Tårta till ätbar tårtbild?
Mat & dryck
  1. Karamella
    #1

    Tårta till ätbar tårtbild?

    Jag gjorde ett onödigt med skoj spontanköp på nätet förra veckan, som levererades idag. Det är två stycken sådana där ätbara tårtbilder. En med Dora the Explorer och en med en motorcykel (båda är idoler till min 3-åring). Tänkte göra två tårtor när såväl sambon som svärmor fyller år på onsdag. Bilderna ska enligt instruktioner helst fästas/läggas på en tårta som har glasyr eller likn. på locket. Grädde kan vara lite för \"blött\", så att bilden blöts upp innan servering. Är det nån som har nåt gott, inte alltför avancerat tårtrecept på nån god tårta med glasyr eller liknande? I alla engelska och amerikanska filmer verkar de alltid ha tårtor med kräm/glasyr och så bara spritsad grädde runt om. Kanske kan man försöka sig på nåt sånt?
    Tips önskas från alla kakmonster! ;o)
  2. 1
    Tårta till ätbar tårtbild? Jag gjorde ett onödigt med skoj spontanköp på nätet förra veckan, som levererades idag. Det är två stycken sådana där ätbara tårtbilder. En med Dora the Explorer och en med en motorcykel (båda är idoler till min 3-åring). Tänkte göra två tårtor när såväl sambon som svärmor fyller år på onsdag. Bilderna ska enligt instruktioner helst fästas/läggas på en tårta som har glasyr eller likn. på locket. Grädde kan vara lite för \"blött\", så att bilden blöts upp innan servering. Är det nån som har nåt gott, inte alltför avancerat tårtrecept på nån god tårta med glasyr eller liknande? I alla engelska och amerikanska filmer verkar de alltid ha tårtor med kräm/glasyr och så bara spritsad grädde runt om. Kanske kan man försöka sig på nåt sånt?
    Tips önskas från alla kakmonster! ;o)
  3. Anna
    #2

    Mitt misstag plus förslag ...

    Vill bara berätta om mitt lilla misstag när jag gjorde en bildtårta så slipper du göra samma sak. Instruktionerna till mitt bildlock var att man skulle bre på ett lager grädde överst på tårtan som skulle vara ca 1 cm, så det behöver tydligen inte vara glasyr. Om man bara lägger bilden ovanpå sockerkaksbotten kommer själva bilden vara stenhård när man ska skära i tårtan - ingen risk för att bilden blir uppblött och förstörd förstås, men dock stenhård, inte så lyckat. Nu är det ju till att passa tiden om man väljer 1 cm grädde - då ska man lägga på locket minst en timme innan så att det hinner bli mjukt och går att skära i. Jag hade nog mitt på i två timmar ungefär. Det hade nog gått bra det med (det stod lägg på locket mellan 1-3 timmar före servering) MEN jag tryckte på locket med plastfilmen som bildlocket levererades i - tyckte det var så smart så att det satt ordentligt, hade det nog också varit om jag bara tagit BORT plasten efter att jag tryckt dit bilden. Nu gjorde jag inte det och när det var dags att äta tårtan skulle jag dra av plasten och då följde hela bilden med plasten av och smetades sönder. Alltså, vad du än gör - täck INTE över tårtan med något överhuvudtaget efter att du satt dit bilden!!!! Tycker nästan att företaget som levererade bilden borde ha skrivit det i sina instruktioner, för visst brukar man lägga plast över sin tårta vid förvaring?! Förövrigt tycker jag att en god och enkel tårta är att köpa färdiga tårtbottnar, lägga grädde, mandariner på burk och riven choklad emellan. Lycka till med dina bildtårtor!
  4. 2
    Mitt misstag plus förslag ... Vill bara berätta om mitt lilla misstag när jag gjorde en bildtårta så slipper du göra samma sak. Instruktionerna till mitt bildlock var att man skulle bre på ett lager grädde överst på tårtan som skulle vara ca 1 cm, så det behöver tydligen inte vara glasyr. Om man bara lägger bilden ovanpå sockerkaksbotten kommer själva bilden vara stenhård när man ska skära i tårtan - ingen risk för att bilden blir uppblött och förstörd förstås, men dock stenhård, inte så lyckat. Nu är det ju till att passa tiden om man väljer 1 cm grädde - då ska man lägga på locket minst en timme innan så att det hinner bli mjukt och går att skära i. Jag hade nog mitt på i två timmar ungefär. Det hade nog gått bra det med (det stod lägg på locket mellan 1-3 timmar före servering) MEN jag tryckte på locket med plastfilmen som bildlocket levererades i - tyckte det var så smart så att det satt ordentligt, hade det nog också varit om jag bara tagit BORT plasten efter att jag tryckt dit bilden. Nu gjorde jag inte det och när det var dags att äta tårtan skulle jag dra av plasten och då följde hela bilden med plasten av och smetades sönder. Alltså, vad du än gör - täck INTE över tårtan med något överhuvudtaget efter att du satt dit bilden!!!! Tycker nästan att företaget som levererade bilden borde ha skrivit det i sina instruktioner, för visst brukar man lägga plast över sin tårta vid förvaring?! Förövrigt tycker jag att en god och enkel tårta är att köpa färdiga tårtbottnar, lägga grädde, mandariner på burk och riven choklad emellan. Lycka till med dina bildtårtor!
  5. Medlem sedan
    May 2000
    #3

    Har aldrig

    täckt över mina tårtor med nåt.

    Dom där bilderna, kan man inte lägga bilden uppepå marsipan eller sugerpaste?
  6. 3
    Har aldrig täckt över mina tårtor med nåt.

    Dom där bilderna, kan man inte lägga bilden uppepå marsipan eller sugerpaste?
  7. Karamella
    #4

    Tack Anna för info!

    Ska tänka på detta. Fast jag hade nog inte tänkt att lägga på bilden förrän strax innan servering, och jag skulle jog inte våga täcka över den. På mina instruktioner står det att grädde inte är det bästa att lägga bilden på (men att det funkar om man gör enl vissa instr.) utan det bästa är glasyr, marsipan och vad det nu var (ska läsa mer noggrant).
    Tack för tipsen!
  8. 4
    Tack Anna för info! Ska tänka på detta. Fast jag hade nog inte tänkt att lägga på bilden förrän strax innan servering, och jag skulle jog inte våga täcka över den. På mina instruktioner står det att grädde inte är det bästa att lägga bilden på (men att det funkar om man gör enl vissa instr.) utan det bästa är glasyr, marsipan och vad det nu var (ska läsa mer noggrant).
    Tack för tipsen!
  9. Karamella
    #5

    Marsinpan...

    ... är säkert det bästa, men det vet jag inte riktigt om jag vill ha. Sugerpaste är nog bra, men hur gör man det exakt? Är det typ glasyr eller?
  10. 5
    Marsinpan... ... är säkert det bästa, men det vet jag inte riktigt om jag vill ha. Sugerpaste är nog bra, men hur gör man det exakt? Är det typ glasyr eller?
  11. Medlem sedan
    May 2000
    #6

    Sugarpaste...

    är fuskmarsipan, och den smakar _inte_ gott! (Tycker jag!) Den används till dekorationer (tex rosor) men även till lock på bröllopstårtor eftersom den, till skillnad från marsipan, går att få helt vit.

    Ta hellre marsipan eller glasyr! (men jag kan tyvärr inga recept)
  12. 6
    Sugarpaste... är fuskmarsipan, och den smakar _inte_ gott! (Tycker jag!) Den används till dekorationer (tex rosor) men även till lock på bröllopstårtor eftersom den, till skillnad från marsipan, går att få helt vit.

    Ta hellre marsipan eller glasyr! (men jag kan tyvärr inga recept)
  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #7

    Ring till ett konditori :=)

    å fråga :=) jag har använt det för läääänge sedan Å tror mig minnas att det var vaniljgrädde jag hade närmast locket...Lycka till!
  14. 7
    Ring till ett konditori :=) å fråga :=) jag har använt det för läääänge sedan Å tror mig minnas att det var vaniljgrädde jag hade närmast locket...Lycka till!
  15. Medlem sedan
    May 2000
    #8

    Det är samma

    sojm marsipan men utan mandel. Den är otroligt söt, inte alls så gott. Men man kan blanda 50/50 med marsipan eller modeleringschoklad så blir det godare.

    Man kanske kan göra en kristyr och ha under bilden, och så spritsar man lite fiont runt bilden också, så man inte ser kanterna.
  16. 8
    Det är samma sojm marsipan men utan mandel. Den är otroligt söt, inte alls så gott. Men man kan blanda 50/50 med marsipan eller modeleringschoklad så blir det godare.

    Man kanske kan göra en kristyr och ha under bilden, och så spritsar man lite fiont runt bilden också, så man inte ser kanterna.

Liknande trådar

  1. Rödbetsblast, ätbar?
    By veroona in forum Mat & dryck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 13:58
  2. Tårtbild på tårta!!!
    By Jenny_ in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-10, 11:37
  3. Hur mycket fullt ätbar mat..
    By issy in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 18:28
  4. Lagerblads buske - ej ätbar?
    By camilla_73 in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 16:47
  5. Tårta till tårta-ogillande???
    By Enemel m Kevin&Elise in forum Mat & dryck
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 20:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar