Namninspo tack

Visa resultat för omröstning: Namn på sonen

Antal röster 1. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Harry

    1 100.00%
  • Melker

    0 0%
  • Sixten

    0 0%
  • Helge

    0 0%
Flervalsomröstning.
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    Namninspo tack

    Fått 4e barnet. En son i veckan.

    Idéer om namn.

    Harry
    Sixten
    Melker

    O idag kom jag även på Helge. Lite mer ovanligt vad jag förstått men väldigt sött.

    Gud va svårt!! Alla är fina tycker jag.

    Hur har ni gjort för att bestämma er?
    Nobody puts baby in a corner
  2. 1
    Namninspo tack Fått 4e barnet. En son i veckan.

    Idéer om namn.

    Harry
    Sixten
    Melker

    O idag kom jag även på Helge. Lite mer ovanligt vad jag förstått men väldigt sött.

    Gud va svårt!! Alla är fina tycker jag.

    Hur har ni gjort för att bestämma er?
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2
    Vad heter syskonen?
  4. 2
    Vad heter syskonen?
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3
    Se till att det passar med efternamnet.

    Nu har jag litet ovanligare efternamn så det var kanske mer av en viktig fråga för mina söners namn men om ni t.ex. heter Andersson så skulle jag ju säga att ett namn som Harry inte passar till det, dels för att jag inte riktigt tycker att ett extremt svenskt namn passar till det och dels för att en vokal i slutet av ett namn inte går bra ihop med en vokal i början av efternamnet, vilket förstås gäller Helge också i så fall. Heter ni Miller passar inte riktigt Sixten in, etc.

    Nu är jag givetvis inte ute efter vad du heter i efternamn utan bara förklarar ett resonemang jag och min dåvarande hustru förde när det var aktuellt med namn till mina killar.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Se till att det passar med efternamnet.

    Nu har jag litet ovanligare efternamn så det var kanske mer av en viktig fråga för mina söners namn men om ni t.ex. heter Andersson så skulle jag ju säga att ett namn som Harry inte passar till det, dels för att jag inte riktigt tycker att ett extremt svenskt namn passar till det och dels för att en vokal i slutet av ett namn inte går bra ihop med en vokal i början av efternamnet, vilket förstås gäller Helge också i så fall. Heter ni Miller passar inte riktigt Sixten in, etc.

    Nu är jag givetvis inte ute efter vad du heter i efternamn utan bara förklarar ett resonemang jag och min dåvarande hustru förde när det var aktuellt med namn till mina killar.
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #4
    Så var omröstningen stängd, men jag tyckte Melker var ett bra namn.
  8. 4
    Så var omröstningen stängd, men jag tyckte Melker var ett bra namn.
  9. Medlem sedan
    Dec 2003
    #5
    Citat Ursprungligen postat av KarolinaA Visa inlägg
    Vad heter syskonen?
    Vill inte gärna skriva ut alla mina barns namn men de är vanliga svenska namn. Ingen udda stavning. Alla 3 är med på "namntoppen" om man söker på hundra mest populära. Har 2 äldre barn och 2 sladdisar nu då.
    Vanligt efternamn.
  10. 5
    Citat Ursprungligen postat av KarolinaA Visa inlägg
    Vad heter syskonen?
    Vill inte gärna skriva ut alla mina barns namn men de är vanliga svenska namn. Ingen udda stavning. Alla 3 är med på "namntoppen" om man söker på hundra mest populära. Har 2 äldre barn och 2 sladdisar nu då.
    Vanligt efternamn.
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6
    Citat Ursprungligen postat av Mamma Erik Visa inlägg
    Så var omröstningen stängd, men jag tyckte Melker var ett bra namn.
    Tack för ditt svar 😊
  12. 6
    Citat Ursprungligen postat av Mamma Erik Visa inlägg
    Så var omröstningen stängd, men jag tyckte Melker var ett bra namn.
    Tack för ditt svar 😊
  13. Medlem sedan
    Dec 2003
    #7
    Citat Ursprungligen postat av Christopher Visa inlägg
    Se till att det passar med efternamnet.

    Nu har jag litet ovanligare efternamn så det var kanske mer av en viktig fråga för mina söners namn men om ni t.ex. heter Andersson så skulle jag ju säga att ett namn som Harry inte passar till det, dels för att jag inte riktigt tycker att ett extremt svenskt namn passar till det och dels för att en vokal i slutet av ett namn inte går bra ihop med en vokal i början av efternamnet, vilket förstås gäller Helge också i så fall. Heter ni Miller passar inte riktigt Sixten in, etc.

    Nu är jag givetvis inte ute efter vad du heter i efternamn utan bara förklarar ett resonemang jag och min dåvarande hustru förde när det var aktuellt med namn till mina killar.
    Intressant synvinkel!
    Inte ens tänkt på det viset innan.
    Har ett relativt vanligt efternamn. Mina 2 äldre har ett annat efternamn efter min exman. Ännu vanligare efternamn än det jag och mina 2 sladdisar har.
    Men ingen av de efternamnen har vokal i början. Puh. 😉
  14. 7
    Citat Ursprungligen postat av Christopher Visa inlägg
    Se till att det passar med efternamnet.

    Nu har jag litet ovanligare efternamn så det var kanske mer av en viktig fråga för mina söners namn men om ni t.ex. heter Andersson så skulle jag ju säga att ett namn som Harry inte passar till det, dels för att jag inte riktigt tycker att ett extremt svenskt namn passar till det och dels för att en vokal i slutet av ett namn inte går bra ihop med en vokal i början av efternamnet, vilket förstås gäller Helge också i så fall. Heter ni Miller passar inte riktigt Sixten in, etc.

    Nu är jag givetvis inte ute efter vad du heter i efternamn utan bara förklarar ett resonemang jag och min dåvarande hustru förde när det var aktuellt med namn till mina killar.
    Intressant synvinkel!
    Inte ens tänkt på det viset innan.
    Har ett relativt vanligt efternamn. Mina 2 äldre har ett annat efternamn efter min exman. Ännu vanligare efternamn än det jag och mina 2 sladdisar har.
    Men ingen av de efternamnen har vokal i början. Puh. 😉
  15. Medlem sedan
    Apr 2001
    #8
    Jag visste exakt vad min dotter skulle heta men nu blev det ju en son så det enda namn som ploppade upp var på den snällaste mannen jag kände när vi växte upp. Det hade inte funkat för förnamnet slutar på samma bokstav som efternamnet börjar på men det blev en variant på det.
    unlearn
  16. 8
    Jag visste exakt vad min dotter skulle heta men nu blev det ju en son så det enda namn som ploppade upp var på den snällaste mannen jag kände när vi växte upp. Det hade inte funkat för förnamnet slutar på samma bokstav som efternamnet börjar på men det blev en variant på det.
  17. Medlem sedan
    Dec 2005
    #9
    Jag gillar dina förslag men hade själv valt Knut om jag fick en son.



  18. 9
    Jag gillar dina förslag men hade själv valt Knut om jag fick en son.
  19. Medlem sedan
    Mar 2017
    #10
    Citat Ursprungligen postat av Moneypenny_ Visa inlägg
    Fått 4e barnet. En son i veckan.

    Idéer om namn.

    Harry
    Sixten
    Melker

    O idag kom jag även på Helge. Lite mer ovanligt vad jag förstått men väldigt sött.

    Gud va svårt!! Alla är fina tycker jag.

    Hur har ni gjort för att bestämma er?
    Helge är ett gammalt, rejält och manligt vikingannamn, så det tycker jag att du ska ta!
    Harry är gräsligt - ett amerikanskt y-namn med skumraskvibbar. "Hederlige Harrys begagnade bilar", ungefär.
    Melker är ljudmässigt fult, drar tankarna till mjölk som är en rätt prosaisk och barnslig dryck, och dessutom associerar nog de svenska till en gubbe (Farbror Melker i Saltkråkan).
    Sixten är också väldigt gubbnördigt, usch!
    It's what you know that sets you apart
  20. 10
    Citat Ursprungligen postat av Moneypenny_ Visa inlägg
    Fått 4e barnet. En son i veckan.

    Idéer om namn.

    Harry
    Sixten
    Melker

    O idag kom jag även på Helge. Lite mer ovanligt vad jag förstått men väldigt sött.

    Gud va svårt!! Alla är fina tycker jag.

    Hur har ni gjort för att bestämma er?
    Helge är ett gammalt, rejält och manligt vikingannamn, så det tycker jag att du ska ta!
    Harry är gräsligt - ett amerikanskt y-namn med skumraskvibbar. "Hederlige Harrys begagnade bilar", ungefär.
    Melker är ljudmässigt fult, drar tankarna till mjölk som är en rätt prosaisk och barnslig dryck, och dessutom associerar nog de svenska till en gubbe (Farbror Melker i Saltkråkan).
    Sixten är också väldigt gubbnördigt, usch!
  21. Medlem sedan
    Mar 2017
    #11
    Tillägg: missade frågan hur vi gjorde för att bestämma oss.

    Med sonen: jag skrev en lista med favvisnamnet överst, pappan skrev en likadan lista, och sedan gick vi nedåt på de listorna tills vi hittade ett namn på någon av listorna som den andra också kunde acceptera.

    Med dottern: här var det lättare, för jag hade tänkt sedan tonåren att min dotter skulle heta det namnet. När jag sa det till pappan så tyckte han gudskelov också att det var ett väldigt fint namn, så där behövde vi inte kompromissa alls!

    Sedan kan man även balansera upp med andranamnen. OK att få igenom sitt favvisnamn som andranamn är inte lika stort som att få igenom det som tilltalsnamn, men namnet kommer i alla fall med. Det kommer att stå i ditt barns papper hela livet och kanske kommer han eller hon välja att kalla sig för det en dag. Det kommer också in i släkten, så att barn eller barnbarn kanske får upp ögonen för det när dom får barn i sin tur.
    It's what you know that sets you apart
  22. 11
    Tillägg: missade frågan hur vi gjorde för att bestämma oss.

    Med sonen: jag skrev en lista med favvisnamnet överst, pappan skrev en likadan lista, och sedan gick vi nedåt på de listorna tills vi hittade ett namn på någon av listorna som den andra också kunde acceptera.

    Med dottern: här var det lättare, för jag hade tänkt sedan tonåren att min dotter skulle heta det namnet. När jag sa det till pappan så tyckte han gudskelov också att det var ett väldigt fint namn, så där behövde vi inte kompromissa alls!

    Sedan kan man även balansera upp med andranamnen. OK att få igenom sitt favvisnamn som andranamn är inte lika stort som att få igenom det som tilltalsnamn, men namnet kommer i alla fall med. Det kommer att stå i ditt barns papper hela livet och kanske kommer han eller hon välja att kalla sig för det en dag. Det kommer också in i släkten, så att barn eller barnbarn kanske får upp ögonen för det när dom får barn i sin tur.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar