Buljong och fond...
Mat & dryck
  1. Cicci
    #1

    Buljong och fond...

    är det någon som vet vilken mängd buljongtärning man ska använda för att få till samma koncentration som fond. Det är ett såsrecept där det ska vara 3 dl fond. Om jag inte har någon fond, hur många buljongtärningar måste jag ta till 3 dl vatten för att få samma koncentration?
  2. 1
    Buljong och fond... är det någon som vet vilken mängd buljongtärning man ska använda för att få till samma koncentration som fond. Det är ett såsrecept där det ska vara 3 dl fond. Om jag inte har någon fond, hur många buljongtärningar måste jag ta till 3 dl vatten för att få samma koncentration?
  3. Medlem sedan
    Apr 2002
    #2

    Hmm

    Vilken sorts fond menar de i receptet då? Jag tycker att 3 dl låter extremt mycket om vi pratar om sån fond man köper på flaska, om du inte ska laga mat till en jättefest? Eller är det sån man kokar själv, den blir ju aldrig riktigt lika koncentrerad.
    Det står på flaskorna att 1,5 msk motsvarar en buljongtärning, 3 dl blir då....hm..13 buljongtärningar om jag räknar rätt!
  4. 2
    Hmm Vilken sorts fond menar de i receptet då? Jag tycker att 3 dl låter extremt mycket om vi pratar om sån fond man köper på flaska, om du inte ska laga mat till en jättefest? Eller är det sån man kokar själv, den blir ju aldrig riktigt lika koncentrerad.
    Det står på flaskorna att 1,5 msk motsvarar en buljongtärning, 3 dl blir då....hm..13 buljongtärningar om jag räknar rätt!
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3

    Om du ska göra till 4 personer...

    ...så skulle jag ta ca 1 tärning.
  6. 3
    Om du ska göra till 4 personer... ...så skulle jag ta ca 1 tärning.
  7. Cicci
    #4

    Det står 3 dl flytande köttfond...

    betyder det att jag ska spä ut den med vatten så att det blir 3 dl eller ska jag ha 3 dl fond direkt från flaskan?

    Såsen ska bli ca 2,5 dl när man är klar.
  8. 4
    Det står 3 dl flytande köttfond... betyder det att jag ska spä ut den med vatten så att det blir 3 dl eller ska jag ha 3 dl fond direkt från flaskan?

    Såsen ska bli ca 2,5 dl när man är klar.
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5

    Heh

    Om du ska kunna äta den efteråt så är det _utspädd_ vara du ska ha...
  10. 5
    Heh Om du ska kunna äta den efteråt så är det _utspädd_ vara du ska ha...
  11. Cicci
    #6

    Bra, då är det lite klarare...

    känner mig urkorkad, för jag tyckte nog också att det lät lite mycket med nästan 2 flaskor fond för att göra 2,5 dl sås ;-)

    Behöver inte påpeka att matlagning kanske inte är min starkaste sida. Jag tycker att det är kul, men jag har ingen direkt talang.
  12. 6
    Bra, då är det lite klarare... känner mig urkorkad, för jag tyckte nog också att det lät lite mycket med nästan 2 flaskor fond för att göra 2,5 dl sås ;-)

    Behöver inte påpeka att matlagning kanske inte är min starkaste sida. Jag tycker att det är kul, men jag har ingen direkt talang.

Liknande trådar

  1. Fond
    By Gileae in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 23:41
  2. Fond?
    By Zoégas in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 07:57
  3. Buljong???????
    By Mam A in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 08:16
  4. Fond eller inte fond?
    By Alfas in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 06:42
  5. skillnad på buljong o fond?
    By mrs_smith in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-31, 12:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar