Skillnad på F-skatt och FA-skatt?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. thelsa
    #1

    Skillnad på F-skatt och FA-skatt?

    Håller på att sondera terrängen för att eventuellt kunna starta eget som frilansande skribent/illustratör. Hade tänkt köra igång till våren och känner mig just nu helt snurrig av all information om att starta företag.

    Är jag rätt ute om jag till att börja med registrerar mig på bolagsverket och skatteverket?
    Hade tänkt enskild firma, men vad är det då som gäller när man registrerar sig?
    Vad är det för skillnad mellan F-skatt och FA-skatt?

    Lite förvirrad, kommer nog behöva ställa många frågor till er experter under resans gång. Men vi börjar så här! :)
  2. 1
    Skillnad på F-skatt och FA-skatt? Håller på att sondera terrängen för att eventuellt kunna starta eget som frilansande skribent/illustratör. Hade tänkt köra igång till våren och känner mig just nu helt snurrig av all information om att starta företag.

    Är jag rätt ute om jag till att börja med registrerar mig på bolagsverket och skatteverket?
    Hade tänkt enskild firma, men vad är det då som gäller när man registrerar sig?
    Vad är det för skillnad mellan F-skatt och FA-skatt?

    Lite förvirrad, kommer nog behöva ställa många frågor till er experter under resans gång. Men vi börjar så här! :)
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Om du har F-skatt

    så är du enbart egen, om du har F/A-skatt så kan du även jobba som anställd och låta det företaget stå för sociala avgifter etc. Jag har F/A, man vet aldrig vad det dyker upp för extraknäck. ;)
  4. 2
    Om du har F-skatt så är du enbart egen, om du har F/A-skatt så kan du även jobba som anställd och låta det företaget stå för sociala avgifter etc. Jag har F/A, man vet aldrig vad det dyker upp för extraknäck. ;)
  5. thelsa
    #3

    Aha! nu vet jag ju inte

    hur det kommer att bli med jobb, tanken är ju att jag ska frilansa som skribent/illustratör och då kan det ju ibland bli så att man blir anställd för ett längre åtagande eller projekt. Finns det några fördelar resp nackdelar med det ena eller andra? Tror du det är svårare att få uppdrag om man har F/A-skatt?
    (är verkligen helt grön på detta, ska hoppa på nån introkurs för att klara ut begreppen... men jag frågar er så länge! :))
  6. 3
    Aha! nu vet jag ju inte hur det kommer att bli med jobb, tanken är ju att jag ska frilansa som skribent/illustratör och då kan det ju ibland bli så att man blir anställd för ett längre åtagande eller projekt. Finns det några fördelar resp nackdelar med det ena eller andra? Tror du det är svårare att få uppdrag om man har F/A-skatt?
    (är verkligen helt grön på detta, ska hoppa på nån introkurs för att klara ut begreppen... men jag frågar er så länge! :))
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    Näe..?

    Näe, jag kan inte tänka mig att det skulle vara svårare utan tvärtom eftersom uppdragsgivaren själv kan välja om han vill projektanställa dig eller betala konsultarvode. Det blir ju rätt olika pris på dig beroende på vilken skattsedel du använder, tänk på det bara.
  8. 4
    Näe..? Näe, jag kan inte tänka mig att det skulle vara svårare utan tvärtom eftersom uppdragsgivaren själv kan välja om han vill projektanställa dig eller betala konsultarvode. Det blir ju rätt olika pris på dig beroende på vilken skattsedel du använder, tänk på det bara.
  9. tess
    #5

    förlåt

    om jag okså ställer en fråga här så jag har en webbutik men vad vore lämpisakt välja då elelr håller på dra i gång en webbutik som hobbyverksamhete

    vad vore då bäst F-skat eller FA skatt?
  10. 5
    förlåt om jag okså ställer en fråga här så jag har en webbutik men vad vore lämpisakt välja då elelr håller på dra i gång en webbutik som hobbyverksamhete

    vad vore då bäst F-skat eller FA skatt?

Liknande trådar

  1. jäklar vilken skillnad i skatt
    By Afrodite in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 09:58
  2. 50% i skatt
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-03, 08:54
  3. Skatt vid arv?
    By kryttet in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 12:45
  4. Skatt + statlig skatt = kvar?
    By sprengja in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 08:50
  5. Skatt på VB?
    By knasmamma in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-25, 16:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar