5-minuters metoden
Bebissnack
  1. Medlem sedan
    Mar 2005
    #1

    5-minuters metoden


    När är det OK att börja med 5-minuters metoden?

    Jag har en flicka som är 2 månader och vill gärna somna i min famn och inte i sin vagga själv.

    Jag har försökt lite med 5-minuters metoden men tycker att hon kanske är för liten.

    Kanske ska jag börja när hon är 3-4 månader???

    TIPS?!
  2. 1
    5-minuters metoden
    När är det OK att börja med 5-minuters metoden?

    Jag har en flicka som är 2 månader och vill gärna somna i min famn och inte i sin vagga själv.

    Jag har försökt lite med 5-minuters metoden men tycker att hon kanske är för liten.

    Kanske ska jag börja när hon är 3-4 månader???

    TIPS?!
  3. farmor
    #2

    Hon är absolut för liten!

    Så små bebisar skall inte någonsin behöva ligga ensamma och skrika. De behöver mammas och pappas närhet dygnet om, SÄRSKILT om de är ledsna. 5-minuternsmetoden blir man fö aldrig tillräckligt stor för, enligt min uppfattning!!!

    Det ni kan göra från dag ett är att införa nattningsrutiner vid ett visst klockslag (ungefärligt i alla fall, vid den åldern). Det handlar om att byta blöja, tandborstning (så småningom) och särskilda nattkläder. När mamma/pappa bestämt att det är natt upphör aktiviteterna i barnets värld. Det blir mörkt och tråkigt. Allt som sker därefter sker i dunkelt ljus och inte med prat och stoj. Gör det som skall göras och så är det sova som gäller igen...

    Samsov eller ställ barnets säng invid eran så att ni kan sträcka ut handen och klappa lite om hon börjar gnöla på natten. Snart kommer det att räcka att hon känner att mamma/pappa finns där.

    Ett annat tips är att göra världen liten och minimera intrycken genom att låta henne sova inne i sin vagn dygnet om. Då kan ni guppa på den liggandes i sängen på natten om det behövs...
  4. 2
    Hon är absolut för liten! Så små bebisar skall inte någonsin behöva ligga ensamma och skrika. De behöver mammas och pappas närhet dygnet om, SÄRSKILT om de är ledsna. 5-minuternsmetoden blir man fö aldrig tillräckligt stor för, enligt min uppfattning!!!

    Det ni kan göra från dag ett är att införa nattningsrutiner vid ett visst klockslag (ungefärligt i alla fall, vid den åldern). Det handlar om att byta blöja, tandborstning (så småningom) och särskilda nattkläder. När mamma/pappa bestämt att det är natt upphör aktiviteterna i barnets värld. Det blir mörkt och tråkigt. Allt som sker därefter sker i dunkelt ljus och inte med prat och stoj. Gör det som skall göras och så är det sova som gäller igen...

    Samsov eller ställ barnets säng invid eran så att ni kan sträcka ut handen och klappa lite om hon börjar gnöla på natten. Snart kommer det att räcka att hon känner att mamma/pappa finns där.

    Ett annat tips är att göra världen liten och minimera intrycken genom att låta henne sova inne i sin vagn dygnet om. Då kan ni guppa på den liggandes i sängen på natten om det behövs...
  5. Tjejmamman
    #3

    Hon är för liten!

    Eckerberg som förespråkar metoden menar att barnet ska vara minst fem månader gammal.
    Gå på farmors tips i stället och försök föra in rutiner succesiv.
    Herregud hon låg i din mage för två månader sedan!
  6. 3
    Hon är för liten! Eckerberg som förespråkar metoden menar att barnet ska vara minst fem månader gammal.
    Gå på farmors tips i stället och försök föra in rutiner succesiv.
    Herregud hon låg i din mage för två månader sedan!
  7. Å och J
    #4

    kika in

    på www.annawahlgren.com

    där kan du få tips om hur du får den lilla att sova, ex genom vagning när de är små eller buffning för lite äldre.
    Rutiner och massor med mat är viktigt.
  8. 4
    kika in på www.annawahlgren.com

    där kan du få tips om hur du får den lilla att sova, ex genom vagning när de är små eller buffning för lite äldre.
    Rutiner och massor med mat är viktigt.
  9. Medlem sedan
    Mar 2005
    #5

    Tack för tips!


  10. 5
    Tack för tips!
  11. Medlem sedan
    Dec 2004
    #6

    Hon är alldeles för liten

    många bebisar får inte någon riktig dygnsrytm förrens de är uppåt 4 månader. Personligen tycker jag är 5-minutersmetoden är hemsk men jag vet att många tycker att det funkar bra. Små bebisar behöver mycket närhet och det är alldeles normalt att hon vill somna hos dig och vara nära dig.

    Med min lilla tjej gör jag såhär att jag lägger henne när hon är trött, i vaggan, hon ligger på sidan och så får hon nappen och en snuttefilt mellan armarna som hon kan ligga och pilla på. Ett tunt täcke på sig, och så gungar jag vaggan. Oftast somnar hon in själv då. Ibland om hon är riktigt trött behöver man inte vagga den utan hon somnar ändå.
  12. 6
    Hon är alldeles för liten många bebisar får inte någon riktig dygnsrytm förrens de är uppåt 4 månader. Personligen tycker jag är 5-minutersmetoden är hemsk men jag vet att många tycker att det funkar bra. Små bebisar behöver mycket närhet och det är alldeles normalt att hon vill somna hos dig och vara nära dig.

    Med min lilla tjej gör jag såhär att jag lägger henne när hon är trött, i vaggan, hon ligger på sidan och så får hon nappen och en snuttefilt mellan armarna som hon kan ligga och pilla på. Ett tunt täcke på sig, och så gungar jag vaggan. Oftast somnar hon in själv då. Ibland om hon är riktigt trött behöver man inte vagga den utan hon somnar ändå.
  13. Medlem sedan
    Feb 2003
    #7

    Kan hon inte få somna i famnen?

    Så små barn behöver oftast tryggheten från mamma eller pappa när de ska somna och det allra enklaste är ju att ge dem det. Kanske kan du och pappan turas om att bära och natta för att det inte ska bli för jobbigt. Hur är det med amning, kans du amma till sömns exempelvis framför TV:n? I så fall är det kanske också ett enkelt och smärtfritt sätt.

    Själv är jag emot 5mm och skulle se det som absolut sista utvägen om man är desperat och då gärna på ett större barn. Vill man gradvis jobba för bättre nattningsrutiner och sömn skulle jag rekommendera boken No-cry sleep solution (NCSS) som det pratas om nedan.

    Mvh,
    Susanne
  14. 7
    Kan hon inte få somna i famnen? Så små barn behöver oftast tryggheten från mamma eller pappa när de ska somna och det allra enklaste är ju att ge dem det. Kanske kan du och pappan turas om att bära och natta för att det inte ska bli för jobbigt. Hur är det med amning, kans du amma till sömns exempelvis framför TV:n? I så fall är det kanske också ett enkelt och smärtfritt sätt.

    Själv är jag emot 5mm och skulle se det som absolut sista utvägen om man är desperat och då gärna på ett större barn. Vill man gradvis jobba för bättre nattningsrutiner och sömn skulle jag rekommendera boken No-cry sleep solution (NCSS) som det pratas om nedan.

    Mvh,
    Susanne
  15. Medlem sedan
    Mar 2005
    #8

    Hej Susanne


    Jo, hon kan somna i famnen men sen när jag ska lägga henne i vaggan vaknar hon lätt till och skriker... men jag har bestämmt mig att 5 min. meoden är inte aktuellt numer efter alla inlägg.
    Jag får helt enkelt göra allt som går så att hon slipper vara ledsen.
    tack för dina fina tips :)
    kram
  16. 8
    Hej Susanne
    Jo, hon kan somna i famnen men sen när jag ska lägga henne i vaggan vaknar hon lätt till och skriker... men jag har bestämmt mig att 5 min. meoden är inte aktuellt numer efter alla inlägg.
    Jag får helt enkelt göra allt som går så att hon slipper vara ledsen.
    tack för dina fina tips :)
    kram
  17. Medlem sedan
    Dec 2004
    #9

    Ett litet tips - filttricket

    Såhär gjorde jag med min tjej när hon var mindre.

    Satt i soffan och ammade, lade en mjuk fleecefilt omkring henne, det blev då varmt och gosigt. OFtast somnade hon så. Sedan gick det oftast bra att lägga ner henne om man väntade tills hon somnat in ordentligt. Eftersom det redan var varmt runt henne av filten (som man alltså lägger ner tillsammans med barnet, så reagerade hon inte av övergången från mammas varma famn till den kalla sängen utan sov gott vidare.
  18. 9
    Ett litet tips - filttricket Såhär gjorde jag med min tjej när hon var mindre.

    Satt i soffan och ammade, lade en mjuk fleecefilt omkring henne, det blev då varmt och gosigt. OFtast somnade hon så. Sedan gick det oftast bra att lägga ner henne om man väntade tills hon somnat in ordentligt. Eftersom det redan var varmt runt henne av filten (som man alltså lägger ner tillsammans med barnet, så reagerade hon inte av övergången från mammas varma famn till den kalla sängen utan sov gott vidare.
  19. Medlem sedan
    Mar 2005
    #10

    fiffigt


    Tack ska du ha Marie :-)
  20. 10
    fiffigt
    Tack ska du ha Marie :-)
  21. Betula
    #11

    Precis...

    ... jag tror också att de ofta vaknar för att det blir kallt och hårt som kontrast till den mjuka famnen. Vi brukade värma upp sovplatsen med varmvattenflaska åt våra bebisar (som för övrigt sov på babyfårskinn med lakan över, lagom mjukt och varmt).
  22. 11
    Precis... ... jag tror också att de ofta vaknar för att det blir kallt och hårt som kontrast till den mjuka famnen. Vi brukade värma upp sovplatsen med varmvattenflaska åt våra bebisar (som för övrigt sov på babyfårskinn med lakan över, lagom mjukt och varmt).
  23. Medlem sedan
    May 2001
    #12

    för liten.

    men kolla in Anna wahlgrens \"standardmodelllen\".
  24. 12
    för liten. men kolla in Anna wahlgrens \"standardmodelllen\".

Liknande trådar

  1. 5 minuters metoden
    By Marie W in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 17:36
  2. fem minuters metoden
    By nornor in forum _0807 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 00:03
  3. 5 minuters-metoden?
    By -Emla- in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 19:42
  4. 5 minuters metoden...
    By Anonym in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 21:51
  5. Fem minuters metoden
    By Heléne in forum Bebissnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 02:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar