Verklighetskoppling i "The Martian"
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #1

    Verklighetskoppling i "The Martian"

    Jag vet inte om ni har sett filmen "The Martian" men den går i korthet ut på att en astronaut blir strandsatt på Mars och försöker överleva tills en räddningsexpedition kan nå honom. Det är ju inte direkt nästgårds och Jorden och Mars måste stå i vissa positioner för att man skall kunna skicka dit någon.

    En sak han gör är odlar potatis och det verkar som om det faktiskt skulle kunna fungera på Mars: http://mashable.com/2017/03/09/potat.../#voP2iHJWuqqL

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  2. 1
    Verklighetskoppling i "The Martian" Jag vet inte om ni har sett filmen "The Martian" men den går i korthet ut på att en astronaut blir strandsatt på Mars och försöker överleva tills en räddningsexpedition kan nå honom. Det är ju inte direkt nästgårds och Jorden och Mars måste stå i vissa positioner för att man skall kunna skicka dit någon.

    En sak han gör är odlar potatis och det verkar som om det faktiskt skulle kunna fungera på Mars: http://mashable.com/2017/03/09/potat.../#voP2iHJWuqqL
  3. Medlem sedan
    Jun 2004
    #2
    Det var en bra film. Passengers var också en bra sf som gick på bi nyligen.
  4. 2
    Det var en bra film. Passengers var också en bra sf som gick på bi nyligen.
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Helt missat

    Tack för tipset! Den måste jag kolla in.

    Annars var min vinkel egentligen att det var intressant att det faktiskt ligger en del i möjligheterna att odla på Mars, inte minst med tanke på planerna att skicka dit folk med enkel biljett...

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Helt missat Tack för tipset! Den måste jag kolla in.

    Annars var min vinkel egentligen att det var intressant att det faktiskt ligger en del i möjligheterna att odla på Mars, inte minst med tanke på planerna att skicka dit folk med enkel biljett...
  7. Medlem sedan
    Jun 2004
    #4
    Ja det var intressant tyckte jag med. Svindlande tanke.
  8. 4
    Ja det var intressant tyckte jag med. Svindlande tanke.
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #5

    Såg "Passengers" igår (spoiler)

    Det var väl tur för dem att hon (eller han) tydligen var infertil. Jag tvivlar på att p-piller skulle ha stått högt upp på prioritetslistan att ha med i lasten till en koloni på en ny planet! Tur också att de där trädrötterna inte letade sig in i och tog sönder något annat i rymdskeppet.

    Litet förutsägbar kanske men det var en trevlig film, tack för tipset!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  10. 5
    Såg "Passengers" igår (spoiler) Det var väl tur för dem att hon (eller han) tydligen var infertil. Jag tvivlar på att p-piller skulle ha stått högt upp på prioritetslistan att ha med i lasten till en koloni på en ny planet! Tur också att de där trädrötterna inte letade sig in i och tog sönder något annat i rymdskeppet.

    Litet förutsägbar kanske men det var en trevlig film, tack för tipset!
  11. Medlem sedan
    Jun 2004
    #6
    Ja jag funderade också på det, att de inte fick barn. Kul att det verkar vara en trend med sf-filmer på sista tiden. Tänkte se denna, kommer på bio snart: http://www.sf.se/filmer/Life/
  12. 6
    Ja jag funderade också på det, att de inte fick barn. Kul att det verkar vara en trend med sf-filmer på sista tiden. Tänkte se denna, kommer på bio snart: http://www.sf.se/filmer/Life/
  13. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #7

    Science Fiction kan vara oerhört bra

    Den kan också vara genomusel, särskilt när den förfaller till att handla om pang-pang i rymden. Men bra science fiction väcker frågor och tankar genom att man på något sätt ändrar förutsättningarna för vanligt liv. Vad händer om....?

    Jag tycker nog att "Passengers" gjorde det. "Life" låter litet mer som skräckrulle med pang-pang om jag skall vara litet elak... Fast man vet aldrig, kanske inte.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  14. 7
    Science Fiction kan vara oerhört bra Den kan också vara genomusel, särskilt när den förfaller till att handla om pang-pang i rymden. Men bra science fiction väcker frågor och tankar genom att man på något sätt ändrar förutsättningarna för vanligt liv. Vad händer om....?

    Jag tycker nog att "Passengers" gjorde det. "Life" låter litet mer som skräckrulle med pang-pang om jag skall vara litet elak... Fast man vet aldrig, kanske inte.
  15. Medlem sedan
    Jun 2004
    #8
    Star trek och Star Wars är sådana där sagor med "pangpang" :-) De tycker jag också är så tråkiga och ej sevärda. Ja Life är nog en "skräck-sf" typ som Alien, de kan jag också se, men mer som en skräckis/thriller då. Jag tycker dock som du att de sf-filmer är bäst som väcker tankar, typ som de sf-novellsamlingar jag läste som tonåring med bland annat Ray Bradbury. Gillar även de mer orealistiska sf-filmerna ibland (som "Avatar") om de görs bra :-) Spännande med de annorlunda livsformerna som utvecklats på planeten Pandora i "Avatar"och sådana sf-noveller läste man ju också med nöje :-)
  16. 8
    Star trek och Star Wars är sådana där sagor med "pangpang" :-) De tycker jag också är så tråkiga och ej sevärda. Ja Life är nog en "skräck-sf" typ som Alien, de kan jag också se, men mer som en skräckis/thriller då. Jag tycker dock som du att de sf-filmer är bäst som väcker tankar, typ som de sf-novellsamlingar jag läste som tonåring med bland annat Ray Bradbury. Gillar även de mer orealistiska sf-filmerna ibland (som "Avatar") om de görs bra :-) Spännande med de annorlunda livsformerna som utvecklats på planeten Pandora i "Avatar"och sådana sf-noveller läste man ju också med nöje :-)
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar