Barnbidrag/underhållsstöd
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Anonym
    #1

    Barnbidrag/underhållsstöd

    Min son har separerat från sin flickvän, dem har en son på c:a 8 månader. Dem har gemensam vårdnad, men han bor hos sin mamma lite mera förnärvarande, för att mamman läser mycket på nätet och har hittat statistik på att det inte är bra för pojken att flyttas för mycket mellan föräldrarna och hon har då fått medhåll av föräldrarätten. Min son har pojken 7 timmar/dag måndag till fredag och varannan söndag. Från början hade dem halva barnbidraget var, men nu har hon ansökt om och fått underhållstöd beviljat och dessutom ansökt om och fått beviljat hela barnbidraget. Min son får nu betala underhåll, får inget barnbidrag, får betala mat, blöjor och hålla med kläder den tiden han har pojken. Det borde finnas flera föräldrar, inte bara pappor som är i liknande sits, hur har ni hanterat denna situation?
  2. 1
    Barnbidrag/underhållsstöd Min son har separerat från sin flickvän, dem har en son på c:a 8 månader. Dem har gemensam vårdnad, men han bor hos sin mamma lite mera förnärvarande, för att mamman läser mycket på nätet och har hittat statistik på att det inte är bra för pojken att flyttas för mycket mellan föräldrarna och hon har då fått medhåll av föräldrarätten. Min son har pojken 7 timmar/dag måndag till fredag och varannan söndag. Från början hade dem halva barnbidraget var, men nu har hon ansökt om och fått underhållstöd beviljat och dessutom ansökt om och fått beviljat hela barnbidraget. Min son får nu betala underhåll, får inget barnbidrag, får betala mat, blöjor och hålla med kläder den tiden han har pojken. Det borde finnas flera föräldrar, inte bara pappor som är i liknande sits, hur har ni hanterat denna situation?
  3. Anonym
    #2

    Snällt betalat

    Kvinnan har alla trumf på hand i en sådan här situation. Jämställt? Inte särskilt men det är så det är.
  4. 2
    Snällt betalat Kvinnan har alla trumf på hand i en sådan här situation. Jämställt? Inte särskilt men det är så det är.
  5. Medlem sedan
    Sep 2016
    #3
    Det är så det funkar med underhållsstöd.
    Pengarna ska ju ändå gå till barnet, har dom svårt att komma överens?
    Sover barnet hos mamma räknas det som att det bor hos mamma, mamma får underhållsstöd och mamma betalar.


    Man ska inte flytta barn för mycket så dom gör det varje dag istället?

    Statistik? Ja om barnet börjar sakna mamma redan andra kvällen och har jobbig hemlängtan i några dagar blir det jobbigt. Statistik för föräldrar som bor långt ifrån varandra?
  6. 3
    Det är så det funkar med underhållsstöd.
    Pengarna ska ju ändå gå till barnet, har dom svårt att komma överens?
    Sover barnet hos mamma räknas det som att det bor hos mamma, mamma får underhållsstöd och mamma betalar.


    Man ska inte flytta barn för mycket så dom gör det varje dag istället?

    Statistik? Ja om barnet börjar sakna mamma redan andra kvällen och har jobbig hemlängtan i några dagar blir det jobbigt. Statistik för föräldrar som bor långt ifrån varandra?
  7. Medlem sedan
    Jun 2004
    #4
    Han har rätt att dra av för kostnader när han har pojken från underhållet. Finns schabloner på FKs hemsida
  8. 4
    Han har rätt att dra av för kostnader när han har pojken från underhållet. Finns schabloner på FKs hemsida
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar