Benign (godartad) barnepilepsi...
Epilepsi
  1. Truls
    #1

    Benign (godartad) barnepilepsi...

    Hej! Min son har fått diagnosen Benign barnepilepsi. Har inte hittat så mycket info om detta, läkaren har ju förklarat en del, men jag skulle vilja veta mer!
    Någon som har erfarenhet om denna typ av epilepsi?

    De två anfall som sonen haft har båda varit i anslutning till uppvaknandet, tidigt på morgonen. Det verkar vara det vanligaste vid denna typ av epilepsi enligt läkaren. Vi har fått diagnosen bekräftad via ett sömn-EEG.
    Någon som har erfarenhet av denna typ av ep som vill dela med sig av lite erfarenheter om detta? Ingen i umgänget eller bekantskapskretsen har ens hört talas om detta, så det känns som det är ganska ovanligt o vore skönt att höra lite mer om det från någon som vet hur det är.
    Mvh
  2. 1
    Benign (godartad) barnepilepsi... Hej! Min son har fått diagnosen Benign barnepilepsi. Har inte hittat så mycket info om detta, läkaren har ju förklarat en del, men jag skulle vilja veta mer!
    Någon som har erfarenhet om denna typ av epilepsi?

    De två anfall som sonen haft har båda varit i anslutning till uppvaknandet, tidigt på morgonen. Det verkar vara det vanligaste vid denna typ av epilepsi enligt läkaren. Vi har fått diagnosen bekräftad via ett sömn-EEG.
    Någon som har erfarenhet av denna typ av ep som vill dela med sig av lite erfarenheter om detta? Ingen i umgänget eller bekantskapskretsen har ens hört talas om detta, så det känns som det är ganska ovanligt o vore skönt att höra lite mer om det från någon som vet hur det är.
    Mvh
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2

    Vad jag förstår....

    så betyder \"godartad\" att epilepsin har en god prognos och säkerligen försvinner efter några år.

    Denna form är lätt att medicinera och enligt vår neurolog så har den också ett specifikt EEG-mönster så att man lätt kan urskilja den.

    Vanligt är att anfallen kommer i samband med sömn antingen insommnande eller uppvaknande.

    När vår son fick sitt första anfall så var det några i vår omgivning som haft barn med just barnepilepsi. Samtliga är idag både medicin och anfallsfria.

    Fråga om du undrar något mer... Jag har läst mig gråhårig om alla olika typer när vår son drabbades!
  4. 2
    Vad jag förstår.... så betyder \"godartad\" att epilepsin har en god prognos och säkerligen försvinner efter några år.

    Denna form är lätt att medicinera och enligt vår neurolog så har den också ett specifikt EEG-mönster så att man lätt kan urskilja den.

    Vanligt är att anfallen kommer i samband med sömn antingen insommnande eller uppvaknande.

    När vår son fick sitt första anfall så var det några i vår omgivning som haft barn med just barnepilepsi. Samtliga är idag både medicin och anfallsfria.

    Fråga om du undrar något mer... Jag har läst mig gråhårig om alla olika typer när vår son drabbades!
  5. Medlem sedan
    Jul 2000
    #3

    Hej!

    Min son fick diagnosen benign barnepilepsi vid 6 års ålder. Hade kramper vid insomnande/uppvaknande. Blev helt symptomfri med Tegretol som han åt i två år. Provade att ta bort medicinen i april-05 och var krampfri hela sommaren, kramperna kom tillbaka i höstas. Nu äter han medicin igen=krampfri. Får äta medicin i ett par år till och se om det går att sluta då, om ep:n har vuxit bort.**hoppas**
    Fråga gärna mer om du vill!
  6. 3
    Hej! Min son fick diagnosen benign barnepilepsi vid 6 års ålder. Hade kramper vid insomnande/uppvaknande. Blev helt symptomfri med Tegretol som han åt i två år. Provade att ta bort medicinen i april-05 och var krampfri hela sommaren, kramperna kom tillbaka i höstas. Nu äter han medicin igen=krampfri. Får äta medicin i ett par år till och se om det går att sluta då, om ep:n har vuxit bort.**hoppas**
    Fråga gärna mer om du vill!
  7. Medlem sedan
    Oct 2008
    #4
    Är du kvar på detta forum? JAg är lite nyfiken hur det gått för er son? Hur gammal är han? Jag har en dotter på 11 som just fått samma diagnos som ni...
  8. 4
    Är du kvar på detta forum? JAg är lite nyfiken hur det gått för er son? Hur gammal är han? Jag har en dotter på 11 som just fått samma diagnos som ni...

Liknande trådar

  1. Den var GODARTAD!!!!!
    By Mian m7 in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 12:13
  2. barnepilepsi
    By camiz in forum Epilepsi
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 11:30
  3. det här med barnepilepsi har
    By LottaJ in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 19:57
  4. Barnepilepsi
    By Mamicka in forum Epilepsi
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 20:41
  5. benign epilepsi
    By majbarn in forum Epilepsi
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-17, 19:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar