Var köper jag bestick?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #1

    Var köper jag bestick?

    Jo, jag vet att Duka/Cervera har diverse eleganta varianter men jag är ute efter något mer till vardags men ändå med litet bättre kvalitet än IKEA. Jag gillar plasthandtag eftersom de känns varmare i handen när man håller i dem men jag misstänker att diskmaskinen gör dem spröda, jag har knäckt ett antal nu. Ändå, det är vad jag letar efter.

    Vad finns det för butiker jag skulle kunna kika i som ni kan föreslå?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  2. 1
    Var köper jag bestick? Jo, jag vet att Duka/Cervera har diverse eleganta varianter men jag är ute efter något mer till vardags men ändå med litet bättre kvalitet än IKEA. Jag gillar plasthandtag eftersom de känns varmare i handen när man håller i dem men jag misstänker att diskmaskinen gör dem spröda, jag har knäckt ett antal nu. Ändå, det är vad jag letar efter.

    Vad finns det för butiker jag skulle kunna kika i som ni kan föreslå?
  3. Medlem sedan
    Nov 1998
    #2
    Jysk, Rusta, ÖB. Vanligen svarta och vita plasthandtag. Rusta påstår att deras plasthandtag tål maskindisk.
  4. 2
    Jysk, Rusta, ÖB. Vanligen svarta och vita plasthandtag. Rusta påstår att deras plasthandtag tål maskindisk.
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Jo, det påstår ju alla

    Det gör de säkert också - en tid. Jag får väl köra ut till Nova Lund och se mig omkring. Alla de där ligger därute efter vad jag kan minnas.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Jo, det påstår ju alla Det gör de säkert också - en tid. Jag får väl köra ut till Nova Lund och se mig omkring. Alla de där ligger därute efter vad jag kan minnas.
  7. Pyssling
    #4
    Vi skippar plasthandtag helt och hållet nu, sen senaste tre bestick-köpen läckte ut diskvatten vid skruvarna/nitarna efter maskindisk,sjukt otrevligt.

    Men oavsett om du vill ha plasthandtag eller inte, så ta en tur till Bo Olsson i Tomelilla, du bor väl i Skåne så har det inom resonabelt avstånd?
    Där köpte vi våra nya, ej plasthandtag, men sjukt fina och även vassa knivar till kött så att man slipper att ha speciella till det. Där fanns massor att välja på till bra priser dessutom!
  8. 4
    Vi skippar plasthandtag helt och hållet nu, sen senaste tre bestick-köpen läckte ut diskvatten vid skruvarna/nitarna efter maskindisk,sjukt otrevligt.

    Men oavsett om du vill ha plasthandtag eller inte, så ta en tur till Bo Olsson i Tomelilla, du bor väl i Skåne så har det inom resonabelt avstånd?
    Där köpte vi våra nya, ej plasthandtag, men sjukt fina och även vassa knivar till kött så att man slipper att ha speciella till det. Där fanns massor att välja på till bra priser dessutom!
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #5

    Värt ett försök

    Åtminstone om jag inte hittar något inne i Lund som jag gillar, det är betydligt närmare. Det fåniga är att jag hittade bra bestick, av märket Boda, men när jag ville köpa fler hade de slutat tillverkas...

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  10. 5
    Värt ett försök Åtminstone om jag inte hittar något inne i Lund som jag gillar, det är betydligt närmare. Det fåniga är att jag hittade bra bestick, av märket Boda, men när jag ville köpa fler hade de slutat tillverkas...
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Jag gillar våra bestick från IKEA, har hållt sig fina i många år, men har inte plasthandtag. Mamma har dessa. http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=14888
  12. 6
    Jag gillar våra bestick från IKEA, har hållt sig fina i många år, men har inte plasthandtag. Mamma har dessa. http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=14888
  13. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #7

    Köpte en gång i tiden där

    De var riktigt urusla, de trillade sönder så fort man tittade på dem eftersom IKEA hade snålat in på den dyra metallen så att det inte fanns någon metallkärna inne i handtaget. Det var ett skäl till att jag var ute efter litet bättre kvalitet. Men jag hade kanske otur med vilken modell jag köpte.

    Kul att se dig förresten, det var länge sedan!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  14. 7
    Köpte en gång i tiden där De var riktigt urusla, de trillade sönder så fort man tittade på dem eftersom IKEA hade snålat in på den dyra metallen så att det inte fanns någon metallkärna inne i handtaget. Det var ett skäl till att jag var ute efter litet bättre kvalitet. Men jag hade kanske otur med vilken modell jag köpte.

    Kul att se dig förresten, det var länge sedan!
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8
    Det är dessa billiga vi har, har funnits i deras sortiment länge för våra är typ över 10 år, har även hittat på Loppis och kompletterat med har 20 av varje...Gillar dem massor:-) är fräscha fortfarande och knivarna vassa. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90091760/

    Tack:-) Kände för lite OÄF ikväll!
  16. 8
    Det är dessa billiga vi har, har funnits i deras sortiment länge för våra är typ över 10 år, har även hittat på Loppis och kompletterat med har 20 av varje...Gillar dem massor:-) är fräscha fortfarande och knivarna vassa. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90091760/

    Tack:-) Kände för lite OÄF ikväll!
  17. Medlem sedan
    Apr 2001
    #9
    Jag hade helt klart börjat sniffa runt på loppisarna efter gamla snygga bakelitbestick. Det finns en viss sort som är himla snygga, det är gafflar som har lite längre piggar i brist på vettigare ord.

    Lite vax och de blir görsnygga.
  18. 9
    Jag hade helt klart börjat sniffa runt på loppisarna efter gamla snygga bakelitbestick. Det finns en viss sort som är himla snygga, det är gafflar som har lite längre piggar i brist på vettigare ord.

    Lite vax och de blir görsnygga.
  19. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #10

    Loppis är inte min grej

    Jag handlar när jag behöver något och då vill jag gå till affären, fråga efter det jag skall ha, betala och sedan fly ut ur butiken. Det där med att gå runt och titta på diverse saker som kanske vore spännande, nja, det passar inte mig.

    Finns säkert massor av bra saker på loppis, men för mig är det inte värt besväret att hitta det.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  20. 10
    Loppis är inte min grej Jag handlar när jag behöver något och då vill jag gå till affären, fråga efter det jag skall ha, betala och sedan fly ut ur butiken. Det där med att gå runt och titta på diverse saker som kanske vore spännande, nja, det passar inte mig.

    Finns säkert massor av bra saker på loppis, men för mig är det inte värt besväret att hitta det.
  21. Medlem sedan
    Nov 1998
    #11
  22. Medlem sedan
    Oct 2006
    #12
    Jag skulle ändå råda dig att köpa dyrare märke för de håller för diskmaskin.
    Det brukar för runt 1000-lappen kan du hitta Gense 24 delar på nätet och pajar en kan du köpa en lös istället för att behöva byta ut alla igen.

    Alternativet är nog annars Ikeas och byta ut vartannat eller vart tredje.
    Känns varken ekonomiskt eller miljövänligt.
    Vi har en del kvar på jobbet av Genses klassiska m svarta handtag som är från 1995.
  23. 12
    Jag skulle ändå råda dig att köpa dyrare märke för de håller för diskmaskin.
    Det brukar för runt 1000-lappen kan du hitta Gense 24 delar på nätet och pajar en kan du köpa en lös istället för att behöva byta ut alla igen.

    Alternativet är nog annars Ikeas och byta ut vartannat eller vart tredje.
    Känns varken ekonomiskt eller miljövänligt.
    Vi har en del kvar på jobbet av Genses klassiska m svarta handtag som är från 1995.
  24. Medlem sedan
    Oct 2006
    #13
    Sorry, det var nog bara i julas.
    Men 12 till 16 delar kan man hitta.
  25. 13
    Sorry, det var nog bara i julas.
    Men 12 till 16 delar kan man hitta.
  26. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #14
    Vi har IKEA´s på jobbet, de används flitigt och vi har haft de nu i snart 2 år och nej, man behöver inte byta ut dessa vartannat år. Och besticken används ofta, de diskas nog varje dag i maskin.
    Min syster har också IKEA´s och de håller, de håller och de håller och de håller.
  27. 14
    Vi har IKEA´s på jobbet, de används flitigt och vi har haft de nu i snart 2 år och nej, man behöver inte byta ut dessa vartannat år. Och besticken används ofta, de diskas nog varje dag i maskin.
    Min syster har också IKEA´s och de håller, de håller och de håller och de håller.
  28. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #15
    Och mina billiga som jag köpte för över 30 år sedan håller än.
  29. 15
    Och mina billiga som jag köpte för över 30 år sedan håller än.
  30. Medlem sedan
    Oct 2006
    #16
    Ikeas med gammelrosa/lila handtag höll 2 år på jobbet efter daglig disk i diskmaskin. Alla pajade inte men tillräckligt många började glappa i handtaget.
    Mindre gods i dem ofta.
    Problemet brukar vara då att det inte finns att komplettera med (för att Ikea bytt sortiment).
  31. 16
    Ikeas med gammelrosa/lila handtag höll 2 år på jobbet efter daglig disk i diskmaskin. Alla pajade inte men tillräckligt många började glappa i handtaget.
    Mindre gods i dem ofta.
    Problemet brukar vara då att det inte finns att komplettera med (för att Ikea bytt sortiment).
  32. Medlem sedan
    Oct 2006
    #17
    Med plastskaft och du diskar i diskmaskin?
  33. 17
    Med plastskaft och du diskar i diskmaskin?
  34. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #18
    Här är det inga plasthandtag
  35. 18
    Här är det inga plasthandtag
  36. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #19
    Mina farföräldrars bestick är plasthandtag och diskas i maskin. Jag reflekterade inte över att han ville ha med plasthandtag, jag trodde inte ens de sålde sådant numera. Jag har nog inte sett några mer än de jag har ärvt från mina farföräldrar (som hängt med sedan 60-talet någon gång)
  37. 19
    Mina farföräldrars bestick är plasthandtag och diskas i maskin. Jag reflekterade inte över att han ville ha med plasthandtag, jag trodde inte ens de sålde sådant numera. Jag har nog inte sett några mer än de jag har ärvt från mina farföräldrar (som hängt med sedan 60-talet någon gång)
  38. Medlem sedan
    Oct 2006
    #20
    Nej, men då är det väl irrelevant hur länge de håller eftersom han ville ha med plasthandtag och det var det vi pratar om?
  39. 20
    Nej, men då är det väl irrelevant hur länge de håller eftersom han ville ha med plasthandtag och det var det vi pratar om?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar