sterilisera sig?
Föräldraskap
  1. eva
    #1

    sterilisera sig?

    är det det man gör som äldre? P-piller är för farligt och efter detta barnet vill jag inte ha fler. Rätt övertygad. Jag är 42 bli nästan 43 då 4:an dimper ner och det kan väl räcka. För övrigt kom den här lilla knodden som en ren överraskning. Jag trodde jag var för gammal för att bli gravid. 2:an fick vi vänta på 1 år och 3:an 1,5 år, men att säga att man trodde man var infertil låter ju som ett pinsamt skämt. Nu är barnet förstårs välkommet men fler överraskningar vill jag inte ha och abort kan jag inte tänka mig.
    Kan man sterilisera sig i samband med förlossningen? Har det några biverkningar ?
  2. 1
    sterilisera sig? är det det man gör som äldre? P-piller är för farligt och efter detta barnet vill jag inte ha fler. Rätt övertygad. Jag är 42 bli nästan 43 då 4:an dimper ner och det kan väl räcka. För övrigt kom den här lilla knodden som en ren överraskning. Jag trodde jag var för gammal för att bli gravid. 2:an fick vi vänta på 1 år och 3:an 1,5 år, men att säga att man trodde man var infertil låter ju som ett pinsamt skämt. Nu är barnet förstårs välkommet men fler överraskningar vill jag inte ha och abort kan jag inte tänka mig.
    Kan man sterilisera sig i samband med förlossningen? Har det några biverkningar ?
  3. Helena
    #2

    Mannen?

    Sterilisering låter ju rätt för er men det är ett enklare ingrepp för mannen. Du kan inte sterilisera dig i samband med förlossningen, om du inte snittas planerat förstås, då går det kanske.
  4. 2
    Mannen? Sterilisering låter ju rätt för er men det är ett enklare ingrepp för mannen. Du kan inte sterilisera dig i samband med förlossningen, om du inte snittas planerat förstås, då går det kanske.
  5. Katta-64
    #3

    Kolla eller sök på..

    Preventivmedels-snacket! Har sett att de pratats om sterilisering där flera ggr, så du kan nog få besked av någon som genomgått det hela.

    Personligen tycker jag dock att det borde vara mannen som gör detta, dels för att det är ett enklare och mer säkert ingrepp hos en man, dels för att vi kvinnor ofta står för p-medel hela livet OCH bär och föder barnen. Tycker det är på tiden att vi får ha våra kroppar ifred när vi är klara med barnafödandet! ; )
  6. 3
    Kolla eller sök på.. Preventivmedels-snacket! Har sett att de pratats om sterilisering där flera ggr, så du kan nog få besked av någon som genomgått det hela.

    Personligen tycker jag dock att det borde vara mannen som gör detta, dels för att det är ett enklare och mer säkert ingrepp hos en man, dels för att vi kvinnor ofta står för p-medel hela livet OCH bär och föder barnen. Tycker det är på tiden att vi får ha våra kroppar ifred när vi är klara med barnafödandet! ; )
  7. anonym idag
    #4

    Min man är steriliserad...

    Det är ett betydligt enklare ingrepp på en man och jag har som Katta skrev knaprat piller i många år så varför kan inte mannen ta lite ansvar nu?
  8. 4
    Min man är steriliserad... Det är ett betydligt enklare ingrepp på en man och jag har som Katta skrev knaprat piller i många år så varför kan inte mannen ta lite ansvar nu?
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5

    jag gjorde det

    tog i.of planerat kjesarsnitt och tog då, beslutet att samtidigt strelisera mig.kände att efter 4 barn så, räckte det. kändes jättebra och är ingeting jag ångrat...Monica
  10. 5
    jag gjorde det tog i.of planerat kjesarsnitt och tog då, beslutet att samtidigt strelisera mig.kände att efter 4 barn så, räckte det. kändes jättebra och är ingeting jag ångrat...Monica
  11. sicce
    #6

    Har steriliserat mig.

    Jag fick också min fjärde kille när jag var nästan 43 år (- 27 dagar). Eftersom jag var helt säker att jag inte ville ha flera barn så jag bestämde mig för sterilisering. Har inte ångrat en gång. Jag har haft svårt att hitta fungerande preventivmedel, så vi har kört med kondom mest. Funkat 100%. Sterilisering för mig har betydd frihet att kunna ha sex med min man när vi känner för det.Det är ju redan svårt med många människor i huset. Anser även att om en kvinna vill inte ha barn så är det självklart hon som måste sterilisera sig inte mannen. Man vet ju aldrig vad som händer i framtiden. Jag gjorde det poliklinisk, genom titthålsoperation, inga biverkningar. Men det är ju alltid en viss risk att bli opererat. Lycka till med fyran.
  12. 6
    Har steriliserat mig. Jag fick också min fjärde kille när jag var nästan 43 år (- 27 dagar). Eftersom jag var helt säker att jag inte ville ha flera barn så jag bestämde mig för sterilisering. Har inte ångrat en gång. Jag har haft svårt att hitta fungerande preventivmedel, så vi har kört med kondom mest. Funkat 100%. Sterilisering för mig har betydd frihet att kunna ha sex med min man när vi känner för det.Det är ju redan svårt med många människor i huset. Anser även att om en kvinna vill inte ha barn så är det självklart hon som måste sterilisera sig inte mannen. Man vet ju aldrig vad som händer i framtiden. Jag gjorde det poliklinisk, genom titthålsoperation, inga biverkningar. Men det är ju alltid en viss risk att bli opererat. Lycka till med fyran.

Liknande trådar

  1. sterilisera mig?
    By femella in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-04-06, 23:42
  2. Sterilisera sax
    By kerstimärta in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-17, 23:41
  3. Sterilisera sig?
    By Valerina in forum Ordet är fritt
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 18:39
  4. Sterilisera sig
    By mannens fru in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 18:38
  5. sterilisera sig ?
    By eva in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-24, 08:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar