Väldigt svårt med matvägrande 18 månader
Småbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2023
    #1

    Väldigt svårt med matvägrande 18 månader

    Hej! Jag har läst i olika trådar och letar efter svar, råd och hopp för min matvägrande son som är snart 19 månader. Han är en glad och pigg pojke. Han har stundtals matvägrat i hela sitt liv, mestadels i samband med utvecklingsperioder och tandsprickning. Nu är det ingen uppenbar orsak till varför han plötsligt började matvägra. Han äter så otroligt lite, oftast inget till lunch och middag. Dricker inte mycket välling, äter inte om natten. Jag har försökt inte att stressa runt måltider och låtit honom äta det han vill. Han äter samma mat som oss andra i familjen och vi fokuserar på att ha en trevlig stund när vi äter. Han äter regelbundet och inte mycket mellanmål. Nu är det bara nej och kasta all mat på golvet. Vill inte ha favoriter. Han bajsar och dricker skapligt. Det har hållit på i över 3 v nu och jag ser att han är smalare. Nu har han sedan två dagar blivit förkyld och det har gått från dåligt till katastrof. Nu vill han inte ens ha som välling på kvällen. Han börjar förresten på dagis i augusti. Vad ska jag göra? Vet inte vad mer jag ska göra. Jag vänder mig nu till er… finns det någon mer likande erfarenhet där det inte har blivit ett problem som består över flera år? Är 3 veckor lång tid? När jag det släppt för era barn som har matvägrat? Har även varit i kontakt med BVC som säger att jag gör ett mesta rätt redan, men det hjälper ju inte min son och han matvägrande.
    Tacksam för svar.
  2. 1
    Väldigt svårt med matvägrande 18 månader Hej! Jag har läst i olika trådar och letar efter svar, råd och hopp för min matvägrande son som är snart 19 månader. Han är en glad och pigg pojke. Han har stundtals matvägrat i hela sitt liv, mestadels i samband med utvecklingsperioder och tandsprickning. Nu är det ingen uppenbar orsak till varför han plötsligt började matvägra. Han äter så otroligt lite, oftast inget till lunch och middag. Dricker inte mycket välling, äter inte om natten. Jag har försökt inte att stressa runt måltider och låtit honom äta det han vill. Han äter samma mat som oss andra i familjen och vi fokuserar på att ha en trevlig stund när vi äter. Han äter regelbundet och inte mycket mellanmål. Nu är det bara nej och kasta all mat på golvet. Vill inte ha favoriter. Han bajsar och dricker skapligt. Det har hållit på i över 3 v nu och jag ser att han är smalare. Nu har han sedan två dagar blivit förkyld och det har gått från dåligt till katastrof. Nu vill han inte ens ha som välling på kvällen. Han börjar förresten på dagis i augusti. Vad ska jag göra? Vet inte vad mer jag ska göra. Jag vänder mig nu till er… finns det någon mer likande erfarenhet där det inte har blivit ett problem som består över flera år? Är 3 veckor lång tid? När jag det släppt för era barn som har matvägrat? Har även varit i kontakt med BVC som säger att jag gör ett mesta rätt redan, men det hjälper ju inte min son och han matvägrande.
    Tacksam för svar.
  3. Medlem sedan
    Sep 2023
    #2
    Hej, jag har en liknande situation nu. Men min son är 26 månader. Han är ett väldigt aktivt barn, han kan inte sitta still och äta. Han rör sig hela tiden. För att mata honom måste jag slå på den tecknade filmen. Detta skulle göra min fru galen. Hur intresserar man honom utan tecknade serier?
  4. 2
    Hej, jag har en liknande situation nu. Men min son är 26 månader. Han är ett väldigt aktivt barn, han kan inte sitta still och äta. Han rör sig hela tiden. För att mata honom måste jag slå på den tecknade filmen. Detta skulle göra min fru galen. Hur intresserar man honom utan tecknade serier?
  5. Medlem sedan
    Dec 2023
    #3
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar