Järnvärdet
_0607 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2001
    #1

    Järnvärdet

    Vad har eran bm sagt är bra=högt respektive dåligt=lågt järnvärde? Jag hade 117 när jag var på inskrivningen och det tyckte min bm var lågt. Han sa att man bör inte ha under 115.
  2. 1
    Järnvärdet Vad har eran bm sagt är bra=högt respektive dåligt=lågt järnvärde? Jag hade 117 när jag var på inskrivningen och det tyckte min bm var lågt. Han sa att man bör inte ha under 115.
  3. Medlem sedan
    Oct 2005
    #2

    Jag vet inte riktigt.

    Jag hade 115 på inskrivningen för 4 veckor sen och idag hade jag 106 och min bm tyckte att jag VERKLIGEN skulle börja med järntabletter nu.
  4. 2
    Jag vet inte riktigt. Jag hade 115 på inskrivningen för 4 veckor sen och idag hade jag 106 och min bm tyckte att jag VERKLIGEN skulle börja med järntabletter nu.
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    104

    Hade jag på inskrivningen - hon tog två test för hon sa \"men det här kan inte stämma\". Så jag käkar lite järntabletter nu.

    Men det var visst några här som hade bra mycket lägre? Sen har jag för mig att det är först under 80 som man börjar få riktigt grava symptom på järnbrist.
  6. 3
    104 Hade jag på inskrivningen - hon tog två test för hon sa \"men det här kan inte stämma\". Så jag käkar lite järntabletter nu.

    Men det var visst några här som hade bra mycket lägre? Sen har jag för mig att det är först under 80 som man börjar få riktigt grava symptom på järnbrist.
  7. Medlem sedan
    Apr 2002
    #4

    jag har 82-86...

    det pendlar lite. Lågt är det men det vill inte gå upp :(
  8. 4
    jag har 82-86... det pendlar lite. Lågt är det men det vill inte gå upp :(
  9. Pui med lilla ui bf 2/6
    #5

    Johanna

    Hur gick det på Huddinge? Vad tog de för prover på dig och var det något som var lågt typ någon vitamin eller järn som kan göra att hb är lågt?

    Förlåt om jag frågar en del, men för mig är det lite bakom som gör mig intresserad. Min syster hade lågt hb, dock ej så lågt som du utan runt 100. Järntabletter hjälpte inte så hon tog en del blodprov och de visade att hennes järnvärde och alla vitaminer var mycket fina bara hb som var lågt. Hon är sjuksjuköterska och hennes man läkare, hon hade en praktiskant som skulle öva att ta blodprov så då fick hon testa på min syster och hennes mannen hade skrivit remissen. Resultatet tyckte han var konstigt och fick inte ihop det utan frågade hematologen på sjukhuset om det. Dagen därpå tog cristabiopsi på min syster och snabbsvaret tydde på en sjukdom som heter mds. Från blodprovet var taget tog det mindre än en vecka innan jag fick lämna blodprov för att se om jag passar som stamcellsdonator. Vi hade turen och min bror passade annars hade de fått börja leta i donatorsregister då enda sättet att bota hennes sjukdom var genom en stamcellstransplantation. Efter denna första hektiska period fick hon lämna blodprov var vecka och biopsier varannan det för att se hur snabb hennes var. De trodde det skulle ta 1-3 år på det stadiet innan den skulle utvecklas till en akut leukemi, det tog 5 månader.

    Detta är väldigt ovanligt och det är mycket vanligare att lågt hb beror på järnbrist. Att du skickades snabbt till huddinge tyder enbart på att de tar allvarligt på ett lågt hb. Hade det varit \"farligt\" hade allt plötsligt börjat rulla mycket snabbt där för tiden kan vara viktig i vissa fall. Hoppas det reder ut sig snabbt för dig så att du kan komma upp på normala värden.

    Kram
  10. 5
    Johanna Hur gick det på Huddinge? Vad tog de för prover på dig och var det något som var lågt typ någon vitamin eller järn som kan göra att hb är lågt?

    Förlåt om jag frågar en del, men för mig är det lite bakom som gör mig intresserad. Min syster hade lågt hb, dock ej så lågt som du utan runt 100. Järntabletter hjälpte inte så hon tog en del blodprov och de visade att hennes järnvärde och alla vitaminer var mycket fina bara hb som var lågt. Hon är sjuksjuköterska och hennes man läkare, hon hade en praktiskant som skulle öva att ta blodprov så då fick hon testa på min syster och hennes mannen hade skrivit remissen. Resultatet tyckte han var konstigt och fick inte ihop det utan frågade hematologen på sjukhuset om det. Dagen därpå tog cristabiopsi på min syster och snabbsvaret tydde på en sjukdom som heter mds. Från blodprovet var taget tog det mindre än en vecka innan jag fick lämna blodprov för att se om jag passar som stamcellsdonator. Vi hade turen och min bror passade annars hade de fått börja leta i donatorsregister då enda sättet att bota hennes sjukdom var genom en stamcellstransplantation. Efter denna första hektiska period fick hon lämna blodprov var vecka och biopsier varannan det för att se hur snabb hennes var. De trodde det skulle ta 1-3 år på det stadiet innan den skulle utvecklas till en akut leukemi, det tog 5 månader.

    Detta är väldigt ovanligt och det är mycket vanligare att lågt hb beror på järnbrist. Att du skickades snabbt till huddinge tyder enbart på att de tar allvarligt på ett lågt hb. Hade det varit \"farligt\" hade allt plötsligt börjat rulla mycket snabbt där för tiden kan vara viktig i vissa fall. Hoppas det reder ut sig snabbt för dig så att du kan komma upp på normala värden.

    Kram
  11. Medlem sedan
    Feb 2002
    #6

    Har för mig...

    att de sa att man inte skulle ha under 120 här. Jag hade 119 vid inskrivning i början av december, och fick gärna börja med järntabletter så fort det gick att svälja.
  12. 6
    Har för mig... att de sa att man inte skulle ha under 120 här. Jag hade 119 vid inskrivning i början av december, och fick gärna börja med järntabletter så fort det gick att svälja.
  13. Medlem sedan
    Apr 2002
    #7

    jag har inte fått svar än...

    bara fått gå på uppföljning av Hb-värdet och sist låg det på 86. Mycket händer alltså inte tyvärr
  14. 7
    jag har inte fått svar än... bara fått gå på uppföljning av Hb-värdet och sist låg det på 86. Mycket händer alltså inte tyvärr
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8

    Här

    så har min bm sagt att man inte ska ha under 110 och inte över 160/170.
    Själv så har jag högt järnvärde i mig själv, så vi får se om jag slipper järntabletter den här gången. Jag åt i fem veckor förra graviditeten, men fick sluta efter ett tag.
    Jag hade hb 150 på inskrivningen.
  16. 8
    Här så har min bm sagt att man inte ska ha under 110 och inte över 160/170.
    Själv så har jag högt järnvärde i mig själv, så vi får se om jag slipper järntabletter den här gången. Jag åt i fem veckor förra graviditeten, men fick sluta efter ett tag.
    Jag hade hb 150 på inskrivningen.
  17. Medlem sedan
    Apr 2002
    #9

    Har hört från två håll att

    det \"normala\" värdet bör ligga mellan 120-150
  18. 9
    Har hört från två håll att det \"normala\" värdet bör ligga mellan 120-150
  19. Medlem sedan
    Dec 2001
    #10

    Tack för alla svar!

    Det verkar som det skuljer sig lite men att man bör ha över mellan 110 och 120 ungefär. Johanna mår du dåligt av ditt låga HB?
  20. 10
    Tack för alla svar! Det verkar som det skuljer sig lite men att man bör ha över mellan 110 och 120 ungefär. Johanna mår du dåligt av ditt låga HB?
  21. Pui med lilla ui bf 2/6
    #11

    Jobbigt

    Tråkigt att du inte fått något svar ännu. Tänker på er och hoppas att de snart kan ge dig en förklaring till varför ditt hb är såpass lågt.
  22. 11
    Jobbigt Tråkigt att du inte fått något svar ännu. Tänker på er och hoppas att de snart kan ge dig en förklaring till varför ditt hb är såpass lågt.

Liknande trådar

  1. Järnvärdet?
    By sensommarbarn in forum _1107 Julibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-06, 11:57
  2. järnvärdet upp :)
    By ma_gi in forum _0907 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 06:09
  3. järnvärdet
    By jane1979 in forum _0805 Majbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 15:39
  4. Järnvärdet
    By Quintuz in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 10:40
  5. järnvärdet??
    By elin med hemlis in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 20:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar