, Maja-Lovisa och Karl-Vilhelm. Vad tycker ni om dem? Kan ni komma på fler fina kombinationer?
    Tack!
  2. 1
    Dubbelnamn Hej!
    Vi funderar på ett dubbelnamn till vår son/dotter. Har så många namn på vår topplista och det känns omöjligt att välja/enas om ett. Andranamn blir släktnamn för både flicka/pojke.

"Nya" dubbelnamn, som Nova-Li eller Tuva-Li är inga favoriter hos oss, men det kanske kan finnas någon pärla bland dessa också, så ni får gärna föreslå alla namn ni kommer på! Såg tex. Ida-Lo i en tråd och tyckte det var jättefint!

Undrar också om ni tycker att man kan ha fler än ett barn med dubbelnamn? Blir det konstigt om man har tex. Karl-Fredrik och Ida-Maja.. Skulle det vara mer ok om man hade Karl-Fredrik, Valter och Ida-Maja. Eller är det bäst med bara ett dubbelnamn i familjen?

Några namn vi gillar är:
    Ivar
    Isidor
    Vilhelm (min favorit)
    Vilgot
    Valter
    John
    Karl
    Arlo
    Otto/Ottar

Lovisa/Louisa
    Lova (min favorit)
    Lo
    Loa
    Ida
    Maja/Maia
    Molly
    Ada

Exempel på dubbelnamn vi har på listan är Ida-Maja, Ida-Lova, Maja-Lovisa och Karl-Vilhelm. Vad tycker ni om dem? Kan ni komma på fler fina kombinationer?
    Tack!
  3. Medlem sedan
    mar 2008
    Jag har en tvååring med ett dubbelnamn, Carl-Johan. Våra tre andra barn har enkelnamn; Klara, Filippa och Erik. Så jag tycker absolut att det går att blanda både och. Däremot skulle jag inte ge alla barnen ett dubbelnamn, och fler dubbelnamn i en syskonskara får det att blinka varningslampor för mig. ;-)
    Jag känner ganska många barn (och vuxna) med dubbelnamn, bland annat min systers man och deras son, Carl-Mikael resp. Carl-Magnus.

Jag tycker ni har många fina namn på listan. Mina favoriter är Isidor, Vilhelm (det heter en av mina söner i andranamn), Carl/Karl samt Lovisa. Om jag skulle knåpa ihop ett dubbelnamn av era förslag så skulle det kanske bli något av dessa:
    Karl-Vilhelm
    Vilhelm-Isidor
    John-Vilhelm

Ida-Lovisa

Dessvärre tycker jag att det är få av namnen som funkar tillsammans. Många av dem är för lika helt enkelt, speciellt bland flicknamnen. Föreslår lite nya namn:
    Ylva
    Majken
    Alma
    Elsa
    Linnea
    Tova
    Ingrid
    Rebecka
    Esther
    Perla
    Isabella
    Agnes
    Tyra
  4. 2
    Jag har en tvååring med ett dubbelnamn, Carl-Johan. Våra tre andra barn har enkelnamn; Klara, Filippa och Erik. Så jag tycker absolut att det går att blanda både och. Däremot skulle jag inte ge alla barnen ett dubbelnamn, och fler dubbelnamn i en syskonskara får det att blinka varningslampor för mig. ;-)
    Jag känner ganska många barn (och vuxna) med dubbelnamn, bland annat min systers man och deras son, Carl-Mikael resp. Carl-Magnus.

Jag tycker ni har många fina namn på listan. Mina favoriter är Isidor, Vilhelm (det heter en av mina söner i andranamn), Carl/Karl samt Lovisa. Om jag skulle knåpa ihop ett dubbelnamn av era förslag så skulle det kanske bli något av dessa:
    Karl-Vilhelm
    Vilhelm-Isidor
    John-Vilhelm

Ida-Lovisa

Dessvärre tycker jag att det är få av namnen som funkar tillsammans. Många av dem är för lika helt enkelt, speciellt bland flicknamnen. Föreslår lite nya namn:
    Ylva
    Majken
    Alma
    Elsa
    Linnea
    Tova
    Ingrid
    Rebecka
    Esther
    Perla
    Isabella
    Agnes
    Tyra
  5. Anonym
    Tack för förslagen!
    Jag gillar Ida-Lovisa och John-Vilhelm mycket! Perla, Tyra, Linnea och Alma tar jag också med på vår långa lista
  6. 3
    Tack för förslagen!
    Jag gillar Ida-Lovisa och John-Vilhelm mycket! Perla, Tyra, Linnea och Alma tar jag också med på vår långa lista
  7. Medlem sedan
    nov 2002
    Anna-Lisa tycker jag är väldigt fint, annars tycker jag att dubbelnamn lätt blir klumpiga. Det är ju å andra sidan en vana också, tänk bara på sångerskan Cajsa-Stina, vars namn jag först tyckte kändes avigt och sedan alldeles naturligt.
    I princip alla jag känner med dubbelnamn i min ålder kallar sig sina initialer istället, men det kan ju ha att göra med att dubbelnamn var väldigt omodernt då vi var små.

Av dina namnförslag gillar jag främst Vilhelm, Valter och Lovisa.
    Några andra förslag: Manfred, Helmer, Vidar, Fredrika, Vendela, Ylva.
  8. 4
    Anna-Lisa tycker jag är väldigt fint, annars tycker jag att dubbelnamn lätt blir klumpiga. Det är ju å andra sidan en vana också, tänk bara på sångerskan Cajsa-Stina, vars namn jag först tyckte kändes avigt och sedan alldeles naturligt.
    I princip alla jag känner med dubbelnamn i min ålder kallar sig sina initialer istället, men det kan ju ha att göra med att dubbelnamn var väldigt omodernt då vi var små.

Av dina namnförslag gillar jag främst Vilhelm, Valter och Lovisa.
    Några andra förslag: Manfred, Helmer, Vidar, Fredrika, Vendela, Ylva.
  9. Medlem sedan
    dec 2008
    Jag har också svårt för dubbelnamn förutom Anna-Lisa. Skulle jag göra dubbelnamn av dina förslag skulle det bli Karl-Otto och John-Ivar samt Ida-Maja och Lova-Lo.
  10. 5
    Jag har också svårt för dubbelnamn förutom Anna-Lisa. Skulle jag göra dubbelnamn av dina förslag skulle det bli Karl-Otto och John-Ivar samt Ida-Maja och Lova-Lo.
  11. Medlem sedan
    mar 2010
    Sanja-Li
  12. 6
    Sanja-Li
  13. xaramia är inte uppkopplad
    är inte så förtjust i dubbelnamn alls faktiskt med några få undantag: Ida-Marie,Ella-Nora,Anna-Nora,Vilja-My

Ida-Lovisa skulle va fint,Karl-Vilhelm med.
    Carl-Otto,Carl-Eric,Karl-Isak.kommer inte på så många fler just nu.
  14. 7
    är inte så förtjust i dubbelnamn alls faktiskt med några få undantag: Ida-Marie,Ella-Nora,Anna-Nora,Vilja-My

Ida-Lovisa skulle va fint,Karl-Vilhelm med.
    Carl-Otto,Carl-Eric,Karl-Isak.kommer inte på så många fler just nu.
  15. xaramia är inte uppkopplad
    kom på några till : Inga-Lisa ,Per-Ola och Emma-Louise
  16. 8
    kom på några till : Inga-Lisa ,Per-Ola och Emma-Louise
  17. Medlem sedan
    jul 2006
    Här kommer lite förslag från mig:
    Anna-Matilda,Ann-Therese,Marie-Therese,
    Karl-Axel,Per-Henrik,Per-Harald,John-Ivar,
  18. 9
    Här kommer lite förslag från mig:
    Anna-Matilda,Ann-Therese,Marie-Therese,
    Karl-Axel,Per-Henrik,Per-Harald,John-Ivar,
  19. Medlem sedan
    nov 2009
    Jag gillar ocksa dubbelnamn...och gillar manga namn pa er lista.

Ada-Lisa
    Ida-Lisa
    Karl-Otto
    John-Vilhelm
    John-Otto
  20. 10
    Jag gillar ocksa dubbelnamn...och gillar manga namn pa er lista.

Ada-Lisa
    Ida-Lisa
    Karl-Otto
    John-Vilhelm
    John-Otto
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar