När kastrera honkatt?
Hem & fritid
  1. åsa
    #1

    När kastrera honkatt?

    jag har två 4-månaders honkatter som jag vill låta kastrera (sterilisera?). Gör man det vid samma ålder som hankatter dvs vid ca 6-7 mån?
    Hur visar en honkatt att den är könsmogen, kissar runt som hannarna? Skriker och åmar sig? Bor i lägenhet så jag är lite orolig med att vänta för länge...Om man inväntar en tydlig könsmognad, kan det vara för sent då att kasterara, alltså att beteendet blir kvar efteråt?
  2. 1
    När kastrera honkatt? jag har två 4-månaders honkatter som jag vill låta kastrera (sterilisera?). Gör man det vid samma ålder som hankatter dvs vid ca 6-7 mån?
    Hur visar en honkatt att den är könsmogen, kissar runt som hannarna? Skriker och åmar sig? Bor i lägenhet så jag är lite orolig med att vänta för länge...Om man inväntar en tydlig könsmognad, kan det vara för sent då att kasterara, alltså att beteendet blir kvar efteråt?
  3. CHENOA
    #2

    runt 1år sa veterinären

    till mig när jag frågade :)
  4. 2
    runt 1år sa veterinären till mig när jag frågade :)
  5. Maria med 3
    #3

    Tidigast vid 6 månader

    sa vetrinären vi frågade igår. Vi kommer att kastrera våra honkatter i januari då de är 8 månader gamla. Tydligen var det viktigt att göra det före mars, då katternas löp (heter det samma som för hundar?) styrs av ljuset.
    Fast om dina är innekatter så är kanske det inte är oönskade kattungar som du oroar dig mest för?
  6. 3
    Tidigast vid 6 månader sa vetrinären vi frågade igår. Vi kommer att kastrera våra honkatter i januari då de är 8 månader gamla. Tydligen var det viktigt att göra det före mars, då katternas löp (heter det samma som för hundar?) styrs av ljuset.
    Fast om dina är innekatter så är kanske det inte är oönskade kattungar som du oroar dig mest för?
  7. åsa
    #4

    nej, jag är lätt panik-

    slagen inför att dom ska vråla omkring här och kissa ner, typ att det plötsligt startar och så måste man kasta sig iväg till veterinären för att man inte står ut...Ska ringa imorgon också och fråga hos min vet. Men man kan ju vänta tills 8 mån, om de inte börjar konstra innan så spelar det ju inte så stor roll.
  8. 4
    nej, jag är lätt panik- slagen inför att dom ska vråla omkring här och kissa ner, typ att det plötsligt startar och så måste man kasta sig iväg till veterinären för att man inte står ut...Ska ringa imorgon också och fråga hos min vet. Men man kan ju vänta tills 8 mån, om de inte börjar konstra innan så spelar det ju inte så stor roll.
  9. Medlem sedan
    Sep 1999
    #5

    Honkatter pinkar inte revir

    så det behöver du inte oroa dig för. Vänta tills hon är ett år!
  10. 5
    Honkatter pinkar inte revir så det behöver du inte oroa dig för. Vänta tills hon är ett år!
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6

    Jodå..

    ..honkatter kan faktiskt markera revir de också, ffa när de löper. Eftersom kastrering numera anses ok från 6 månaders ålder ser jag ingen anledning till att vänta längre. Man behöver således ej vänta på att se tecken på könsmognad innan kastrering.
  12. 6
    Jodå.. ..honkatter kan faktiskt markera revir de också, ffa när de löper. Eftersom kastrering numera anses ok från 6 månaders ålder ser jag ingen anledning till att vänta längre. Man behöver således ej vänta på att se tecken på könsmognad innan kastrering.
  13. nettan
    #7

    Min kastrerades då hon var 5 månader

    rent generellt så tror jag att de mindre klinikerna fortfarande helst väntar tills honan är omkring året medans djursjukhusen och klinikerna i storstäderna tar katterna tidigare.
  14. 7
    Min kastrerades då hon var 5 månader rent generellt så tror jag att de mindre klinikerna fortfarande helst väntar tills honan är omkring året medans djursjukhusen och klinikerna i storstäderna tar katterna tidigare.
  15. Medlem sedan
    Nov 2001
    #8

    Det berod på..

    veterinären. Så här är det.

    Principiellt går det att kastrera en honkatt i vilken ålder som helst. Dock blir riskerna större ju yngre hon är.
    En del veterinärer tycker att kring 1 års ålder känns som en bra ålder att söva medan andra tycker att 6 månader är ok.

    Orsaken till de olika uppfattningarna är allt från olika rutiner man är van vid till att man använder sig av olika sätt att söva katten.

    Att söva eller ge lugnande till en katt (eller vilket djur som helst eg.) innebär alltid en risk för att djuret inte överlever (dock är risken hos just katt tämligen låg).

    Min uppfattning är att risken att göra det \"för sent och beteendet är kvar\" är mindre hos en honkatt än hos en hankatt. Men det är inget bevisat.

    Glöm inte att passa på att vaccinera och id-märka samtidigt! Det blir billigare så.
  16. 8
    Det berod på.. veterinären. Så här är det.

    Principiellt går det att kastrera en honkatt i vilken ålder som helst. Dock blir riskerna större ju yngre hon är.
    En del veterinärer tycker att kring 1 års ålder känns som en bra ålder att söva medan andra tycker att 6 månader är ok.

    Orsaken till de olika uppfattningarna är allt från olika rutiner man är van vid till att man använder sig av olika sätt att söva katten.

    Att söva eller ge lugnande till en katt (eller vilket djur som helst eg.) innebär alltid en risk för att djuret inte överlever (dock är risken hos just katt tämligen låg).

    Min uppfattning är att risken att göra det \"för sent och beteendet är kvar\" är mindre hos en honkatt än hos en hankatt. Men det är inget bevisat.

    Glöm inte att passa på att vaccinera och id-märka samtidigt! Det blir billigare så.

Liknande trådar

  1. Kastrera honkatt-frågor
    By lea-m in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-25, 19:38
  2. Kostnad, att kastrera en honkatt?
    By Elin. in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-04, 06:48
  3. Kastrera eller inte kastrera
    By Mamsen_67 in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 09:05
  4. Honkatt
    By _jennifer_ in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-03, 05:59
  5. Kastrera honkatt
    By Nett@n in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 19:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar