Lön vid enskild firma?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Fattar 0
    #1

    Lön vid enskild firma?

    Funderar på att starta en enskild firma. Undrar nu över hur det funkar. Betalar jag ut lön på något sätt till mig själv? Även om företagets inkomster läggs på min deklaration kan jag väl knappast låta hushållets räkningar gå in i företaget? Någon form av utbetalning (lön eller vad det kallas) måste väl jag göra?

    Gör man isåfall en nettoutbetalning? Dvs skippar att beräkna skatt osv? Hur bokför man det?
  2. 1
    Lön vid enskild firma? Funderar på att starta en enskild firma. Undrar nu över hur det funkar. Betalar jag ut lön på något sätt till mig själv? Även om företagets inkomster läggs på min deklaration kan jag väl knappast låta hushållets räkningar gå in i företaget? Någon form av utbetalning (lön eller vad det kallas) måste väl jag göra?

    Gör man isåfall en nettoutbetalning? Dvs skippar att beräkna skatt osv? Hur bokför man det?
  3. Inte bara mamma...
    #2

    Eget uttag

    kallas det, du tar ut en summa och bokför mot eget kapital. Det är alltså ingen kostnad i verksamheten och minskar inte resultatet. Skatt och avgifter (egenavgift istället för arbetsgivaravgift) betalar du sedan på årets resultat.
    Dina privata utgifter (hushållets räkningar) får du inte göra avdrag för i verksamheten.
  4. 2
    Eget uttag kallas det, du tar ut en summa och bokför mot eget kapital. Det är alltså ingen kostnad i verksamheten och minskar inte resultatet. Skatt och avgifter (egenavgift istället för arbetsgivaravgift) betalar du sedan på årets resultat.
    Dina privata utgifter (hushållets räkningar) får du inte göra avdrag för i verksamheten.

Liknande trådar

  1. Om jag har en enskild firma
    By *Camilla* in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-03-26, 14:58
  2. Hur och enskild firma?
    By mariamed4 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 09:28
  3. Enskild firma
    By C m 2 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 20:06
  4. HB vs Enskild firma
    By Carina in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 20:56
  5. Enskild firma...
    By Lizzy in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 15:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar