Hur länge håller egen sill?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    Hur länge håller egen sill?

    Vi försöker planera upp julgörandet så att det blir en sak om dagen nu fram till jul. I Jan Boris Möllers bok där man gör just så, ordnar han med sillen redan den 6 december?!? Håller egen sill så länge? Jag trodde en vecka eller två? Skillnad på sillsorter? För de med Creme fraiche i måste väl ändå bli dåliga när cf\'en blir gammal???
  2. 1
    Hur länge håller egen sill? Vi försöker planera upp julgörandet så att det blir en sak om dagen nu fram till jul. I Jan Boris Möllers bok där man gör just så, ordnar han med sillen redan den 6 december?!? Håller egen sill så länge? Jag trodde en vecka eller två? Skillnad på sillsorter? För de med Creme fraiche i måste väl ändå bli dåliga när cf\'en blir gammal???
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Jag skulle...

    ...vänta med sillen för att vara på den säkra sidan. Vanlig inlagd håller nog ett tag, men just de sorterna med tex creme fraiche skulle jag vänta med
  4. 2
    Jag skulle... ...vänta med sillen för att vara på den säkra sidan. Vanlig inlagd håller nog ett tag, men just de sorterna med tex creme fraiche skulle jag vänta med
  5. lillaEgo
    #3

    Jag säger som cat....

    att är det inlagd sill så håller den ett tag men så fort Du pluttar i mejeriprodukter (eller majonäs som det är i min favoritsill) så är förbrukningstiden kort. Tänk även på det efter jul. In o ut, klet med gafflar, ut o in. Sill är inte rolig om den blir full i bakterier. Uäck!
  6. 3
    Jag säger som cat.... att är det inlagd sill så håller den ett tag men så fort Du pluttar i mejeriprodukter (eller majonäs som det är i min favoritsill) så är förbrukningstiden kort. Tänk även på det efter jul. In o ut, klet med gafflar, ut o in. Sill är inte rolig om den blir full i bakterier. Uäck!
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4

    Med majjo?

    Inga mjölkprodukter men ändå krämig? Har du ett recept? Lät himla spännande.

    Vi brukar göra många sorter i små satser så att man får smakerna men inte mängden :)
  8. 4
    Med majjo? Inga mjölkprodukter men ändå krämig? Har du ett recept? Lät himla spännande.

    Vi brukar göra många sorter i små satser så att man får smakerna men inte mängden :)
  9. Ullis m J&M
    #5

    Jag skulle inte chansa

    Enligt allt om mat håller hemmainlagd sill i ättikslag ca en vecka!
    Fabriksinlagd sill håller länge i oöppnad burk, men ca en vecka efter att den är öppnad. Sill i kladdig röra, tex senapsill, skulle jag tippa håller i 3-4 dagar max.
    Så vänta du med att lägga in sillen till ett par dagar före den ska ätas, det tar ju inte särksilt lång
    tid att göra det.
  10. 5
    Jag skulle inte chansa Enligt allt om mat håller hemmainlagd sill i ättikslag ca en vecka!
    Fabriksinlagd sill håller länge i oöppnad burk, men ca en vecka efter att den är öppnad. Sill i kladdig röra, tex senapsill, skulle jag tippa håller i 3-4 dagar max.
    Så vänta du med att lägga in sillen till ett par dagar före den ska ätas, det tar ju inte särksilt lång
    tid att göra det.
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6

    Tack alla

    Det hade jag på känn. Varför skriver då Jan Boris att man ska göra sillen den 6e? *kliar mig i huvudet* Verkar knasigt.
  12. 6
    Tack alla Det hade jag på känn. Varför skriver då Jan Boris att man ska göra sillen den 6e? *kliar mig i huvudet* Verkar knasigt.

Liknande trådar

  1. än så länge håller sig....
    By eva_n m linnea&elin in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 11:51
  2. Hur länge håller sill?
    By bridgetj in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 18:24
  3. Hur länge håller sill?
    By Julsillen in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 22:33
  4. Hur länge håller
    By sandra & co in forum Mat & dryck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 18:41
  5. Egen pepparkaksdeg - hur länge...
    By malwa in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 20:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar