Värdering och lån
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Anonym nu
    #1

    Värdering och lån

    Hej!!
    Om ett hus blir värderat till 950.000kr och jag får köpa det för 800.000kr, hur blir lånen då?
    Jag är helt blåbär på detta med lån och hus men kan jag få lån utan topplån då eftersom huset är värderat högre än vad jag tar lån för? Eller hur fungerar det?

    Alltså jag lånar 800.000kr då, alltså hela köpesumman. Frågan är om bankerna tar hänsyn till vad huset är värderat till eller om jag i alla fall får topplån.
  2. 1
    Värdering och lån Hej!!
    Om ett hus blir värderat till 950.000kr och jag får köpa det för 800.000kr, hur blir lånen då?
    Jag är helt blåbär på detta med lån och hus men kan jag få lån utan topplån då eftersom huset är värderat högre än vad jag tar lån för? Eller hur fungerar det?

    Alltså jag lånar 800.000kr då, alltså hela köpesumman. Frågan är om bankerna tar hänsyn till vad huset är värderat till eller om jag i alla fall får topplån.
  3. ThEgIrL
    #2

    Köpesumma och värderingssumma

    är olika

    topplånet baseras på din utgift, köper du för 800 000 så är det den summan som topplånet baseras på
  4. 2
    Köpesumma och värderingssumma är olika

    topplånet baseras på din utgift, köper du för 800 000 så är det den summan som topplånet baseras på
  5. Elin S
    #3

    kan det stämma?

    Vi fick göra om vårt topplån till bottenlån efter några år, eftersom huset då var värt mer pengar än vi köpt det för. Vi anlitade en värderingsman.
    Banken räknar väl på sin egen ekonomiska risk, det vill säga hur mycket pengar banken skulle få om huset måste säljas.
  6. 3
    kan det stämma? Vi fick göra om vårt topplån till bottenlån efter några år, eftersom huset då var värt mer pengar än vi köpt det för. Vi anlitade en värderingsman.
    Banken räknar väl på sin egen ekonomiska risk, det vill säga hur mycket pengar banken skulle få om huset måste säljas.
  7. ThEgIrL
    #4

    Ja vid nyköp ..

    För det ser ut som att personen ovan vill köpa ett hus idag för 800 000 och då baseras ju alla lån på det. Sedan kan man göra en ny värdering av huset och värdera samt göra om lånen, men då är det befintliga lån.

    99.9% säker att jag har rätt
  8. 4
    Ja vid nyköp .. För det ser ut som att personen ovan vill köpa ett hus idag för 800 000 och då baseras ju alla lån på det. Sedan kan man göra en ny värdering av huset och värdera samt göra om lånen, men då är det befintliga lån.

    99.9% säker att jag har rätt
  9. Cicci
    #5

    Det beror lite på...

    om man kan anse (banken egentligen) att 800 000 är marknadsvärdet, så baseras lånen på detta. Om omständigheterna kring köpet är \"annorlunda\", tex att huset inte bjudits ut på marknaden/släktköp/kompispris, kan man ju diskutera med banken och ta in en värdering och då kan säkert lånen baseras på värdet i stället.

    Vi köpte vårt hus till \"marknadspris\", men då det var billigare än vad man kan anta för likvärdiga hus (pga olika omständigheter) så kunde vi ganska snabbt ge banken en värdering på ett annat belopp. Det var inga problem.

    Men ta upp det med banken. På något sätt känns det ju bättre att slippa ta lån på 800 000 med topplån och allt, för att någon månad senare inkomma med en värdering som säger annat. Då kanske tom banken tycker att det är vettigt att lägga upp det så redan från början.
  10. 5
    Det beror lite på... om man kan anse (banken egentligen) att 800 000 är marknadsvärdet, så baseras lånen på detta. Om omständigheterna kring köpet är \"annorlunda\", tex att huset inte bjudits ut på marknaden/släktköp/kompispris, kan man ju diskutera med banken och ta in en värdering och då kan säkert lånen baseras på värdet i stället.

    Vi köpte vårt hus till \"marknadspris\", men då det var billigare än vad man kan anta för likvärdiga hus (pga olika omständigheter) så kunde vi ganska snabbt ge banken en värdering på ett annat belopp. Det var inga problem.

    Men ta upp det med banken. På något sätt känns det ju bättre att slippa ta lån på 800 000 med topplån och allt, för att någon månad senare inkomma med en värdering som säger annat. Då kanske tom banken tycker att det är vettigt att lägga upp det så redan från början.
  11. Ffrree
    #6

    Nämen på SBAB...

    ... lånar de ju ut 95% av husets värde som bottenlån. Om en godkänd värderingsman/kvinna säger att ett hus är värt 1 mille så får du låna 950.000 i bottenlån.
  12. 6
    Nämen på SBAB... ... lånar de ju ut 95% av husets värde som bottenlån. Om en godkänd värderingsman/kvinna säger att ett hus är värt 1 mille så får du låna 950.000 i bottenlån.
  13. ThEgIrL
    #7

    inte insatt

    i allt, skrev 99.99 så ...

    Kollade in deras hemsida och lärde mej ngt nytt
    Vad betyder det att SBAB avskaffar topplånen?
    Det är en stor nyhet för Sveriges bolånekunder. Många behöver topplån men ofta har dessa lån varit dyra och krångliga att få. Vi skapar nu ett lån som täcker hela kundens behov och som gör att kunderna slipper dyra topplån i framtiden. Som kund kan du nu låna upp till 95 % av bostadens marknadsvärde till samma låga ränta.
  14. 7
    inte insatt i allt, skrev 99.99 så ...

    Kollade in deras hemsida och lärde mej ngt nytt
    Vad betyder det att SBAB avskaffar topplånen?
    Det är en stor nyhet för Sveriges bolånekunder. Många behöver topplån men ofta har dessa lån varit dyra och krångliga att få. Vi skapar nu ett lån som täcker hela kundens behov och som gör att kunderna slipper dyra topplån i framtiden. Som kund kan du nu låna upp till 95 % av bostadens marknadsvärde till samma låga ränta.
  15. Bankanställd
    #8

    ja, men inte...

    om du får köpa huset för 800.000:- !!!

    Vid nyköp av hus så är det inköpspriset som gäller. Senare kan du alltid göra en ny värdering och lägga om eventuella topplån. Om du får köpa ett hus för ett pris som klart ligger under marknadsvärdet så kan man diskutera med banken om hur stor del som ska vara topp- resp. bottenlån, men banken kommer inte att låna ut hela köpeskillingen som bottenlån när du köper huset.
  16. 8
    ja, men inte... om du får köpa huset för 800.000:- !!!

    Vid nyköp av hus så är det inköpspriset som gäller. Senare kan du alltid göra en ny värdering och lägga om eventuella topplån. Om du får köpa ett hus för ett pris som klart ligger under marknadsvärdet så kan man diskutera med banken om hur stor del som ska vara topp- resp. bottenlån, men banken kommer inte att låna ut hela köpeskillingen som bottenlån när du köper huset.
  17. ThEgIrL
    #9

    Då hade jag rätt eller ?

    Skrev ju så först sedan sa ngn att det inte gällde sbab
  18. 9
    Då hade jag rätt eller ? Skrev ju så först sedan sa ngn att det inte gällde sbab
  19. Ffrree
    #10

    Tja, det fick vi göra...

    ...iaf, när vi gjorde ett släktpris under marknadsvärde för några år sedan. Vi fick allt i bottenlån.
  20. 10
    Tja, det fick vi göra... ...iaf, när vi gjorde ett släktpris under marknadsvärde för några år sedan. Vi fick allt i bottenlån.
  21. Ffrree
    #11

    På Handelsbanken. IMT

    .............................. .............................. .........
  22. 11
    På Handelsbanken. IMT .............................. .............................. .........
  23. Mustardseed
    #12

    Nä tvärtom

    topplånet baseras väl på vad huset är värt?
  24. 12
    Nä tvärtom topplånet baseras väl på vad huset är värt?
  25. ThEgIrL
    #13

    Inte mig veterligen

    Topplånet och bottenlånet baseras väl på KÖPEsumman

    Jag vill stå fast vid mitt 1a inlägg, men det kan säkert förekomma undantag :)
  26. 13
    Inte mig veterligen Topplånet och bottenlånet baseras väl på KÖPEsumman

    Jag vill stå fast vid mitt 1a inlägg, men det kan säkert förekomma undantag :)

Liknande trådar

  1. Värdering
    By Elle82 in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 20:49
  2. Vad kollas vid värdering?
    By Olssons fru in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 06:54
  3. Värdering
    By tiamia in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 16:11
  4. Värdering?
    By Undrande in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 09:24
  5. Värdering...
    By Li in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 08:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar