cream of tartar
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    cream of tartar

    satt och kikade genom receptet på \"Death by chocolate\" och det står att man ska ha i \"cream of tartar\" men vad katten är det? Och ännu viktigare - hur får man tag i det, eller kan man använda något annat istället?
  2. 1
    cream of tartar satt och kikade genom receptet på \"Death by chocolate\" och det står att man ska ha i \"cream of tartar\" men vad katten är det? Och ännu viktigare - hur får man tag i det, eller kan man använda något annat istället?
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2

    Vinsten

    Precis den frågan ställde jag för några månader sedan här på M&D *ler* Och våra kunniga vänner här upplyste mig om att cream of tartar heter vinsten på svenska och kan ersättas med bikarbonat rakt över :) Gör en sökning och klicka på mitt ursprungsinlägg så får du se hela dialogen.
  4. 2
    Vinsten Precis den frågan ställde jag för några månader sedan här på M&D *ler* Och våra kunniga vänner här upplyste mig om att cream of tartar heter vinsten på svenska och kan ersättas med bikarbonat rakt över :) Gör en sökning och klicka på mitt ursprungsinlägg så får du se hela dialogen.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Å gulledu!

    Jag har läst om Vinsten men jag lade inte ihop att cream of tartar och vinsten är samma sak. Gick ju att köpa på Gi-boden såg jag ju tidigare!

    Funderar lite smått på att baka detta till min 30-årsdag.. då om någongång i livet behöver jag nog dränka mina sorger i massor med choklad!

    :D
  6. 3
    Å gulledu! Jag har läst om Vinsten men jag lade inte ihop att cream of tartar och vinsten är samma sak. Gick ju att köpa på Gi-boden såg jag ju tidigare!

    Funderar lite smått på att baka detta till min 30-årsdag.. då om någongång i livet behöver jag nog dränka mina sorger i massor med choklad!

    :D
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4

    Jag måste få fråga

    Om jag ska våga prata om \"vinsten\" med någon så måste jag få veta hur det uttalas :)

    vin-sten som en sten gjord av vin eller vinsten som en lotterivinst?

    Okej, nu har jag avslöjat min stora okunnighet för er, men det satt hårt inne och gjordes endast för att slippa avslöja den i mindre tillåtande sammanhang...
  8. 4
    Jag måste få fråga Om jag ska våga prata om \"vinsten\" med någon så måste jag få veta hur det uttalas :)

    vin-sten som en sten gjord av vin eller vinsten som en lotterivinst?

    Okej, nu har jag avslöjat min stora okunnighet för er, men det satt hårt inne och gjordes endast för att slippa avslöja den i mindre tillåtande sammanhang...
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5

    sten gjord av vin

    Vinsten gjordes förr av fällningen i vinflaskor. ;)
  10. 5
    sten gjord av vin Vinsten gjordes förr av fällningen i vinflaskor. ;)
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6

    Tack

    *andas lättad ut*

    Nu vill jag ha en raderingsfunktion så att jag kan sudda ut min fråga. Det vet väl aaallaaa vad vinsten är och hur det uttalas ;)!

  12. 6
    Tack *andas lättad ut*

    Nu vill jag ha en raderingsfunktion så att jag kan sudda ut min fråga. Det vet väl aaallaaa vad vinsten är och hur det uttalas ;)!

  13. Medlem sedan
    Aug 2000
    #7

    synd bara...

    ...att man inte kan googla på \"vinsten\" utan att få med en massa ekonomiskt krafs också. ;)
  14. 7
    synd bara... ...att man inte kan googla på \"vinsten\" utan att få med en massa ekonomiskt krafs också. ;)
  15. Anette
    #8

    Men man kan

    testa \"vinsten recept\" så får man bort den värsta ekonomin i alla fall.

    http://www.alltommat.se/fragor_och_svar/
    http://www.shenet.se/ravaror/vinsyra.html
  16. 8
    Men man kan testa \"vinsten recept\" så får man bort den värsta ekonomin i alla fall.

    http://www.alltommat.se/fragor_och_svar/
    http://www.shenet.se/ravaror/vinsyra.html
  17. Medlem sedan
    Aug 2000
    #9

    Heh

    Jo, den kombinationen sökte jag på igår kväll när jag skrev svaret på s 2. Det kommer upp en del \"krafs\" ändå, vilket är naturligt när det gäller ett ord som förekommer i två olika betydelser och som är så himla mycket mer förekommande i den ena betydelsen.
  18. 9
    Heh Jo, den kombinationen sökte jag på igår kväll när jag skrev svaret på s 2. Det kommer upp en del \"krafs\" ändå, vilket är naturligt när det gäller ett ord som förekommer i två olika betydelser och som är så himla mycket mer förekommande i den ena betydelsen.

Liknande trådar

  1. Cream Cheese??
    By Innerjoin in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-02, 14:45
  2. Veg cream cheese?
    By V med 2 in forum Mat & dryck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 23:51
  3. Vad är cream of tartar?
    By PysselMaja in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-05, 10:44
  4. Tinted cream
    By Mia in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 13:41
  5. Cream of tartar
    By illan in forum Mat & dryck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 13:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar