Fem minuters metoden
Bebissnack
  1. Heléne
    #1

    Fem minuters metoden

    på en 1,5 åring?

    Vi är helt slut och har kommit fram till att det enda som återstår är det som jag fruktat hela tiden, den otäcka fem minuters metoden. Men kan man verkligen köra den på en 1,5 åring?

    Hur har ni gjort som har lite större barn?

    Ni som har lyckats har era barn förändrats?

    Vår lilla är vaken timmar i sträck på nätterna, ex. vaknade igår kväll 23 och somnade inte om förrän 2.30. Det fungerar ju när man är ledig, men snart börjar jobbet igen och vi klarar det inte längre. Så snälla, hjälp oss gärna med kommentarer.

  2. 1
    Fem minuters metoden på en 1,5 åring?

    Vi är helt slut och har kommit fram till att det enda som återstår är det som jag fruktat hela tiden, den otäcka fem minuters metoden. Men kan man verkligen köra den på en 1,5 åring?

    Hur har ni gjort som har lite större barn?

    Ni som har lyckats har era barn förändrats?

    Vår lilla är vaken timmar i sträck på nätterna, ex. vaknade igår kväll 23 och somnade inte om förrän 2.30. Det fungerar ju när man är ledig, men snart börjar jobbet igen och vi klarar det inte längre. Så snälla, hjälp oss gärna med kommentarer.

  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2

    Vår Elma

    har alltid i perioder (som är oftare än undantagen;) ) Varit just så där....för det första har hon TOKsvårt att slappna av o somna, för det andra OM hon vaknar är det kört...hon är vaken hur länge som helst...

    Jag gillar INTE 5 mm så det har vi inte kört. Däremot har vi i perioder gått o lagt oss med henne (eller en utav oss) Vaknar hon så ligger vi KVAR i sängen, mörkt, tyst osv. Så har hon bara fått ta det, hon har legat ibland både en eller två timmar o sparkat o grejjat....men nu tar det sig;)
    Hon är tre o liet till o nu sover hon faktiskt, o kan tom somna om:)
    Nån gång har hon varit ledsen o då har vi kramats, men inet gått upp.


    Numera kan hon förklara varför hon vaknar. Oftast är det mardröm....

    Har ni testat att inte låte henne sova på dagen?? Eller kortare pass då?


    Skulle kunna skriva en hel uppsats i ämnet men har ont om tid nu!

    Kram Emma
  4. 2
    Vår Elma har alltid i perioder (som är oftare än undantagen;) ) Varit just så där....för det första har hon TOKsvårt att slappna av o somna, för det andra OM hon vaknar är det kört...hon är vaken hur länge som helst...

    Jag gillar INTE 5 mm så det har vi inte kört. Däremot har vi i perioder gått o lagt oss med henne (eller en utav oss) Vaknar hon så ligger vi KVAR i sängen, mörkt, tyst osv. Så har hon bara fått ta det, hon har legat ibland både en eller två timmar o sparkat o grejjat....men nu tar det sig;)
    Hon är tre o liet till o nu sover hon faktiskt, o kan tom somna om:)
    Nån gång har hon varit ledsen o då har vi kramats, men inet gått upp.


    Numera kan hon förklara varför hon vaknar. Oftast är det mardröm....

    Har ni testat att inte låte henne sova på dagen?? Eller kortare pass då?


    Skulle kunna skriva en hel uppsats i ämnet men har ont om tid nu!

    Kram Emma
  5. Heléne
    #3

    Tack

    för tipsen, det uppskattar jag. Är inte heller förtjust i feminutersmetoden, men nu känns det som om vi inte har något val längre, vi är så trötta så något måste hända innan vi går in i väggen. Vi har dessutom ett äldre barn som just nu får noll uppmärksamhet eftersom vi helt enkelt inte orkar.

    Vår lilla sover inte mycket på dagen, vi har redan begränsat det till max en timme. På nätterna får hon ju oftast inte mer än 8 timmars sömn sammanlagt, så det blir ju inte så mycket totalt. Har funderat på om hon är en av de där människorna som helt enkelt inte behöver mer sömn, men de gånger hon faktiskt sover en hel natt (ca. 2 gånger/ månad) så är hon en helt annan unge. Har också funderat på om hon är laktosintolerant och om det kan ha samband med att hon sover så dåligt.
  6. 3
    Tack för tipsen, det uppskattar jag. Är inte heller förtjust i feminutersmetoden, men nu känns det som om vi inte har något val längre, vi är så trötta så något måste hända innan vi går in i väggen. Vi har dessutom ett äldre barn som just nu får noll uppmärksamhet eftersom vi helt enkelt inte orkar.

    Vår lilla sover inte mycket på dagen, vi har redan begränsat det till max en timme. På nätterna får hon ju oftast inte mer än 8 timmars sömn sammanlagt, så det blir ju inte så mycket totalt. Har funderat på om hon är en av de där människorna som helt enkelt inte behöver mer sömn, men de gånger hon faktiskt sover en hel natt (ca. 2 gånger/ månad) så är hon en helt annan unge. Har också funderat på om hon är laktosintolerant och om det kan ha samband med att hon sover så dåligt.
  7. :: tösen ::
    #4

    Vår son var 1,5 år

    när vi äntligen fick slut på sömnstrulet tack vare Anna Wahlgrens sömnråd som jag varmt kan rekommendera istället för 5 m m! Läs mer på hennes hemsida (.com) där det också finns ett frågeforum där du får hjälp med det du inte förstår. Det krävs en hel del påläsning och engagemang från er sida men det är det värt 1000 ggr om! Vet vilket h-e det är för både barn och föräldrar när inte sömnen fungerar och nu när allt vänt (detta är nu drygt 1,5 år sedan) njuter vi av livet och varandra på ett helt annat sätt. En stor lättnad för både honom och oss. Varmt lycka till!
  8. 4
    Vår son var 1,5 år när vi äntligen fick slut på sömnstrulet tack vare Anna Wahlgrens sömnråd som jag varmt kan rekommendera istället för 5 m m! Läs mer på hennes hemsida (.com) där det också finns ett frågeforum där du får hjälp med det du inte förstår. Det krävs en hel del påläsning och engagemang från er sida men det är det värt 1000 ggr om! Vet vilket h-e det är för både barn och föräldrar när inte sömnen fungerar och nu när allt vänt (detta är nu drygt 1,5 år sedan) njuter vi av livet och varandra på ett helt annat sätt. En stor lättnad för både honom och oss. Varmt lycka till!
  9. Medlem sedan
    Oct 2005
    #5

    Funkade jättebra för oss

    Sist vi använde den var min flicka 1,5 år och var vaken hela tiden. Tycker att du ska läsa BVC brochyr om 5-minutres innan du provar så att man förstår den bättre annars är det svårt att gå igenom detta. För oss fanns det ingen utväg än att prova olika kurer. AW funkade inte alls för oss, den funkade bra när hon var typ 9 mån. För oss tog det 4 kvällar innan hon somnade helt själv utan pip. 3 kvällen skrek hon som värst sen vände det. Vi gick in var 5: e minut, men vi hade mycket ångest när vi gick i genom kuren.
    Hon sover jätte bra nu och jag läser en saga sen släcker jag lampan o säger godnatt, sen sover hon. Vaknar hon går vi bara in om hon skriker mycket och är klarvaken, annars får hon ligga o somna om själv igen.

    Om du vill veta hur vi gjorde kan du mejla mej på min sida.
  10. 5
    Funkade jättebra för oss Sist vi använde den var min flicka 1,5 år och var vaken hela tiden. Tycker att du ska läsa BVC brochyr om 5-minutres innan du provar så att man förstår den bättre annars är det svårt att gå igenom detta. För oss fanns det ingen utväg än att prova olika kurer. AW funkade inte alls för oss, den funkade bra när hon var typ 9 mån. För oss tog det 4 kvällar innan hon somnade helt själv utan pip. 3 kvällen skrek hon som värst sen vände det. Vi gick in var 5: e minut, men vi hade mycket ångest när vi gick i genom kuren.
    Hon sover jätte bra nu och jag läser en saga sen släcker jag lampan o säger godnatt, sen sover hon. Vaknar hon går vi bara in om hon skriker mycket och är klarvaken, annars får hon ligga o somna om själv igen.

    Om du vill veta hur vi gjorde kan du mejla mej på min sida.
  11. Veronika
    #6

    testa utan mjölk

    Testa att vara helt utan mjölk ett par veckor om du misstänker laktosintolerans. Min dotter är (lite) mjölkallergisk och hon är precis sådär om hon har fått för mycket komjölk en period. Om det är det lär inte femminutersmetoden fungera heller, för hon kan helt enkelt inte sova.

    Annars kanske ni kan lära henne att ligga kvar i sängen och vara hyfsat tyst, även om hon inte sover, ungefär som Emma skriver. Jag tålde nog inte heller mjölk när jag var liten och mina föräldrar lyckades någotsånär få mig att fatta att man ska ligga och vara tyst på natten vare sig man sover eller ej. Men kul var det väl inte, varken för dem eller för mig, det hade varit bättre om de hade fattat att jag inte tålde mjölk.
  12. 6
    testa utan mjölk Testa att vara helt utan mjölk ett par veckor om du misstänker laktosintolerans. Min dotter är (lite) mjölkallergisk och hon är precis sådär om hon har fått för mycket komjölk en period. Om det är det lär inte femminutersmetoden fungera heller, för hon kan helt enkelt inte sova.

    Annars kanske ni kan lära henne att ligga kvar i sängen och vara hyfsat tyst, även om hon inte sover, ungefär som Emma skriver. Jag tålde nog inte heller mjölk när jag var liten och mina föräldrar lyckades någotsånär få mig att fatta att man ska ligga och vara tyst på natten vare sig man sover eller ej. Men kul var det väl inte, varken för dem eller för mig, det hade varit bättre om de hade fattat att jag inte tålde mjölk.
  13. farmor
    #7

    Funderingar....

    Är hon tillräckligt trött dvs har inte sovit efter tre på eftermiddagen och blir inte lagd för tidigt på kvällen. Mina barn har varit av två sorter; några har velat sova tidigt, andra senare för att nattsömnen skall bli god! Det har stärkt mig i tron på att varje barn har sin egen sömnrytm...

    Är hon tillräckligt mätt? Det är viktigt att äta ordentligt kvällsmål före sänggåendet.

    Har ni ordentlig och lugnande nattningsprocedur så att inte adrenalinet flödar när det är sovdags? En del barn har en otrolig förmåga att varva upp sig vid sovdags.

    Finns ni nära under natten, tysta, tråkiga i mörkret. Det skall inte löna sig att leva loppan på natten. Det är och förblir mörkt och tyst runtom, men mamma/pappa finns där. Det skall kännas tryggt och bra ...

  14. 7
    Funderingar.... Är hon tillräckligt trött dvs har inte sovit efter tre på eftermiddagen och blir inte lagd för tidigt på kvällen. Mina barn har varit av två sorter; några har velat sova tidigt, andra senare för att nattsömnen skall bli god! Det har stärkt mig i tron på att varje barn har sin egen sömnrytm...

    Är hon tillräckligt mätt? Det är viktigt att äta ordentligt kvällsmål före sänggåendet.

    Har ni ordentlig och lugnande nattningsprocedur så att inte adrenalinet flödar när det är sovdags? En del barn har en otrolig förmåga att varva upp sig vid sovdags.

    Finns ni nära under natten, tysta, tråkiga i mörkret. Det skall inte löna sig att leva loppan på natten. Det är och förblir mörkt och tyst runtom, men mamma/pappa finns där. Det skall kännas tryggt och bra ...

  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8

    Inte helt otroligt!

    JAG tror att vår Elma är så här pga två saker.
    För det första blev hon totalt sömnrubbad redan på BB pga deras okompetens. Hon fick aldrig sova liksom.
    För det andra vart det pga av personalen på BB (mest dem, klart lite mig med) ingen amning vilket innebar ersättning, o hon tälde den inte.
    Hon SKREK från 18 till 06 VARJE natt o sen sov hon halvtimmes pass under dagarna....attt man överlevde va??...
    Jag_tror_att hennes sovgrund las redan då. Det känns så på nått sätt.

    Jag skulle aboslut testa komjölksfritt ett tag framöver! Det _kan_faktiskt göra stor skillnad. Man blir orolig i magen o får magknip osv av det då....

    En äckelfråga, men hur ser hennes bajs ut?

    Kram Emma
  16. 8
    Inte helt otroligt! JAG tror att vår Elma är så här pga två saker.
    För det första blev hon totalt sömnrubbad redan på BB pga deras okompetens. Hon fick aldrig sova liksom.
    För det andra vart det pga av personalen på BB (mest dem, klart lite mig med) ingen amning vilket innebar ersättning, o hon tälde den inte.
    Hon SKREK från 18 till 06 VARJE natt o sen sov hon halvtimmes pass under dagarna....attt man överlevde va??...
    Jag_tror_att hennes sovgrund las redan då. Det känns så på nått sätt.

    Jag skulle aboslut testa komjölksfritt ett tag framöver! Det _kan_faktiskt göra stor skillnad. Man blir orolig i magen o får magknip osv av det då....

    En äckelfråga, men hur ser hennes bajs ut?

    Kram Emma
  17. Heléne
    #9

    Hej Emma

    det är från bajset som mina funderingar har kommit, det är alltid löst, och har varit så i flera månader. Av det jag hört kan det vara ett tecken på laktosintolerans. Vad tror du?
  18. 9
    Hej Emma det är från bajset som mina funderingar har kommit, det är alltid löst, och har varit så i flera månader. Av det jag hört kan det vara ett tecken på laktosintolerans. Vad tror du?
  19. Heléne
    #10

    Jodå

    allt det där har vi täckt in. Hon sover aldrig efter 13 på dagarna, och max en timme. Vi ser till att hon äter middag ca. 1 timme innan hon somnar, och hon får välling vid nattningen(hon vill aldrig ha mat när hon är vaken på natten). Vi har också fasta läggningsrutiner med bad, läsning och musik för att lungna ner henne innan sovningen. När hon vaknar på natten försöker vi först somna om henne i nån timme, men sedan brukar vige upp och ta upp henne, då leker vi dock aldrig med henne, utan hon får hålla på själv.
    Vi har också försökt kolla med olika slags aktiviteter på dagarna (mer motion, mindre motion etc, etc). Men problemet kvarstår tyvärr. Vi får heller ingen som helst hjälp av bvc innan vi provat 5mm, har till och med varit till barnpsykolog med henne. Psykologen kom hem, filmade och konstaterade att jag inte hade några problem...

    Har du några tips tar jag tacksamt emot dem.
    Kram
  20. 10
    Jodå allt det där har vi täckt in. Hon sover aldrig efter 13 på dagarna, och max en timme. Vi ser till att hon äter middag ca. 1 timme innan hon somnar, och hon får välling vid nattningen(hon vill aldrig ha mat när hon är vaken på natten). Vi har också fasta läggningsrutiner med bad, läsning och musik för att lungna ner henne innan sovningen. När hon vaknar på natten försöker vi först somna om henne i nån timme, men sedan brukar vige upp och ta upp henne, då leker vi dock aldrig med henne, utan hon får hålla på själv.
    Vi har också försökt kolla med olika slags aktiviteter på dagarna (mer motion, mindre motion etc, etc). Men problemet kvarstår tyvärr. Vi får heller ingen som helst hjälp av bvc innan vi provat 5mm, har till och med varit till barnpsykolog med henne. Psykologen kom hem, filmade och konstaterade att jag inte hade några problem...

    Har du några tips tar jag tacksamt emot dem.
    Kram
  21. Medlem sedan
    Oct 2002
    #11

    Japp

    Det tror jag!
    Elmas var löst till gränsen på slemmigt....
    O så brukar det lukta rent vidrigt...fast det måste inte det...

    Det är helt klart värt att testa mjölkfritt då!

    Sen kom jag på en sak till jag brukar göra på Elma (o Elias). Jag lägger en hand på pannan, ganska så tungt.... Det funkar! Iaf oftast...lärde mig det på en förskola;)

    Kram emma
  22. 11
    Japp Det tror jag!
    Elmas var löst till gränsen på slemmigt....
    O så brukar det lukta rent vidrigt...fast det måste inte det...

    Det är helt klart värt att testa mjölkfritt då!

    Sen kom jag på en sak till jag brukar göra på Elma (o Elias). Jag lägger en hand på pannan, ganska så tungt.... Det funkar! Iaf oftast...lärde mig det på en förskola;)

    Kram emma
  23. Medlem sedan
    Oct 2002
    #12

    Jag lägger in en kommentar här

    vad händer om ni ITE ger upp efter ent imme, utan låter det ta så lång tid det tar??

    Bara en tanke...
    kramis Emma
  24. 12
    Jag lägger in en kommentar här vad händer om ni ITE ger upp efter ent imme, utan låter det ta så lång tid det tar??

    Bara en tanke...
    kramis Emma
  25. Jess
    #13

    NEJ!

    Snälla utsätt inte ditt barn för det. Inget barn borde behöva ligga och skrika. Jag förstår att ni är trötta men försök finna en annan lösning. Fråga till exempel efter broschyern \"Att lära barn att sova\" på Bvc. Eller titta på www.eckerberg.se, där finns tips på hur man långsamt kan lära barnet att somna själv. Då kan det även ge resultat på natten.
  26. 13
    NEJ! Snälla utsätt inte ditt barn för det. Inget barn borde behöva ligga och skrika. Jag förstår att ni är trötta men försök finna en annan lösning. Fråga till exempel efter broschyern \"Att lära barn att sova\" på Bvc. Eller titta på www.eckerberg.se, där finns tips på hur man långsamt kan lära barnet att somna själv. Då kan det även ge resultat på natten.
  27. :: tösen ::
    #14

    Eckerberg = 5 m m

    Citat från hans hemsida:
    \"en metod som jag utarbetat och utvärderat har i vårt land ofta kallats \"fem-minutersmetoden\" .
  28. 14
    Eckerberg = 5 m m Citat från hans hemsida:
    \"en metod som jag utarbetat och utvärderat har i vårt land ofta kallats \"fem-minutersmetoden\" .
  29. farmor
    #15

    Ja, jag skulle inte heller ge upp

    efter en timme och ta upp henne. Kanske varken första, andra eller 10:e natten inser hon att det inte blir roligare än så här, nämligen att sova på natten. Men så småningom tror jag att poletten trillar ner...

    En sak till. Låt henne vara ute mycket på dagen. håll igång henne fysiskt så att hon blir \"trött i kroppen\" och får mycket frisk luft. Det befrämjar också sömnen...
  30. 15
    Ja, jag skulle inte heller ge upp efter en timme och ta upp henne. Kanske varken första, andra eller 10:e natten inser hon att det inte blir roligare än så här, nämligen att sova på natten. Men så småningom tror jag att poletten trillar ner...

    En sak till. Låt henne vara ute mycket på dagen. håll igång henne fysiskt så att hon blir \"trött i kroppen\" och får mycket frisk luft. Det befrämjar också sömnen...

Liknande trådar

  1. 5 minuters metoden
    By Marie W in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 17:36
  2. fem minuters metoden
    By nornor in forum _0807 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 00:03
  3. 5 minuters-metoden?
    By -Emla- in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 19:42
  4. 5 minuters metoden...
    By Anonym in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 21:51
  5. 5-minuters metoden
    By Mellisen in forum Bebissnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-26, 09:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar