Hjälp (Hund)
Hem & fritid
  1. Fundersam
    #1

    Hjälp (Hund)

    Hej! Jag har funderingar kring min chihuhua. Han har alltid haft sporadiskt någon form av astma (min egen bedömning) Han får som i attacker och då låter han som en gris. Dessa attacker vara i inte så länge max 30 sek. Nu till mitt problem: Sedan i fredags har han fått dessa attacker hela tiden när han anstränger sig dvs. när vi är ute på promenad. Jag upplever detta som någon form av infektions astma, kan hundar ha det? Symtomen är att han grymtar som en gris, sträcker på halsen. Nu sist när vi var ute så \"råkade\" han springa lite och då började han hosta. Vet inte om jag ska åka in till akuten eller avvakta till på måndag? Han verkar f.ö må bra.
  2. 1
    Hjälp (Hund) Hej! Jag har funderingar kring min chihuhua. Han har alltid haft sporadiskt någon form av astma (min egen bedömning) Han får som i attacker och då låter han som en gris. Dessa attacker vara i inte så länge max 30 sek. Nu till mitt problem: Sedan i fredags har han fått dessa attacker hela tiden när han anstränger sig dvs. när vi är ute på promenad. Jag upplever detta som någon form av infektions astma, kan hundar ha det? Symtomen är att han grymtar som en gris, sträcker på halsen. Nu sist när vi var ute så \"råkade\" han springa lite och då började han hosta. Vet inte om jag ska åka in till akuten eller avvakta till på måndag? Han verkar f.ö må bra.
  3. Medlem sedan
    Apr 2002
    #2

    oj

    Jag känner igen det där! Jag var också jätteorolig för min chihuahua fick sånnadär \"anfall\". Då låter hon som en gräsand.. kväker och \"snarkar\" och sträcker på halsen. Speciellt om hon blivit väldigt upphetsad eller druckit vatten för fort.
    Hon har gått igenom en massa utredningar hos veterinären men dom har inte hittat något fel på henne, dom sa dock något...att det var vanligt på små hundar. Något med någon klaff till lungorna..attans jag kan inte minnas vad det var dom sa. Kanske någon annan kan svara bättre på det.
  4. 2
    oj Jag känner igen det där! Jag var också jätteorolig för min chihuahua fick sånnadär \"anfall\". Då låter hon som en gräsand.. kväker och \"snarkar\" och sträcker på halsen. Speciellt om hon blivit väldigt upphetsad eller druckit vatten för fort.
    Hon har gått igenom en massa utredningar hos veterinären men dom har inte hittat något fel på henne, dom sa dock något...att det var vanligt på små hundar. Något med någon klaff till lungorna..attans jag kan inte minnas vad det var dom sa. Kanske någon annan kan svara bättre på det.
  5. Medlem sedan
    Nov 2001
    #3

    Noskvalster?

    Sådär gjorde min Gizmo när han hade noskvalster, har du kollat det?

    /Lena
  6. 3
    Noskvalster? Sådär gjorde min Gizmo när han hade noskvalster, har du kollat det?

    /Lena
  7. Medlem sedan
    Apr 2002
    #4

    jag kollade det

    Det \"fundersam\" beskriver låter likadant som problemet jag hade med min hund. Det är inget fnysande/nysande utan kommer längre ner ifrån. Min hund hade iaf inte noskvalster.
  8. 4
    jag kollade det Det \"fundersam\" beskriver låter likadant som problemet jag hade med min hund. Det är inget fnysande/nysande utan kommer längre ner ifrån. Min hund hade iaf inte noskvalster.
  9. LinBlå
    #5

    Inte helt ovanligt..

    Kommer inte heller ihåg riktigt vad det exakt är som händer i kroppen, men en del individer har sådär (även stora raser). Astma är det iaf inte, det kan jag nära på garantera.
    Det KAN vara noskvalster, så en koll hos veterinär bör vara på sin plats (det är nämligen grymt smittosamt och gör att hunden slutligen mister sitt luktsinne) för att utesluta det. Mest troligt är det dock inget egentligt fel.
  10. 5
    Inte helt ovanligt.. Kommer inte heller ihåg riktigt vad det exakt är som händer i kroppen, men en del individer har sådär (även stora raser). Astma är det iaf inte, det kan jag nära på garantera.
    Det KAN vara noskvalster, så en koll hos veterinär bör vara på sin plats (det är nämligen grymt smittosamt och gör att hunden slutligen mister sitt luktsinne) för att utesluta det. Mest troligt är det dock inget egentligt fel.
  11. Medlem sedan
    Nov 2001
    #6

    Noskvalster

    tippar jag också på, pepsi hade det i höstas och hennes anfall var superläskiga bla fick jag vid något tillfälle blåsa in luft via näsan för att de skulle sluta, och anfallen var så svåra att hon tex tappade styrseln i bakbenen luften tog ju slut och hon föll ihop. efter att ha fått medicin mot noskvalster utskrivet från vetrinären så blev hon piggare snabbt.

    åkt till vetrinären i mrogon i alla fall.
  12. 6
    Noskvalster tippar jag också på, pepsi hade det i höstas och hennes anfall var superläskiga bla fick jag vid något tillfälle blåsa in luft via näsan för att de skulle sluta, och anfallen var så svåra att hon tex tappade styrseln i bakbenen luften tog ju slut och hon föll ihop. efter att ha fått medicin mot noskvalster utskrivet från vetrinären så blev hon piggare snabbt.

    åkt till vetrinären i mrogon i alla fall.
  13. Medlem sedan
    Dec 1999
    #7

    Trånga luftvägar?

    Detta hade jag sett hos en bekants Chihuahua, och bekantingen svarade då att det berodde på trånga luftvägar, ungefär som astma alltså. Blir värre då de blir lite upphetsade. Även min dvärgspets låter så där ibland. Det brukar gå över om man bara klappar lugnande.

    Fast att det kommer oftare nu låter ju inte så bra, tycker också att du ska kontakta en vet.
  14. 7
    Trånga luftvägar? Detta hade jag sett hos en bekants Chihuahua, och bekantingen svarade då att det berodde på trånga luftvägar, ungefär som astma alltså. Blir värre då de blir lite upphetsade. Även min dvärgspets låter så där ibland. Det brukar gå över om man bara klappar lugnande.

    Fast att det kommer oftare nu låter ju inte så bra, tycker också att du ska kontakta en vet.
  15. Fundersam
    #8

    Mmm..

    Jag har tidigare läst om att just chihuahuor kan ha dessa grymtningar och därför har jag inte oroat mig så mycket. Men jag ska nog ta kontakt med en vet. imorgon och se vad de kan göra. Tack för ditt svar
  16. 8
    Mmm.. Jag har tidigare läst om att just chihuahuor kan ha dessa grymtningar och därför har jag inte oroat mig så mycket. Men jag ska nog ta kontakt med en vet. imorgon och se vad de kan göra. Tack för ditt svar
  17. Li
    #9

    Noskvalster...

    tror jag oxå. Låter precis som min hund lät då han hade det. Plötsliga attaker då han lät som en gris :-) Blev en tablett med två veckors mellan rum (eller var det tre??)
  18. 9
    Noskvalster... tror jag oxå. Låter precis som min hund lät då han hade det. Plötsliga attaker då han lät som en gris :-) Blev en tablett med två veckors mellan rum (eller var det tre??)
  19. Medlem sedan
    Nov 2002
    #10

    säger också trånga luftvägar!

    Jag har en boston som har trånga luftvägar. När han anstänger sig eller blir väldigt glad då börjar han också låta så och dra efter andan. Det brukar hjälpa att smeka honom på halsen. Inget man kan göra något åt enligt vet. Men om det är det som din vovve drabbats av vet inte jag. Men kanske?
  20. 10
    säger också trånga luftvägar! Jag har en boston som har trånga luftvägar. När han anstänger sig eller blir väldigt glad då börjar han också låta så och dra efter andan. Det brukar hjälpa att smeka honom på halsen. Inget man kan göra något åt enligt vet. Men om det är det som din vovve drabbats av vet inte jag. Men kanske?

Liknande trådar

  1. Hund sökes!!!!Hjälp!!!
    By Leakorea in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-10-31, 11:23
  2. Var få hjälp med hund?
    By Ida m Albert&Vilfred in forum Hem & fritid
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 07:16
  3. Hund hjälp igen
    By Meliah in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 22:14
  4. Hjälp med skällande hund...
    By *Lottiz* in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-18, 19:33
  5. HJÄLP! Min hund
    By Mina75 med L00, L02, L05 in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 19:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar