Hur mår man efter en sterilisering?
Kropp & hälsa
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    Hur mår man efter en sterilisering?

    Jag ska steriliera mig snart och jag undrar hur man mår efteråt. Anledningen till att jag undrar är att jag kan få en tid i januari och den 20 januari ska min man åka på tjänsteresa och vara borta i _en månad_!

    Fixar man att vara ensam med två små barn när man är nyopererad? Nog för att det är en liten \"rutinoperation\", men det tar ändå 6 veckor att läka och det finns risk för bråckbildning osv. Jag ska göra titthålsoperation om det har någon betydelse.
  2. 1
    Hur mår man efter en sterilisering? Jag ska steriliera mig snart och jag undrar hur man mår efteråt. Anledningen till att jag undrar är att jag kan få en tid i januari och den 20 januari ska min man åka på tjänsteresa och vara borta i _en månad_!

    Fixar man att vara ensam med två små barn när man är nyopererad? Nog för att det är en liten \"rutinoperation\", men det tar ändå 6 veckor att läka och det finns risk för bråckbildning osv. Jag ska göra titthålsoperation om det har någon betydelse.
  3. anno
    #2

    Min känsla..

    Jag steriliserade mig 22 augusti o de va en måndag..
    Åkte till lasarettet på morgonen o på e.m va de dax att gå hem. Mådde kanon på sjukhuset men väl ute på parkeringen va jag helt veck.. Yrslig o trodde jag skulle tuppa av flera ggr. Kom hem o la mig så då gick de över rätt fort. De va säkert p.g.a narkosen och att man inte vart uppe på hela dan..
    Annars så stannade jag hemma veckan ut.. Magen som en ballong o öm.. Men ont hade jag inte. Klart de känndes att dom vart o \"gröpat\" men inge större fara.. Men innan luften o svullnaden i magen försvann så tog de längre tid.
    Men de e väl iof individuellt hur man mår..

    Lycka till o hoppas allt går bra!!
  4. 2
    Min känsla.. Jag steriliserade mig 22 augusti o de va en måndag..
    Åkte till lasarettet på morgonen o på e.m va de dax att gå hem. Mådde kanon på sjukhuset men väl ute på parkeringen va jag helt veck.. Yrslig o trodde jag skulle tuppa av flera ggr. Kom hem o la mig så då gick de över rätt fort. De va säkert p.g.a narkosen och att man inte vart uppe på hela dan..
    Annars så stannade jag hemma veckan ut.. Magen som en ballong o öm.. Men ont hade jag inte. Klart de känndes att dom vart o \"gröpat\" men inge större fara.. Men innan luften o svullnaden i magen försvann så tog de längre tid.
    Men de e väl iof individuellt hur man mår..

    Lycka till o hoppas allt går bra!!
  5. Moonbeam
    #3

    Det är individuellt

    Så som man känner sig i magmusklerna efter förlossning, så där slankig, så kände iaf jag mig när jag reste mig upp de första gångerna. De första två-tre dagarna (gjorde ingreppet på en torsdag och hade helgen ledig) kände jag mig lite lätt överkörd av en lastbil och orkade inte stödja med magmusklerna. Sen gick det rätt fort att komma tillbaka. De skär ju inte i någon av magmusklerna, och såren är så yttepyttiga. De känns knappt.
    Jag låg kvar ända till kl 18 samma dag som jag gjorde ingreppet, för jag fick problem under narkosen och blev sövd lite längre än vanligt=dundertrött!

    Hur små är barnen?
  6. 3
    Det är individuellt Så som man känner sig i magmusklerna efter förlossning, så där slankig, så kände iaf jag mig när jag reste mig upp de första gångerna. De första två-tre dagarna (gjorde ingreppet på en torsdag och hade helgen ledig) kände jag mig lite lätt överkörd av en lastbil och orkade inte stödja med magmusklerna. Sen gick det rätt fort att komma tillbaka. De skär ju inte i någon av magmusklerna, och såren är så yttepyttiga. De känns knappt.
    Jag låg kvar ända till kl 18 samma dag som jag gjorde ingreppet, för jag fick problem under narkosen och blev sövd lite längre än vanligt=dundertrött!

    Hur små är barnen?
  7. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4

    Barnen kommer vara

    7-8 månader och 21-22 månader. Hmmm måste nog disktera detta med både maken och läkaren. Tack för att du delade med dig!
  8. 4
    Barnen kommer vara 7-8 månader och 21-22 månader. Hmmm måste nog disktera detta med både maken och läkaren. Tack för att du delade med dig!
  9. Medlem sedan
    Dec 2003
    #5

    Tror inte jag vågar chansa

    OM det skulle uppstå komplikationer så vågar jag inte vara ensam med barnen... Ska ringa min gyn (som är den som ka utföra ingreppet) och rådgöra lite, vi har ju ingen familj i närheten som kan avlasta när maken är borta.
  10. 5
    Tror inte jag vågar chansa OM det skulle uppstå komplikationer så vågar jag inte vara ensam med barnen... Ska ringa min gyn (som är den som ka utföra ingreppet) och rådgöra lite, vi har ju ingen familj i närheten som kan avlasta när maken är borta.
  11. Moonbeam
    #6

    Ja, då är de

    ju ganska så krävande, vill bli burna och så. Du kanske ska vänta lite, eller leja någon redan nu som kan avlasta dig de få dagar det handlar om?

    Hursomhelst, lycka till, det är ett val jag inte ångrar alls!
  12. 6
    Ja, då är de ju ganska så krävande, vill bli burna och så. Du kanske ska vänta lite, eller leja någon redan nu som kan avlasta dig de få dagar det handlar om?

    Hursomhelst, lycka till, det är ett val jag inte ångrar alls!

Liknande trådar

  1. Kvinna dog efter sterilisering
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 12:07
  2. efter sterilisering?
    By Lineaa in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-05, 16:40
  3. Mens efter sterilisering
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 12:22
  4. Efter sterilisering...
    By 6 barn räcker! in forum Pappasnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-17, 14:10
  5. mens efter sterilisering?
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-31, 16:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar