Syskon - dela rum eller ej?
Föräldraskap
  1. Lena
    #1

    Syskon - dela rum eller ej?

    Vi ska börja renovera Leons rum, och funderar på huruvida barnen ska dela rum eller inte. Alexander kommer ju sova hos oss ett bra tag till, men vi vill ändå bestämma hur det ska bli, det påverkar hur vi ska renovera.

    Såhär är det: Det är 3 år mellan barnen. De kan antingen få varsitt eget rum, Leon får då ett stort rum och A ett lite mindre. Eller också får de ett gemensamt sovrum (det lilla rummet) som får bli \"bara\" sovrum, alltså lugnt och inte så mycket leksaker. Och så har de ett stort lekrum ihop, eventuellt flyttas tv:n dit också så det blir ett lek- och tv-rum, typ ett andra vardagsrum.

    Jag tycker det låter fint med delat sovrum, då blir det med våningssäng, dessutom finns ju då ett stillsamt rum dit man kan dra sig tillbaka och läsa eller vila (eller sova middag) utan massa leksaker och bråte. Det känns som en bra grej att inte sova ensam i sitt rum heller utan ha ett syskon nära. Å andra sidan kanske det blir jobbigt för Leon att inte kunna stänga dörren för en klåfingrig lillebror? Dessutom gillar jag idén att få tv:n dit, det vore skönt att få undan den från vardagsrummet (då kommer vi nog se mindre tv ihop, nu slår man ju på den direkt när man sätter sig i soffan, det är för enkelt liksom...).

    Såklart vi kan testa att dela och sen ändra om det inte funkar, men hur skulle ni gjort?
  2. 1
    Syskon - dela rum eller ej? Vi ska börja renovera Leons rum, och funderar på huruvida barnen ska dela rum eller inte. Alexander kommer ju sova hos oss ett bra tag till, men vi vill ändå bestämma hur det ska bli, det påverkar hur vi ska renovera.

    Såhär är det: Det är 3 år mellan barnen. De kan antingen få varsitt eget rum, Leon får då ett stort rum och A ett lite mindre. Eller också får de ett gemensamt sovrum (det lilla rummet) som får bli \"bara\" sovrum, alltså lugnt och inte så mycket leksaker. Och så har de ett stort lekrum ihop, eventuellt flyttas tv:n dit också så det blir ett lek- och tv-rum, typ ett andra vardagsrum.

    Jag tycker det låter fint med delat sovrum, då blir det med våningssäng, dessutom finns ju då ett stillsamt rum dit man kan dra sig tillbaka och läsa eller vila (eller sova middag) utan massa leksaker och bråte. Det känns som en bra grej att inte sova ensam i sitt rum heller utan ha ett syskon nära. Å andra sidan kanske det blir jobbigt för Leon att inte kunna stänga dörren för en klåfingrig lillebror? Dessutom gillar jag idén att få tv:n dit, det vore skönt att få undan den från vardagsrummet (då kommer vi nog se mindre tv ihop, nu slår man ju på den direkt när man sätter sig i soffan, det är för enkelt liksom...).

    Såklart vi kan testa att dela och sen ändra om det inte funkar, men hur skulle ni gjort?
  3. Lena
    #2

    kommer vi nog se mindre tv dessutom... ska det stå

  4. 2
    kommer vi nog se mindre tv dessutom... ska det stå
  5. Betula
    #3

    Dela på funktioner istället för barn!

    Jag har själv varit inne på det tidigare men vi har haft för få och små rum för att det ska ha varit helt optimalt. Jag tycker det låter lysande med ett lite mindre sovrum för dem båda, där man som du säger kan dra sig undan och läsa och vara lite ifred med stillsammare grejer, kanske bygga koja i våningssängens underslaf osv. Inget behöver ju vara för evigt, inte sant? Men era ungar är små många år än och enligt min erfarenhet är det inte påkallat med eget rum, egna grejer och ett ovillkorligt privatliv förrän långt senare, kanske i mellanstadiet...
  6. 3
    Dela på funktioner istället för barn! Jag har själv varit inne på det tidigare men vi har haft för få och små rum för att det ska ha varit helt optimalt. Jag tycker det låter lysande med ett lite mindre sovrum för dem båda, där man som du säger kan dra sig undan och läsa och vara lite ifred med stillsammare grejer, kanske bygga koja i våningssängens underslaf osv. Inget behöver ju vara för evigt, inte sant? Men era ungar är små många år än och enligt min erfarenhet är det inte påkallat med eget rum, egna grejer och ett ovillkorligt privatliv förrän långt senare, kanske i mellanstadiet...
  7. Medlem sedan
    Jan 2005
    #4

    Delat sovrum...

    ... och delat lekrum tycker jag låter bäst. Människan är i sin grund en social varelse, och att barn har ett eget rum är en mycket ny företeelse i hela vår historia.
    Precis som Betula säger kan du ju ändra senare när andra behov uppstår.
  8. 4
    Delat sovrum... ... och delat lekrum tycker jag låter bäst. Människan är i sin grund en social varelse, och att barn har ett eget rum är en mycket ny företeelse i hela vår historia.
    Precis som Betula säger kan du ju ändra senare när andra behov uppstår.
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5

    Vi...

    valde att ge barnen varsitt rum, för vi märkte att Ida behövde få vara ifred någonstans. Ett rum där hon faktiskt kan gå in, stänga dörren och \"slippa\" lillasyster som gärna förstör hela tiden!

    Det funkar jättebra, även om vi först hade tänkt göra ett sovrum och ett lekrum...
  10. 5
    Vi... valde att ge barnen varsitt rum, för vi märkte att Ida behövde få vara ifred någonstans. Ett rum där hon faktiskt kan gå in, stänga dörren och \"slippa\" lillasyster som gärna förstör hela tiden!

    Det funkar jättebra, även om vi först hade tänkt göra ett sovrum och ett lekrum...
  11. Medlem sedan
    Aug 2005
    #6

    Dela sovrum

    ...skulle vi nog ha gjort. När våra stora var mindre bodda vi strångt att valet inte fanns. När vi flyttade till nytt stort hus sov de hos varann i början. Det går ju alltid att ordna om senare (utmärkt tillfälle att rensa ur ordentligt dessutom ;-) )
  12. 6
    Dela sovrum ...skulle vi nog ha gjort. När våra stora var mindre bodda vi strångt att valet inte fanns. När vi flyttade till nytt stort hus sov de hos varann i början. Det går ju alltid att ordna om senare (utmärkt tillfälle att rensa ur ordentligt dessutom ;-) )
  13. Lena
    #7

    Känns vettigt

    Tycker också det känns vettigt, de HAR ju också möjligheten att få vara ifred iom att det finns två rum. Och som sagt, man kan ändra om sedan!
  14. 7
    Känns vettigt Tycker också det känns vettigt, de HAR ju också möjligheten att få vara ifred iom att det finns två rum. Och som sagt, man kan ändra om sedan!
  15. Lena
    #8

    När jag talade med min man...

    Vi har talat lite löst om det här, och nu (efter att jag skrivit inlägget) talade jag med min man. Han tycker solklart det är bäst att de delar sovrum. Han kom på en annan aspekt också: när en av oss är borta är det ju lättare att natta bägge i samma rum (när de blir lite större alltså, nu är ju A en bebis). Sådåså, då kör vi på det.

    Inredningemässigt känns det kul också; det kan bli ett \"busigt lekrum\" med glada färger, och så ett stillsamt lite mer stilrent sovrum med svala färger och avskalade prylar. Mmmmm... Återstår bara att släpa ut datorn i stora hallen, inte lika fint, vi får väl börja ha ordning istället för stora kaoset på datorbordet om den ska synas istället för att gömmas i ett arbetsrum!
  16. 8
    När jag talade med min man... Vi har talat lite löst om det här, och nu (efter att jag skrivit inlägget) talade jag med min man. Han tycker solklart det är bäst att de delar sovrum. Han kom på en annan aspekt också: när en av oss är borta är det ju lättare att natta bägge i samma rum (när de blir lite större alltså, nu är ju A en bebis). Sådåså, då kör vi på det.

    Inredningemässigt känns det kul också; det kan bli ett \"busigt lekrum\" med glada färger, och så ett stillsamt lite mer stilrent sovrum med svala färger och avskalade prylar. Mmmmm... Återstår bara att släpa ut datorn i stora hallen, inte lika fint, vi får väl börja ha ordning istället för stora kaoset på datorbordet om den ska synas istället för att gömmas i ett arbetsrum!
  17. Medlem sedan
    Feb 2000
    #9

    Men...

    om en vill vara ifred och den andra vill vara med är det inte alltid så lätt tycker jag.
    Båda har ju liksom rätt att vara i sovrummet/lekrummet och då blev det problem här i alla fall...

    Nu leker de ju ofta i samma rum i alla fall, men de KAN stänga in sig om de vill! (främst 3-åringen då... *s*)
  18. 9
    Men... om en vill vara ifred och den andra vill vara med är det inte alltid så lätt tycker jag.
    Båda har ju liksom rätt att vara i sovrummet/lekrummet och då blev det problem här i alla fall...

    Nu leker de ju ofta i samma rum i alla fall, men de KAN stänga in sig om de vill! (främst 3-åringen då... *s*)
  19. NenNa m E-04, C-00 och A-98
    #10

    Mina två stora delar rum

    De har ett sovrum med våningssäng och ett skrivbord att använda till \"tysta\" aktiviteter på övervåningen. Nere har de ett hörn i tv-rummet som \"lekrum\".

    Funkar finfint!
  20. 10
    Mina två stora delar rum De har ett sovrum med våningssäng och ett skrivbord att använda till \"tysta\" aktiviteter på övervåningen. Nere har de ett hörn i tv-rummet som \"lekrum\".

    Funkar finfint!
  21. Medlem sedan
    Jan 2003
    #11

    Dela

    Vad härligt det låter med att ha ett sovrum och ett lekrum. hade vi haft ett rum till så hade vi nog gjort en sån lösning. Nu har vi bara en trea så vi har ett lekrum och så sover barnen i vårt rum. När de blir större så får de dela på det stora sovrummet och ha det som sov och lektum.
  22. 11
    Dela Vad härligt det låter med att ha ett sovrum och ett lekrum. hade vi haft ett rum till så hade vi nog gjort en sån lösning. Nu har vi bara en trea så vi har ett lekrum och så sover barnen i vårt rum. När de blir större så får de dela på det stora sovrummet och ha det som sov och lektum.
  23. farmor
    #12

    Våra killar som det är

    nära emellan valde att dela rum långt upp i tonåren. De testade att ha varsitt rum men ångrade sig alltid. Lånade barn som bott hos oss har också fått dela rum så länge de önskat. Den första tiden för att få ha trygghet med varandra. Sedan finns det barn som helst sovit i mammas och pappas rum väldigt länge (i samma säng eller i egen säng i samma rum). Jag tror att man måste vara lite lyhörd för barnets behov och inte tro att egen säng och eget rum är ett självändamål. Lyssna på ditt barn!
  24. 12
    Våra killar som det är nära emellan valde att dela rum långt upp i tonåren. De testade att ha varsitt rum men ångrade sig alltid. Lånade barn som bott hos oss har också fått dela rum så länge de önskat. Den första tiden för att få ha trygghet med varandra. Sedan finns det barn som helst sovit i mammas och pappas rum väldigt länge (i samma säng eller i egen säng i samma rum). Jag tror att man måste vara lite lyhörd för barnets behov och inte tro att egen säng och eget rum är ett självändamål. Lyssna på ditt barn!

Liknande trådar

  1. Dela syskon
    By zuzidus in forum Ordet är fritt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 19:16
  2. dela rum eller ej med syskon?
    By Madde m Hugo o Isac in forum Föräldraskap
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 22:36
  3. dela rum eller ej med syskon?
    By Madde m Hugo o Isac in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 21:31
  4. dela rum eller ej med syskon?
    By Madde, London in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 15:07
  5. syskon dela rum?
    By Cat73 in forum _01/02 Vinterbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-12-28, 11:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar