Tips på enkel buffe
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2014
    #1

    Tips på enkel buffe

    Jag ska ha en enkel buffe att bjuda ca 25 personer på i samband med att jag fyller 50 år.
    Det är under påsken och jag tänker att jag gör ett fat med gravad lax, ägg med räkor. En skål med rökt laxsallad en skål med matjessill och äggröra.
    Två sorters snittar typ rökt kött o pepparrot samt parmaskinka och jordärtskockscreme.
    Vill ha något kött mer att servera (kallt) och en stor skål med bulgursallad. Men vad?
    Jag är bortrest en vecka innan o har knappt om tid att fixa så mycket.
    Dessertbord har jag tänkt också med godis, tårta, bullar, och ev pannacotta.
    Dryck blir bubbel och öl.
    Alla förslag tas emot !
  2. 1
    Tips på enkel buffe Jag ska ha en enkel buffe att bjuda ca 25 personer på i samband med att jag fyller 50 år.
    Det är under påsken och jag tänker att jag gör ett fat med gravad lax, ägg med räkor. En skål med rökt laxsallad en skål med matjessill och äggröra.
    Två sorters snittar typ rökt kött o pepparrot samt parmaskinka och jordärtskockscreme.
    Vill ha något kött mer att servera (kallt) och en stor skål med bulgursallad. Men vad?
    Jag är bortrest en vecka innan o har knappt om tid att fixa så mycket.
    Dessertbord har jag tänkt också med godis, tårta, bullar, och ev pannacotta.
    Dryck blir bubbel och öl.
    Alla förslag tas emot !
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2

    Rostbiff?

    Med remoulad, rostad lök och cornichons?

    Fläskfilé?
    Kycklingfilé?
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  4. 2
    Rostbiff? Med remoulad, rostad lök och cornichons?

    Fläskfilé?
    Kycklingfilé?
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Skinka, rostbiff, kycklingfilé,
  6. 3
    Skinka, rostbiff, kycklingfilé,
  7. Pyssling
    #4
    Jag tycker inte att bulgursallad passar ihop med lax, ägg och sill, så jag skulle ta något som passade mer ihop. Jag skulle nog köra skinka och kanske potatissallad med det, men helst Jansson, det är gott med åtminstone något varmt på en buffé och Jansson är ju enkelt att slänga ihop ett par formar plus passar med lax och sånt.

    Alternativt skippa lax och ägg och köra på italiensk-aktig buffé med kallskuret, pastasallad, pizza bianca-slices (varma), minipajer i mazarinformar (görs innan, fryses och sen bara värms till serveringen) oliver, bröd och röror. Den slags buffé kör vi ofta, lättfixat och väldigt gott!

    Jag fyller också 50 i år, men inte förrän i höst, så jag har tid på mig att planera
    Just nu lutar det åt att vi reser bort och skippar firandet hemma helt, men det kan ju ändra sig, jag är inte helt på topp just nu men kanske har tänkt om tills det blir dags
  8. 4
    Jag tycker inte att bulgursallad passar ihop med lax, ägg och sill, så jag skulle ta något som passade mer ihop. Jag skulle nog köra skinka och kanske potatissallad med det, men helst Jansson, det är gott med åtminstone något varmt på en buffé och Jansson är ju enkelt att slänga ihop ett par formar plus passar med lax och sånt.

    Alternativt skippa lax och ägg och köra på italiensk-aktig buffé med kallskuret, pastasallad, pizza bianca-slices (varma), minipajer i mazarinformar (görs innan, fryses och sen bara värms till serveringen) oliver, bröd och röror. Den slags buffé kör vi ofta, lättfixat och väldigt gott!

    Jag fyller också 50 i år, men inte förrän i höst, så jag har tid på mig att planera
    Just nu lutar det åt att vi reser bort och skippar firandet hemma helt, men det kan ju ändra sig, jag är inte helt på topp just nu men kanske har tänkt om tills det blir dags
  9. Medlem sedan
    Oct 2015
    #5
    På buffe måste inte alla smaker gifta sig med varandra tycker jag.

    En fin sallad med kanske couscous istället för Bulgur, kanske kan funka? (Jag är inte jätteförtjust i bulgur, därav mitt förslag) Med soltorkade tomater i lag, oliver, cocktailtomater, söt paprika osv smaskigt. Kanske bulgur funkar med samma?

    Kött kan jag tänka att du köper både rostbiff och torkad skinka från medelhavet (efter vad du tycker är gott).
  10. 5
    På buffe måste inte alla smaker gifta sig med varandra tycker jag.

    En fin sallad med kanske couscous istället för Bulgur, kanske kan funka? (Jag är inte jätteförtjust i bulgur, därav mitt förslag) Med soltorkade tomater i lag, oliver, cocktailtomater, söt paprika osv smaskigt. Kanske bulgur funkar med samma?

    Kött kan jag tänka att du köper både rostbiff och torkad skinka från medelhavet (efter vad du tycker är gott).
  11. Medlem sedan
    Oct 2014
    #6
    Tack för tips.
    Till den rökta laxen tänkte jag någon ljummen potatissallad av något slag.
    Det var till kötte jag är inne på bulgursallad. Kom på nu i alla fall dubbelmarinerad fläsk eller kycklingfiléer.
    Tror jag !
  12. 6
    Tack för tips.
    Till den rökta laxen tänkte jag någon ljummen potatissallad av något slag.
    Det var till kötte jag är inne på bulgursallad. Kom på nu i alla fall dubbelmarinerad fläsk eller kycklingfiléer.
    Tror jag !
  13. Medlem sedan
    Oct 2015
    #7
  14. 7
  15. Medlem sedan
    Oct 2014
    #8
    Såg att du oxå ska fira 50 årsdag. Vad kommer du bjuda på?
  16. 8
    Såg att du oxå ska fira 50 årsdag. Vad kommer du bjuda på?
  17. Medlem sedan
    Oct 2014
    #9
    En till född 67!
    Hade inte heller tänkt ha något nu då vi är utomlands jag och maken på själva födelsedagen.
    Men nu blev det en enklare påskbuffe med närmaste familj och släkt
    Har dock minimalt med tid att förbereda mat på innan. Så Janssons och pajer går bort.
  18. 9
    En till född 67!
    Hade inte heller tänkt ha något nu då vi är utomlands jag och maken på själva födelsedagen.
    Men nu blev det en enklare påskbuffe med närmaste familj och släkt
    Har dock minimalt med tid att förbereda mat på innan. Så Janssons och pajer går bort.
  19. Medlem sedan
    Oct 2015
    #10
    Jag har köpt två dagar på konferensanläggning.

    Första middagen blir det en buffe, andra trerätters. I övrigt frunch, fika, nattamat, frukost....varierat alltså.
  20. 10
    Jag har köpt två dagar på konferensanläggning.

    Första middagen blir det en buffe, andra trerätters. I övrigt frunch, fika, nattamat, frukost....varierat alltså.
  21. Medlem sedan
    Aug 2000
    #11
    Brie & kex & fikonmarmelad
    "Myrens drottning" (hjortronsylt i creme fraiche + salt/peppar = supergott till rökt lax) och rökt lax
    tjälknöl kan serveras som kallskuret och är lättlagat (= liten arbetsinsats)
  22. 11
    Brie & kex & fikonmarmelad
    "Myrens drottning" (hjortronsylt i creme fraiche + salt/peppar = supergott till rökt lax) och rökt lax
    tjälknöl kan serveras som kallskuret och är lättlagat (= liten arbetsinsats)
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar