Sjå med inlämning av stöldgods....
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    Sjå med inlämning av stöldgods....

    För några dagar sedan stötte vi på en (dyrbar) cykel i skogen. Den låg ensam och övergiven bredvid en skogsbilväg där vi går nästan varje kväll. Vi försökte ropa för att se om ngn hade villat bort sig. Men fick inget svar. Såg enda spåren på platsen var bilspår.

    Nå vi tog hem den, ringde vaktbolaget som hade stöldmärkningen. Kvällsstängt. Ringde 11414' kvällsstängt.

    Nästa morgon ringde vi polisstationen, fick veta vi kunde lämna in den där. Sagt och. Gjort åkte vi. Dit med cykeln. Betalade parkeringsavgift och sen fick vi en kölapp och fick vänta på vår tur ett bra tag. Jag fick gå ut och lägga i mer pengar i parkeringsautomaten. Sen fick vi fylla i ett omfattande formulär om cykelns utseende och fyndplats samt tidpunkt. Sen fick vi lämna ifrån oss cykeln.

    det kostade oss i runda slängar 100 kr i. Bensin och parkeringsavgifter. Samt två timmar av mitt och makens liv.

    Idag kom brev om att den rättmätige ägaren hämtat ut cykeln. Det var väl det vi hoppades på skulle ske, så alt gott där.

    Men, ärligt. Nästa gång, om det händer igen, tänker jag mig nog för innan jag ska lämna in hittegods....det är onekligen inte en procedur som gynnar upphittaren....tvärtom.
  2. 1
    Sjå med inlämning av stöldgods.... För några dagar sedan stötte vi på en (dyrbar) cykel i skogen. Den låg ensam och övergiven bredvid en skogsbilväg där vi går nästan varje kväll. Vi försökte ropa för att se om ngn hade villat bort sig. Men fick inget svar. Såg enda spåren på platsen var bilspår.

    Nå vi tog hem den, ringde vaktbolaget som hade stöldmärkningen. Kvällsstängt. Ringde 11414' kvällsstängt.

    Nästa morgon ringde vi polisstationen, fick veta vi kunde lämna in den där. Sagt och. Gjort åkte vi. Dit med cykeln. Betalade parkeringsavgift och sen fick vi en kölapp och fick vänta på vår tur ett bra tag. Jag fick gå ut och lägga i mer pengar i parkeringsautomaten. Sen fick vi fylla i ett omfattande formulär om cykelns utseende och fyndplats samt tidpunkt. Sen fick vi lämna ifrån oss cykeln.

    det kostade oss i runda slängar 100 kr i. Bensin och parkeringsavgifter. Samt två timmar av mitt och makens liv.

    Idag kom brev om att den rättmätige ägaren hämtat ut cykeln. Det var väl det vi hoppades på skulle ske, så alt gott där.

    Men, ärligt. Nästa gång, om det händer igen, tänker jag mig nog för innan jag ska lämna in hittegods....det är onekligen inte en procedur som gynnar upphittaren....tvärtom.
  3. Medlem sedan
    Nov 2015
    #2
    Kan man inte fixa det där på nätet där du bor. Det kan man här och gäller det cykel behöver man inte lämna in den förrän ägaren hör av sig.
  4. 2
    Kan man inte fixa det där på nätet där du bor. Det kan man här och gäller det cykel behöver man inte lämna in den förrän ägaren hör av sig.
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #3

    Sambon gjorde detsamm

    Hela 25 kronor i hittelön. Nästa gång låter han cykeln ligga kvar
  6. 3
    Sambon gjorde detsamm Hela 25 kronor i hittelön. Nästa gång låter han cykeln ligga kvar
  7. Medlem sedan
    Apr 2001
    #4
    Mäh. Jag hittade en riktigt fin cykel i björnbärssnåren häromåret. Jag cyklade helt enkelt ner till polisen och sa hur den såg ut och var den fanns. Fast vi bor ju i en ganska hanterbart liten by så då blir det kanske annorlunda?
  8. 4
    Mäh. Jag hittade en riktigt fin cykel i björnbärssnåren häromåret. Jag cyklade helt enkelt ner till polisen och sa hur den såg ut och var den fanns. Fast vi bor ju i en ganska hanterbart liten by så då blir det kanske annorlunda?
  9. Medlem sedan
    Oct 2015
    #5
    Det kollade vi inte upp. Vi ringde och följde instruktionerna som gavs. :P
  10. 5
    Det kollade vi inte upp. Vi ringde och följde instruktionerna som gavs. :P
  11. Medlem sedan
    Oct 2015
    #6
    25 kronor! Det var ju plus iaf!

    Vi fick ju betala för att lämna in cykeln....
  12. 6
    25 kronor! Det var ju plus iaf!

    Vi fick ju betala för att lämna in cykeln....
  13. Medlem sedan
    Oct 2015
    #7
    Ja, jag vet inte. Med facit i hand skulle vi lämnat den där den var faktiskt. Den skogsvägen är nog inte så vältrafikerad....

    Har man råd med en sån dyr cykel har man väl råd att köpa en ny kanske? :/

    Vi bor i Borlänge. Ingen metropol!
  14. 7
    Ja, jag vet inte. Med facit i hand skulle vi lämnat den där den var faktiskt. Den skogsvägen är nog inte så vältrafikerad....

    Har man råd med en sån dyr cykel har man väl råd att köpa en ny kanske? :/

    Vi bor i Borlänge. Ingen metropol!
  15. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #8

    Fick du inte ens någon hittelön?

    Det vore ju det minsta man kan begära.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  16. 8
    Fick du inte ens någon hittelön? Det vore ju det minsta man kan begära.
  17. Medlem sedan
    Nov 2015
    #9
    Ja herregud man gör jag bara snälla saker om man tjänar något på det själv. Att bara göra det av godhet är ju otänkbart.
    OBS detta inlägg innehåller ironi.
  18. 9
    Ja herregud man gör jag bara snälla saker om man tjänar något på det själv. Att bara göra det av godhet är ju otänkbart.
    OBS detta inlägg innehåller ironi.
  19. Medlem sedan
    Jul 2003
    #10
    Tack. Blev också lite frustrerad när jag läste tråden. Jag vill i alla fall att någon lämnar in min cykel om den blir upphittad och då gör jag det självklart också om jag hittar någon annans cykel.
  20. 10
    Tack. Blev också lite frustrerad när jag läste tråden. Jag vill i alla fall att någon lämnar in min cykel om den blir upphittad och då gör jag det självklart också om jag hittar någon annans cykel.
  21. Medlem sedan
    Oct 2015
    #11
    Nej, det frågade vi heller inte efter iofs.
  22. 11
    Nej, det frågade vi heller inte efter iofs.
  23. Medlem sedan
    Oct 2015
    #12
    Jag förväntade inte mig att tjäna något. Men det kändes som om det var ett väldigt sjå.

    Samt att det tog sån tid.....

    Tanken var att göra det som var rätt, inte av godhet utan pga moral.
  24. 12
    Jag förväntade inte mig att tjäna något. Men det kändes som om det var ett väldigt sjå.

    Samt att det tog sån tid.....

    Tanken var att göra det som var rätt, inte av godhet utan pga moral.
  25. Medlem sedan
    Oct 2015
    #13
    Jamen det var ju precis så vi tänkte. Att göra det rätta. Inte av godhet, utan för att det är det rätta.

    Det jag vände mig emot var att det var så tjorvigt.
  26. 13
    Jamen det var ju precis så vi tänkte. Att göra det rätta. Inte av godhet, utan för att det är det rätta.

    Det jag vände mig emot var att det var så tjorvigt.
  27. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #14

    Skall inte behövas heller

    Om det är en dyr cykel borde ni ju fått en hittelön helt oavsett om ni frågat efter det eller inte. Tycker jag då alltså.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  28. 14
    Skall inte behövas heller Om det är en dyr cykel borde ni ju fått en hittelön helt oavsett om ni frågat efter det eller inte. Tycker jag då alltså.
  29. Medlem sedan
    Oct 2015
    #15
    Tydligen funkar det inte så! :P

    Nå dyr och dyr, i våra ögon dyr iaf. Kollade på nätet och den kostar runt 11000 i inköp. Sen hade den ngn specialdämpad sadel i läder (Ja, vi var tvungna att fylla i alla detaljer i formuläret på polisstationen så vi skärskådade den).
  30. 15
    Tydligen funkar det inte så! :P

    Nå dyr och dyr, i våra ögon dyr iaf. Kollade på nätet och den kostar runt 11000 i inköp. Sen hade den ngn specialdämpad sadel i läder (Ja, vi var tvungna att fylla i alla detaljer i formuläret på polisstationen så vi skärskådade den).
  31. Medlem sedan
    Mar 2003
    #16
    Vi har haft ett gammalt vrak till cykel (trasig) parkerad på vår gata sen ett par månader tillbaka. Var frestad att slänga med den på returlasset när jag åkte sist men vågade inte då den ändå tillhör någon. Kontaktade polisen (satt i kö i 55 min) och när jag väl kom fram blev jag bortkopplad.Ringde åter och denna gången gick det hyfsat snabbt. Personen jag fick prata med var uppenbart trött på sitt arbete och tyckte att jag skulle hyra släp och transportera den till polisstationen. Efter mycket om och men så lovade hon att man skulle plocka upp den när man ändå hade något ärende i vårt område. Passade på att tipsa om övriga cyklar som finns i vårt område som jag noterat när jag går med hundarna. De har stått orörda i upp till ett halvår (många väldigt fina) och erbjöd mig samla ihop dom allihopa så att de kunde samköra men fick svaret att de inte arbetade så. utan att man tar en cykel i taget..
  32. 16
    Vi har haft ett gammalt vrak till cykel (trasig) parkerad på vår gata sen ett par månader tillbaka. Var frestad att slänga med den på returlasset när jag åkte sist men vågade inte då den ändå tillhör någon. Kontaktade polisen (satt i kö i 55 min) och när jag väl kom fram blev jag bortkopplad.Ringde åter och denna gången gick det hyfsat snabbt. Personen jag fick prata med var uppenbart trött på sitt arbete och tyckte att jag skulle hyra släp och transportera den till polisstationen. Efter mycket om och men så lovade hon att man skulle plocka upp den när man ändå hade något ärende i vårt område. Passade på att tipsa om övriga cyklar som finns i vårt område som jag noterat när jag går med hundarna. De har stått orörda i upp till ett halvår (många väldigt fina) och erbjöd mig samla ihop dom allihopa så att de kunde samköra men fick svaret att de inte arbetade så. utan att man tar en cykel i taget..
  33. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #17
    Jag tycker det var snålt. När en person hittade min mobil, så skickade jag två biobiljetter. Inte för att mobilen var värd så mycket, utan ett tack för besväret han tog sig för att min mobil skulle komma tillrätta igen.
    Så minst en biobiljett om man lämnar in en cykel borde vara en standardregel
  34. 17
    Jag tycker det var snålt. När en person hittade min mobil, så skickade jag två biobiljetter. Inte för att mobilen var värd så mycket, utan ett tack för besväret han tog sig för att min mobil skulle komma tillrätta igen.
    Så minst en biobiljett om man lämnar in en cykel borde vara en standardregel
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar