Ni som har en sladd
Föräldraskap
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Ni som har en sladd

    hur upplevde ni den förlossningen?
    var den längre o jobbigare eller kanske tom lättare?
  2. 1
    Ni som har en sladd hur upplevde ni den förlossningen?
    var den längre o jobbigare eller kanske tom lättare?
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2

    Mycket lättare

    trots att det var sju år sen sist... Mina två första fl tog båda ca 8 h och var väl iofs inte särskilt jobbiga de heller. Men den här gången tog det 3 h och det var skönt att det var snabbt avklarat.
  4. 2
    Mycket lättare trots att det var sju år sen sist... Mina två första fl tog båda ca 8 h och var väl iofs inte särskilt jobbiga de heller. Men den här gången tog det 3 h och det var skönt att det var snabbt avklarat.
  5. Medlem sedan
    Mar 2002
    #3

    Mittemellan....

    Det gick i och för sig ungefär lika snabbt som tvåan (som kom 11 år före) men tvåan var ändå snäppet lättare. Absolut inte så tufft som ettan iallafall.

    Fast alla tre har varit helt olika. Både börjat på olika sätt och avslutats helt olika. Det bästa är att man för varje gång har mer erfarenhet.
  6. 3
    Mittemellan.... Det gick i och för sig ungefär lika snabbt som tvåan (som kom 11 år före) men tvåan var ändå snäppet lättare. Absolut inte så tufft som ettan iallafall.

    Fast alla tre har varit helt olika. Både börjat på olika sätt och avslutats helt olika. Det bästa är att man för varje gång har mer erfarenhet.
  7. Medlem sedan
    Nov 2000
    #4

    Jättelätt och underbar

    Två ord som kan sammanfatta sista förlossningen. Den tog precis lagom lång tid - 2½ timme på BB.

    Ettan tog 9 timmar (jobbiga sådana)-13 år före sladdisen
    Tvåan tog 13 minuter (attan snabbt, hann knappt få av mig kläderna innan han var född) - 11 år före sladdisen
  8. 4
    Jättelätt och underbar Två ord som kan sammanfatta sista förlossningen. Den tog precis lagom lång tid - 2½ timme på BB.

    Ettan tog 9 timmar (jobbiga sådana)-13 år före sladdisen
    Tvåan tog 13 minuter (attan snabbt, hann knappt få av mig kläderna innan han var född) - 11 år före sladdisen
  9. EOL
    #5

    Annorlunda

    De har varit olika alla tre - de två första kom igång av sig själva dagen före BF och tredje blev igångsatt efter nio niodagar. Fick en massa dropp och PLUPP var hon ute *ler*
    varken jobbigare eller lättare skulle jag vilja säga
    Bra hjälp va?
  10. 5
    Annorlunda De har varit olika alla tre - de två första kom igång av sig själva dagen före BF och tredje blev igångsatt efter nio niodagar. Fick en massa dropp och PLUPP var hon ute *ler*
    varken jobbigare eller lättare skulle jag vilja säga
    Bra hjälp va?
  11. marelin med a,e och e.
    #6

    Tog längst tid, och märkligt!

    Min första förlossning var en igångsatt sådan. Tog 10 fruktansvärda timmar med dropp osv, 12 dagar efter bf. I år är det 18 år sedan. :)
    Min andra förlossning tog 28 minuter på BB, 1 dag efter bf. Satte dock igång halv åtta på morgonen och sedan är hon född halv sju på kvällen. I år är det 16 år sedan.
    Min sista förlossning satte igång på natten mellan måndag och tisdag, 13 (!!) dagar efter bf.
    Jag hade oregelbundna och regelbundna sammandragningar fram till på onsdagsmorgonen (inte mycket till smärta, dock). När förlossningen väl drog igång tog det knappt 4 timmar. I februari är det två år sedan. Å, vad tiden går fort!! :)

    Nu till det märkliga; jag kunde inte fatta varför det inte drog igång riktigt, varför det var så segt. Då sa barnmorskan att det var väldigt vanligt när man födde sitt tredje och fler barn; att ibland rullade sammandragningarna fram och tillbaka, och förlossningen hade svårt att riktigt komma igång. Har någon annan upplevt detta, kanske?
  12. 6
    Tog längst tid, och märkligt! Min första förlossning var en igångsatt sådan. Tog 10 fruktansvärda timmar med dropp osv, 12 dagar efter bf. I år är det 18 år sedan. :)
    Min andra förlossning tog 28 minuter på BB, 1 dag efter bf. Satte dock igång halv åtta på morgonen och sedan är hon född halv sju på kvällen. I år är det 16 år sedan.
    Min sista förlossning satte igång på natten mellan måndag och tisdag, 13 (!!) dagar efter bf.
    Jag hade oregelbundna och regelbundna sammandragningar fram till på onsdagsmorgonen (inte mycket till smärta, dock). När förlossningen väl drog igång tog det knappt 4 timmar. I februari är det två år sedan. Å, vad tiden går fort!! :)

    Nu till det märkliga; jag kunde inte fatta varför det inte drog igång riktigt, varför det var så segt. Då sa barnmorskan att det var väldigt vanligt när man födde sitt tredje och fler barn; att ibland rullade sammandragningarna fram och tillbaka, och förlossningen hade svårt att riktigt komma igång. Har någon annan upplevt detta, kanske?
  13. EOL
    #7

    Japp

    Hade massor av sammandragningar och \"pågång\" känsla- men det slutade med igångsättning och dropp- skumt
  14. 7
    Japp Hade massor av sammandragningar och \"pågång\" känsla- men det slutade med igångsättning och dropp- skumt
  15. marie med 3 barn
    #8

    Jättebra

    gick förlossning nr 3. I:an tog lite drygt 20 tim, Usch!!! 2:an tog ca 2½ tim på BB och 3:an är född ca 1 tim efter det att vi kom in på BB.
    Så jag upplevde trean lättast att få ut fast det var 9 år sen förra gången.

    /marie
  16. 8
    Jättebra gick förlossning nr 3. I:an tog lite drygt 20 tim, Usch!!! 2:an tog ca 2½ tim på BB och 3:an är född ca 1 tim efter det att vi kom in på BB.
    Så jag upplevde trean lättast att få ut fast det var 9 år sen förra gången.

    /marie
  17. Malla med A
    #9

    Förlossningen

    gick jättebra förutom de sista 25 minuterna...Då visade CTG:t tendenser på att min tjej var stressad. Jag fick lägga mig ner för en ordentlig registrering av hjärtslagen. När jag sa att det inte fungerade att ligga (vill föda stående) kom jag och barnmorskan överens om att hon skulle sätta en skalpelektod på min flicka så att jag kunde ställa mig upp igen. När bm kände på mig var jag 7 cm öppen och när hon sedan satt skalpelektroden på plats fick jag krystvärkar. Det gjorde att jag inte hann ställa mig upp utan fick ligga på sidan och föda. Det gjorde svinont. Dottern kom dessutom med både händerna mot huvudet och med navelsträngen stenhårt om halsen. Det tog endast 12 minuter från det jag var 7 cm öppen tills dottern var ute så förloppet var snabbt men smärtan väldigt intensiv. Jag födde utan smärtlindring och det var mitt sjätte barn som är nästan sju år yngre än yngsta syskonet.
    Förutom den jobbiga avslutningen på förlossningen så var den väldigt bra. Jag var helt avslappnad, skrattade,dansade, åt, drack, gick på toa med mera. Hade det ganska så trevligt faktiskt=)
  18. 9
    Förlossningen gick jättebra förutom de sista 25 minuterna...Då visade CTG:t tendenser på att min tjej var stressad. Jag fick lägga mig ner för en ordentlig registrering av hjärtslagen. När jag sa att det inte fungerade att ligga (vill föda stående) kom jag och barnmorskan överens om att hon skulle sätta en skalpelektod på min flicka så att jag kunde ställa mig upp igen. När bm kände på mig var jag 7 cm öppen och när hon sedan satt skalpelektroden på plats fick jag krystvärkar. Det gjorde att jag inte hann ställa mig upp utan fick ligga på sidan och föda. Det gjorde svinont. Dottern kom dessutom med både händerna mot huvudet och med navelsträngen stenhårt om halsen. Det tog endast 12 minuter från det jag var 7 cm öppen tills dottern var ute så förloppet var snabbt men smärtan väldigt intensiv. Jag födde utan smärtlindring och det var mitt sjätte barn som är nästan sju år yngre än yngsta syskonet.
    Förutom den jobbiga avslutningen på förlossningen så var den väldigt bra. Jag var helt avslappnad, skrattade,dansade, åt, drack, gick på toa med mera. Hade det ganska så trevligt faktiskt=)
  19. Medlem sedan
    Oct 2000
    #10

    Hänger med..

    ..men jag har inte fått min \"lsaddis\" ännu men lite skraj att det kommer går fort!

    1:an ( 4 1/2 timma på förlossning)
    2:am (1 1/2 timma MEN hade inte ont alls förrän sista 10 min, åkte \"bara\" in på koll men råkade vara öppen 7 cm)

    Hur ska det bli nu?
  20. 10
    Hänger med.. ..men jag har inte fått min \"lsaddis\" ännu men lite skraj att det kommer går fort!

    1:an ( 4 1/2 timma på förlossning)
    2:am (1 1/2 timma MEN hade inte ont alls förrän sista 10 min, åkte \"bara\" in på koll men råkade vara öppen 7 cm)

    Hur ska det bli nu?
  21. Solsken m 3
    #11

    Lång...

    Hade värkar i en hel vecka innan han äntligen kom, efter en hinnsvepning hos Mvc läkaren.

    Jättejobbigt tyckte jag!
  22. 11
    Lång... Hade värkar i en hel vecka innan han äntligen kom, efter en hinnsvepning hos Mvc läkaren.

    Jättejobbigt tyckte jag!
  23. Medlem sedan
    Aug 2002
    #12

    Både och...

    Elliot fastnade på vägen ut så han blev utdragen på sugklocka men bortsett från det gick förslossningen fort :-)
  24. 12
    Både och... Elliot fastnade på vägen ut så han blev utdragen på sugklocka men bortsett från det gick förslossningen fort :-)
  25. guldockra
    #13

    näpp...

    ...1:an tog 12 timmar (ryggbedövning efter 6 tim)
    ...2:an tog 4 timmar (ingen bedövning)
    ...3:an tog 6 timmar (ryggbedövning me´samma)

    Jag hade hört att 3:dje barnetb skulle vara så jobbigt att föda,men jag tycker bara att det har gått bättre ju mer erfarenhet man fått.

    Jag har upplevt det att förlossningen tar längre tid med ryggbedövning,men det spelar ju ingen roll eftersom man inte har den intensiva smärtan som om man föder utan!
  26. 13
    näpp... ...1:an tog 12 timmar (ryggbedövning efter 6 tim)
    ...2:an tog 4 timmar (ingen bedövning)
    ...3:an tog 6 timmar (ryggbedövning me´samma)

    Jag hade hört att 3:dje barnetb skulle vara så jobbigt att föda,men jag tycker bara att det har gått bättre ju mer erfarenhet man fått.

    Jag har upplevt det att förlossningen tar längre tid med ryggbedövning,men det spelar ju ingen roll eftersom man inte har den intensiva smärtan som om man föder utan!
  27. Sanna
    #14

    Kanske en gammal skröna..

    Men jag har hört någonstans att om man inte fött barn på 5 år så blir det som första gången?! Iofs så har man ju erfarenheten med sig i bagaget så bara därför kan det gå lättare...

    Jag överväldigades av smärtan vid nr 3, den blev för mycket eftersom jag hade ryggbedövn med 1:an och 2:an gick som en dans... Iofs så kom det slutligen ut en kille på över 5 kg/ 57 cm lång så det var ju lite att ha ont över också :-)
  28. 14
    Kanske en gammal skröna.. Men jag har hört någonstans att om man inte fött barn på 5 år så blir det som första gången?! Iofs så har man ju erfarenheten med sig i bagaget så bara därför kan det gå lättare...

    Jag överväldigades av smärtan vid nr 3, den blev för mycket eftersom jag hade ryggbedövn med 1:an och 2:an gick som en dans... Iofs så kom det slutligen ut en kille på över 5 kg/ 57 cm lång så det var ju lite att ha ont över också :-)
  29. Medlem sedan
    Dec 2003
    #15

    Min sladd =)

    är min tredje förlossning och den tog från första värken tills det var klart 3½ timme och han kom 20 dagar efter bf.
    Men jag har haft ganska snabba förlossningar

    **Min första var en tvillingfödsel med planerat snitt pga att tvilling 1 låg i säte och var kraftigt tillväxthämmad -42% och tv 2 -8% födda 3 dagar efter bf

    **min andra 3år efter twinsen
    tog från *kollar journalen* 6 timmar och 15 minuter. hon kom 5 dagar efter bf

    **Tredje berättade jag om innan.

    **Min 4:e
    började med vattenavgång på tis men inget hände första värken kom på onsdag 23.00 och dottern är född 01.10 torsdag. totalt 2 timmar o 10 minuter =) Hon kom oxå 5 dagar efter bf

    **Och när 6:an skulle komma var jag ganska kaxig =) fick första värken kl 21.00 den 13/1 och vi var inne 23.00 och då var jag öppen 6 cm *underbart* tänkte jag o gubben då är detta klart på någon timme. *Blääääääääääääää*
    värkarna stannade och inget mer hände =( kl 05.00 sattes dropp men inget hände droppet ökades och ökades och när klockan var 08.45 då gick vattnet och 08.50 krystväkar och kl 09.00 12 timmar efter första värken tittade vår lille Jesper ut. ja liten o liten 5160g 54cm och 38cm runt huvudet. Men har fprtfarande min lille bejbis ;)

    Kram
  30. 15
    Min sladd =) är min tredje förlossning och den tog från första värken tills det var klart 3½ timme och han kom 20 dagar efter bf.
    Men jag har haft ganska snabba förlossningar

    **Min första var en tvillingfödsel med planerat snitt pga att tvilling 1 låg i säte och var kraftigt tillväxthämmad -42% och tv 2 -8% födda 3 dagar efter bf

    **min andra 3år efter twinsen
    tog från *kollar journalen* 6 timmar och 15 minuter. hon kom 5 dagar efter bf

    **Tredje berättade jag om innan.

    **Min 4:e
    började med vattenavgång på tis men inget hände första värken kom på onsdag 23.00 och dottern är född 01.10 torsdag. totalt 2 timmar o 10 minuter =) Hon kom oxå 5 dagar efter bf

    **Och när 6:an skulle komma var jag ganska kaxig =) fick första värken kl 21.00 den 13/1 och vi var inne 23.00 och då var jag öppen 6 cm *underbart* tänkte jag o gubben då är detta klart på någon timme. *Blääääääääääääää*
    värkarna stannade och inget mer hände =( kl 05.00 sattes dropp men inget hände droppet ökades och ökades och när klockan var 08.45 då gick vattnet och 08.50 krystväkar och kl 09.00 12 timmar efter första värken tittade vår lille Jesper ut. ja liten o liten 5160g 54cm och 38cm runt huvudet. Men har fprtfarande min lille bejbis ;)

    Kram
  31. Medlem sedan
    Apr 2002
    #16

    Helt olika...

    men det berodde mycket på att 1:an kom med hjäsbjudning vilket ställde till det. Hade han inte det spekulerades det i att det skulla ha gått mycket fortare. Nu tog det ca 8 timmar vilket inte är nån monsterförlossning.
    Med sladden tog det knappt 2 timmar. Den stora skillnaden tyckte jag var att jag var med mer, ställde större krav och dessutom var 12 år äldre:)
  32. 16
    Helt olika... men det berodde mycket på att 1:an kom med hjäsbjudning vilket ställde till det. Hade han inte det spekulerades det i att det skulla ha gått mycket fortare. Nu tog det ca 8 timmar vilket inte är nån monsterförlossning.
    Med sladden tog det knappt 2 timmar. Den stora skillnaden tyckte jag var att jag var med mer, ställde större krav och dessutom var 12 år äldre:)
  33. Storfamilj ?
    #17

    Här oxå

    både med 3\'an p-94 (som höll på att bli akut kejsarsnitt pga att ingenting fungerade som det skulle) och med 4\'an f-95.
    Blev rejält med dropp och salvor och fan och hans moster.
    Jag hoppas verkligen att denna lilla sladdis i min mage kommer att susa ut i världen på ett \"bättre\" sätt :)
  34. 17
    Här oxå både med 3\'an p-94 (som höll på att bli akut kejsarsnitt pga att ingenting fungerade som det skulle) och med 4\'an f-95.
    Blev rejält med dropp och salvor och fan och hans moster.
    Jag hoppas verkligen att denna lilla sladdis i min mage kommer att susa ut i världen på ett \"bättre\" sätt :)
  35. Blixten
    #18

    Ja, skröna är det

    har du en gång fött barn så är du uttänjd i vävnaderna och liksom du har medvetna minnen av dina förlossningar så finns det omedvetna minnen som hjälper till. Numera räknas man aldrig som förstföderska om man fött barn en gång.
  36. 18
    Ja, skröna är det har du en gång fött barn så är du uttänjd i vävnaderna och liksom du har medvetna minnen av dina förlossningar så finns det omedvetna minnen som hjälper till. Numera räknas man aldrig som förstföderska om man fött barn en gång.

Liknande trådar

  1. Hur är det egentligen med en sladd..
    By oja39 in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-05-07, 14:50
  2. När är det en sladd?
    By anonymt namn in forum Många barn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-07-06, 22:16
  3. Ps2 sladd
    By xela in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 19:33
  4. sladd
    By Maria m. Hampus in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 11:39
  5. DV-sladd?
    By Minama in forum Hem & fritid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 12:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar