Cream of tartar
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    Cream of tartar

    Jag gick in på allrecipes.com och sökte på \"in a jar\" enligt Eva-Leys tips. Hittade roliga kakor där att ge bort - perfekt i juletid! MEN vad tusan är \"cream of tartar\"??? Sökte på ordet på allrecipes.com och fick förklaringen:
    \"Description
    Cream of Tartar is a byproduct left after the fermentation of grapes into wine.
    Uses
    Cream of Tartar is used to stabilize beaten egg whites and to make baking powder.
    Origins
    The potassium salt of tartaric acid used to stabilize egg whites in baking. The chemical names are potassium acid tartrate, potassium hydrogen tartrate, and potassium bitartrate.\"

    Eh - jaha? Vad ersätter jag det med då? Bakpulver?

    Någon?
  2. 1
    Cream of tartar Jag gick in på allrecipes.com och sökte på \"in a jar\" enligt Eva-Leys tips. Hittade roliga kakor där att ge bort - perfekt i juletid! MEN vad tusan är \"cream of tartar\"??? Sökte på ordet på allrecipes.com och fick förklaringen:
    \"Description
    Cream of Tartar is a byproduct left after the fermentation of grapes into wine.
    Uses
    Cream of Tartar is used to stabilize beaten egg whites and to make baking powder.
    Origins
    The potassium salt of tartaric acid used to stabilize egg whites in baking. The chemical names are potassium acid tartrate, potassium hydrogen tartrate, and potassium bitartrate.\"

    Eh - jaha? Vad ersätter jag det med då? Bakpulver?

    Någon?
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Vinsten

    heter det på svenska och du ersätter det med bikarbonat. :)
  4. 2
    Vinsten heter det på svenska och du ersätter det med bikarbonat. :)
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3

    Aha!

    Å jag visste väl jag kunde lita på dig ME! Tusen tack. Men visst går det att köpa vinsten här i Sverige också - brukar man inte ha det... hm... när man gör eget vin och så? Eller blandar jag ihop det?

    Ersätter jag mängdmässigt rakt över?
  6. 3
    Aha! Å jag visste väl jag kunde lita på dig ME! Tusen tack. Men visst går det att köpa vinsten här i Sverige också - brukar man inte ha det... hm... när man gör eget vin och så? Eller blandar jag ihop det?

    Ersätter jag mängdmässigt rakt över?
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    Jag TROR

    det går att få tag på, men jag har aldrig letat. Jepp, rakt över om jag inte minns fel. *brask, brask* ;)
  8. 4
    Jag TROR det går att få tag på, men jag har aldrig letat. Jepp, rakt över om jag inte minns fel. *brask, brask* ;)
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5

    Cream of tartar

    ingår i orginalreceptet på mina St Patricks Days kakor, jag bytte det rakt av mot vinsyra, fungerade perfekt. Fast jag garanterar inte att det gör det här...
  10. 5
    Cream of tartar ingår i orginalreceptet på mina St Patricks Days kakor, jag bytte det rakt av mot vinsyra, fungerade perfekt. Fast jag garanterar inte att det gör det här...
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6

    Värt att prova i alla fall - tack!

    Tack för hjälpen. Det här är bästa stället att prata mat på. Kunnigt och snabbt :))
  12. 6
    Värt att prova i alla fall - tack! Tack för hjälpen. Det här är bästa stället att prata mat på. Kunnigt och snabbt :))

Liknande trådar

  1. Cream Cheese??
    By Innerjoin in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-02, 14:45
  2. Veg cream cheese?
    By V med 2 in forum Mat & dryck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 23:51
  3. Vad är cream of tartar?
    By PysselMaja in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-05, 10:44
  4. cream of tartar
    By aurian in forum Mat & dryck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 18:09
  5. Tinted cream
    By Mia in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 13:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar