Halsfluss utan symtom??
Kropp & hälsa
  1. Tove
    #1

    Halsfluss utan symtom??

    Hej!

    Nu när jag gapade framför spegeln så upptäckte jag att båda mina tonsiller är fulla av vita fläckar/proppar, precis som det brukar se ut när jag har halsfluss. Saken är bara den att jag inte har några symtom alls, inget halsont, ingenting..

    Hur tusan ska jag tolka detta? Jag har haft halsfluss några gånger tidigare då brukar halsen se ut på detta vis, fast då har jag alltid haft feber och halsont också...

    Är detta något jag bör söka för? Saken är den att jag har en annan sjukdom i botten ( MS), detta gör att jag inte vill fresta på imunförsvaret i onödan..

    Hoppas att någon kan råda mig...
  2. 1
    Halsfluss utan symtom?? Hej!

    Nu när jag gapade framför spegeln så upptäckte jag att båda mina tonsiller är fulla av vita fläckar/proppar, precis som det brukar se ut när jag har halsfluss. Saken är bara den att jag inte har några symtom alls, inget halsont, ingenting..

    Hur tusan ska jag tolka detta? Jag har haft halsfluss några gånger tidigare då brukar halsen se ut på detta vis, fast då har jag alltid haft feber och halsont också...

    Är detta något jag bör söka för? Saken är den att jag har en annan sjukdom i botten ( MS), detta gör att jag inte vill fresta på imunförsvaret i onödan..

    Hoppas att någon kan råda mig...
  3. Esmeralda
    #2

    Inget bra svar

    ...men jag hade halsfluss väldigt många gånger när jag gick mellanstadiet och upp till gymnasiet och oftast hade jag bara feber, den där speciella äckliga halsfluss-smaken i munnen och välsigt fula tonsiller. Sällan ont i halsen.
  4. 2
    Inget bra svar ...men jag hade halsfluss väldigt många gånger när jag gick mellanstadiet och upp till gymnasiet och oftast hade jag bara feber, den där speciella äckliga halsfluss-smaken i munnen och välsigt fula tonsiller. Sällan ont i halsen.
  5. tanten
    #3

    Vanligt och ofarligt

    Vita proppar i tonsillerna är vanligt och inte ett tecken på en aktiv infektion och absolut inte på halsfluss, som ju är en bakteriell infektion av Streptokocker.
    Många har små virusinfektion på gång lite för jämnan och då är det inte så ovanligt med lite mer proppar. Med åren skaffar man sig ju ibland egna \"husdjur\" som man bär på ständigt.
    Tonsillernas uppgift är ju att mota \"olle i grind\" och hindra infektioner från att komma längre in i kroppen.
    Sen samlas avstötta celler, sekret och annat skräp i kanalerna i tonsillerna. Det är propparna. Gillar du dem inte så kläm ut dem med fingret, tandborsten eller nåt annat!
    Har du en riktigt infektion så är tonsillerna svullna, röda och ömma.
  6. 3
    Vanligt och ofarligt Vita proppar i tonsillerna är vanligt och inte ett tecken på en aktiv infektion och absolut inte på halsfluss, som ju är en bakteriell infektion av Streptokocker.
    Många har små virusinfektion på gång lite för jämnan och då är det inte så ovanligt med lite mer proppar. Med åren skaffar man sig ju ibland egna \"husdjur\" som man bär på ständigt.
    Tonsillernas uppgift är ju att mota \"olle i grind\" och hindra infektioner från att komma längre in i kroppen.
    Sen samlas avstötta celler, sekret och annat skräp i kanalerna i tonsillerna. Det är propparna. Gillar du dem inte så kläm ut dem med fingret, tandborsten eller nåt annat!
    Har du en riktigt infektion så är tonsillerna svullna, röda och ömma.
  7. E
    #4

    Det är nog *proppar* i tonsillernas fickor!

    Jag har haft såna hela livet..man kan ha djupa fickor i halsmandlarna och där samlas matrester,döda celler osv.Propparna luktar pyton,och är grå-vit-gula.
    Tack o lov får jag dem sällan numera.Prova att trycka försiktigt på tonsillerna,så åker propparna ut.
    Jag brukar ta dem med en riktigt vass tandpetare..inget att rekommendera kanske.Man kan sticka sig men det brukar inte blöda eller så.

    Du har nog ingen infektion alls,tror jag!
  8. 4
    Det är nog *proppar* i tonsillernas fickor! Jag har haft såna hela livet..man kan ha djupa fickor i halsmandlarna och där samlas matrester,döda celler osv.Propparna luktar pyton,och är grå-vit-gula.
    Tack o lov får jag dem sällan numera.Prova att trycka försiktigt på tonsillerna,så åker propparna ut.
    Jag brukar ta dem med en riktigt vass tandpetare..inget att rekommendera kanske.Man kan sticka sig men det brukar inte blöda eller så.

    Du har nog ingen infektion alls,tror jag!
  9. E
    #5

    Såg inte förrän nu att tanten svarat..

    liknande!
  10. 5
    Såg inte förrän nu att tanten svarat.. liknande!

Liknande trådar

  1. Gravid utan symtom
    By Ceer in forum _1206 Junibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-20, 18:12
  2. Fler nästan utan symtom?
    By 7-barnsfamilj in forum _1011 Novemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 13:18
  3. Halsfluss utan feber?
    By Pia in forum Kropp & hälsa
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 21:21
  4. halsfluss, utan att ha ont?
    By anne in forum Barnsjukdomar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 17:53
  5. gravid utan symtom
    By Mira in forum _0606 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-16, 21:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar