Att förebygga bristningar...
Förlossning
  1. Anna m. Martin & Felix
    #1

    Att förebygga bristningar...

    Jag har inte spruckit alls med mina barn. Jag har båda gångerna fött på ett knä och en fot...personligen tror jag på det fler skriver nedan att bristningarna mer beror på smärtlindring och forcerade krystningar än vilken ställning man föder i eller hur stora barnen är. Jag har använt Weledas bäckenbottenolja båda ggr och rekommenderar den varmt till vänner och bekanta. Och faktum är att de jag känner som använt den (flera förstföderskor) har inte spruckigt alls eller mkt lite. Så ett tips till alla som ska föda är att pröva oljan, man använder den från v. 34.
  2. 1
    Att förebygga bristningar... Jag har inte spruckit alls med mina barn. Jag har båda gångerna fött på ett knä och en fot...personligen tror jag på det fler skriver nedan att bristningarna mer beror på smärtlindring och forcerade krystningar än vilken ställning man föder i eller hur stora barnen är. Jag har använt Weledas bäckenbottenolja båda ggr och rekommenderar den varmt till vänner och bekanta. Och faktum är att de jag känner som använt den (flera förstföderskor) har inte spruckigt alls eller mkt lite. Så ett tips till alla som ska föda är att pröva oljan, man använder den från v. 34.
  3. Medlem sedan
    Feb 2000
    #2

    Och jag...

    har fött båda mina utan att spricka, utan olja! Trots att de varit stora! :) Tror som du att det beror mycket på stress, bedövning och värkstimulerande!
  4. 2
    Och jag... har fött båda mina utan att spricka, utan olja! Trots att de varit stora! :) Tror som du att det beror mycket på stress, bedövning och värkstimulerande!
  5. Minna
    #3

    hur gick..

    .. det hos läkaren idag. Det var väl du som hade ont i går eller blandar jag ihop det? Är det så att du har spiralen kvar? jag förstod inte riktigt...

    Har tänkt på dig.
  6. 3
    hur gick.. .. det hos läkaren idag. Det var väl du som hade ont i går eller blandar jag ihop det? Är det så att du har spiralen kvar? jag förstod inte riktigt...

    Har tänkt på dig.
  7. Medlem sedan
    Feb 2000
    #4

    Jo...

    det ä jag som har ont och har spiralen kvar... Spiraln sattes aldrig i livmodern, utan bakom den *aj* Den funkar ganska dåligt där kan jag avslöja! *s*

    Förra läkaren jag pratade med ville ta ut den så fort som möjligt, medan läkaren igår bestämde att den ska sitta kvar tills bebisen är född och jag har slutat amma (2-3 år mao.) Själv vet jag inte vad jag tycker och tror längre... Läkaren påstod att det inte kan vara spiralen som gör att jag har ont, utan att det är normala sammandragningar för en 3-föderska... Hon skickade en urinodling bara...
  8. 4
    Jo... det ä jag som har ont och har spiralen kvar... Spiraln sattes aldrig i livmodern, utan bakom den *aj* Den funkar ganska dåligt där kan jag avslöja! *s*

    Förra läkaren jag pratade med ville ta ut den så fort som möjligt, medan läkaren igår bestämde att den ska sitta kvar tills bebisen är född och jag har slutat amma (2-3 år mao.) Själv vet jag inte vad jag tycker och tror längre... Läkaren påstod att det inte kan vara spiralen som gör att jag har ont, utan att det är normala sammandragningar för en 3-föderska... Hon skickade en urinodling bara...
  9. Anna m. Martin & Felix
    #5

    Då kanske det är bm då...

    *ler* Vi har väl samma till sista men det förklarar ju inte hur du fixade det första gången...
    Ang. oljan så har jag vänner som fött på sjukhus under stor stress (forcerad krystning och press...) och ändå inte spruckigt...så jag tror ändå att den är rätt bra =)
    Jobbigt för dig att ha ont, hoppas att det blir bättre!
  10. 5
    Då kanske det är bm då... *ler* Vi har väl samma till sista men det förklarar ju inte hur du fixade det första gången...
    Ang. oljan så har jag vänner som fött på sjukhus under stor stress (forcerad krystning och press...) och ändå inte spruckigt...så jag tror ändå att den är rätt bra =)
    Jobbigt för dig att ha ont, hoppas att det blir bättre!
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6

    men..

    har du den kvar?? Det har inte jag fattat! (måste vara dum eller jättegravid..)

    Kan den inte göra ont/skada när livmodern jobbar extra hårt under födelsen om den sitter bakom? Och vad menar du med bakom? Det måste ju vara en riktig klant som satt den där.. (nu kan du ju tacka klanten, men ändå..) Jag menar om du har ont nu, kan det väl inte bli bättre sedan..? Sammandragningarna kan ju mycket väl trycka mot spiralen om den sitter bakom.. *hua*
    Skulle jag avar du skulle jag fråga någon anann också, det är så typiskt att två läkare har olika åsikter.. =/
  12. 6
    men.. har du den kvar?? Det har inte jag fattat! (måste vara dum eller jättegravid..)

    Kan den inte göra ont/skada när livmodern jobbar extra hårt under födelsen om den sitter bakom? Och vad menar du med bakom? Det måste ju vara en riktig klant som satt den där.. (nu kan du ju tacka klanten, men ändå..) Jag menar om du har ont nu, kan det väl inte bli bättre sedan..? Sammandragningarna kan ju mycket väl trycka mot spiralen om den sitter bakom.. *hua*
    Skulle jag avar du skulle jag fråga någon anann också, det är så typiskt att två läkare har olika åsikter.. =/
  13. Medlem sedan
    Feb 2000
    #7

    Japp!

    Den sittar kvar, i \"fläsket\" bakom livmodern! :)

    Läkaren jag pratade med för två veckor sen ville ta ut den så fort som möjligt och läkaren jag träffade igår sa att den får sitta till efter förlossningen och att den ont akan göra någon skada... Vem som har rätt har jag ingen aning om! :)

    Hon påstod igår att dte inte är någon fara varken att den gått genom livmodern eller att den sitter där den gör, trots att jag berättade att jag föder stora barn och att jag tänker göra det hemma, så jag får väl lita på henne...

    I september ska den ut genom op. och då ska de även stta in en ny under samma narkos...
  14. 7
    Japp! Den sittar kvar, i \"fläsket\" bakom livmodern! :)

    Läkaren jag pratade med för två veckor sen ville ta ut den så fort som möjligt och läkaren jag träffade igår sa att den får sitta till efter förlossningen och att den ont akan göra någon skada... Vem som har rätt har jag ingen aning om! :)

    Hon påstod igår att dte inte är någon fara varken att den gått genom livmodern eller att den sitter där den gör, trots att jag berättade att jag föder stora barn och att jag tänker göra det hemma, så jag får väl lita på henne...

    I september ska den ut genom op. och då ska de även stta in en ny under samma narkos...
  15. Minna
    #8

    usch...

    Det låter inte kul. Du verkar anmärkningsvärt lugn eller är det cyberspace som filtrerar dina känslor. Hur är det med livmodern? Jag har inte så bra koll på den egentligen. Blir livmoderväggen tjockare och starkare när man är gravid? och så är det är en livmoderhinnna inne i livmodern runt fostret också som skyddar bebisen. Det var för länge sedan jag läste på om sådant här märker jag.

    Jag skulle mest vara orolig för att det gör ont och att spiralen vandrar vidare i kroppen och det måste operareas ut i slutet av graviditeten.

    har alldrig hört om något liknande. har du talat med barnmorskan som satte in spiralen? Vet hon vad hon gjorde?

    kram
  16. 8
    usch... Det låter inte kul. Du verkar anmärkningsvärt lugn eller är det cyberspace som filtrerar dina känslor. Hur är det med livmodern? Jag har inte så bra koll på den egentligen. Blir livmoderväggen tjockare och starkare när man är gravid? och så är det är en livmoderhinnna inne i livmodern runt fostret också som skyddar bebisen. Det var för länge sedan jag läste på om sådant här märker jag.

    Jag skulle mest vara orolig för att det gör ont och att spiralen vandrar vidare i kroppen och det måste operareas ut i slutet av graviditeten.

    har alldrig hört om något liknande. har du talat med barnmorskan som satte in spiralen? Vet hon vad hon gjorde?

    kram
  17. Medlem sedan
    Feb 2000
    #9

    Nä...

    inte kul, men jag känner mig faktiskt ganska lugn... :)

    Läkaren säger att det är ingen fara för graviditeten och förlossningen. Hon tyckte absolut att jag skulle föda hemma osm planerat, så livmodern ska hålla.
    Ska dock ta och prata med hem-BM och höra vad hon tycker...

    Att spiralen skulle vandra vidare i kroppen tror jag inte är nån större fara faktisk, och opereras ut måste den ju hur som helst, så det känns också som att dte kvittar lite när det blir! :)

    Har inte pratat med gyn. som satte in den, men ska självklart göra en anmälan till HSAN!
  18. 9
    Nä... inte kul, men jag känner mig faktiskt ganska lugn... :)

    Läkaren säger att det är ingen fara för graviditeten och förlossningen. Hon tyckte absolut att jag skulle föda hemma osm planerat, så livmodern ska hålla.
    Ska dock ta och prata med hem-BM och höra vad hon tycker...

    Att spiralen skulle vandra vidare i kroppen tror jag inte är nån större fara faktisk, och opereras ut måste den ju hur som helst, så det känns också som att dte kvittar lite när det blir! :)

    Har inte pratat med gyn. som satte in den, men ska självklart göra en anmälan till HSAN!
  19. Minna
    #10

    Skönt.

    att det inte oroar dig eller är hinder för hemförlossning.

  20. 10
    Skönt. att det inte oroar dig eller är hinder för hemförlossning.

  21. Medlem sedan
    Jun 2003
    #11

    helt rätt..

    anmäla ska du göra, om inte annat så kanske någon annan förskonas från det.. =/
    Låter konstigt med argumentet att ont inte gör skada. Man har ju ont av en anledning..
    (Inte för att oroa dig, och jag tror inte jag gör det och varför skulle det oroa, det är säkert inte farligt men bara konstigt att du ska ev. behöva ens känna av den och ha den där den inte ska vara..)
    Jaja.. Hoppas den trollar bort sig själv helt och upplöses i tomma intet! Eller ännu bättre vandrar ut själv så du kan plocka ut den själv.. jag förstår ju att det inte är så bra heller att de ska in där och joxa nu när du väntar barn..

    Vad skönt att du verkar så lugn över det, jag skulle vara jätteupprörd! (blir det nästan nu också..)
  22. 11
    helt rätt.. anmäla ska du göra, om inte annat så kanske någon annan förskonas från det.. =/
    Låter konstigt med argumentet att ont inte gör skada. Man har ju ont av en anledning..
    (Inte för att oroa dig, och jag tror inte jag gör det och varför skulle det oroa, det är säkert inte farligt men bara konstigt att du ska ev. behöva ens känna av den och ha den där den inte ska vara..)
    Jaja.. Hoppas den trollar bort sig själv helt och upplöses i tomma intet! Eller ännu bättre vandrar ut själv så du kan plocka ut den själv.. jag förstår ju att det inte är så bra heller att de ska in där och joxa nu när du väntar barn..

    Vad skönt att du verkar så lugn över det, jag skulle vara jätteupprörd! (blir det nästan nu också..)

Liknande trådar

  1. förebygga bristningar?
    By minna71 in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-05-27, 05:54
  2. Förebygga bristningar?
    By Bombina in forum Gravidsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-05-19, 05:42
  3. För att förebygga
    By MrsHyde in forum Vikt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 16:23
  4. Förebygga?
    By vallmo in forum Gravidsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 21:01
  5. Förebygga ma/mf
    By Norrlandsmamma in forum Mellan missfall & graviditet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 20:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar