torsk/svamp?
Bebissnack
  1. Åsa
    #1

    torsk/svamp?

    Hej!
    Tror att min skrutta har torsk på tungan.
    Hon är lite vitfläckig och när jag ammat henne är bröstvårtan lite vit.
    Nu till behandling. Har hört att man ska badda med vishyvatten. Ska man göra det efter varje amingstillfälle?
    Är det just vischyvatten som gäller eller går det bra med tex ramlösa? Dum fråga kanske men ändå.
    mvh
  2. 1
    torsk/svamp? Hej!
    Tror att min skrutta har torsk på tungan.
    Hon är lite vitfläckig och när jag ammat henne är bröstvårtan lite vit.
    Nu till behandling. Har hört att man ska badda med vishyvatten. Ska man göra det efter varje amingstillfälle?
    Är det just vischyvatten som gäller eller går det bra med tex ramlösa? Dum fråga kanske men ändå.
    mvh
  3. Kattis
    #2

    Ja, det är just vichyvatten...

    ...som man brukar rekommendera. Och ja, badda efter varje amning, både din bröstvårta och vårtgård samt i hennes mun. Men en vitaktig bebistunga behöver i och för sig inte vara svamp, utan om bebisen har svamp så blir det oftast vita beläggningar även på insidan av kinderna och i gommen. Och att bröstvårtorna vitnar behöver inte hellr vara svamp utan kan även bero på försämrad blodcirkulation på grund av att barnet tar för litet tag. Inte alltid så lätt, det här med svamp, alltså :-)

    Men om du tror att det är svamp så prova du att badda med vichyvatten för det gör ju absolut ingen skada. Om du får onda bröstvårtor och/eller ont inuti brösten, eller om din bebis verkar ha obehag när hon suger, så kontakta BVC eller amningsmottagning. Ibland behövs läkemedel mot svamp.
  4. 2
    Ja, det är just vichyvatten... ...som man brukar rekommendera. Och ja, badda efter varje amning, både din bröstvårta och vårtgård samt i hennes mun. Men en vitaktig bebistunga behöver i och för sig inte vara svamp, utan om bebisen har svamp så blir det oftast vita beläggningar även på insidan av kinderna och i gommen. Och att bröstvårtorna vitnar behöver inte hellr vara svamp utan kan även bero på försämrad blodcirkulation på grund av att barnet tar för litet tag. Inte alltid så lätt, det här med svamp, alltså :-)

    Men om du tror att det är svamp så prova du att badda med vichyvatten för det gör ju absolut ingen skada. Om du får onda bröstvårtor och/eller ont inuti brösten, eller om din bebis verkar ha obehag när hon suger, så kontakta BVC eller amningsmottagning. Ibland behövs läkemedel mot svamp.
  5. Medlem sedan
    Mar 2005
    #3

    Bikarbonat vatten!

    Blanda 1 dl kokt vatten + 1 kryddmått bikarbonat och badda med det. Tag även kontakt med BVC.
    Har i dag själv varit där för jag trodde att mina två tjejer hade svamp men det var inte det som tur är.
    Hoppas ditt går över innan det blir på bröstvårtan.

    Lycka till/Kicki
  6. 3
    Bikarbonat vatten! Blanda 1 dl kokt vatten + 1 kryddmått bikarbonat och badda med det. Tag även kontakt med BVC.
    Har i dag själv varit där för jag trodde att mina två tjejer hade svamp men det var inte det som tur är.
    Hoppas ditt går över innan det blir på bröstvårtan.

    Lycka till/Kicki

Liknande trådar

  1. Svamp och torsk
    By Zasa in forum _0907 Julibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-08-19, 07:41
  2. Svamp/Torsk
    By annika85 in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-07, 21:30
  3. Torsk / svamp
    By vinecooler in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 08:29
  4. Torsk/svamp?
    By maria_72 in forum _0606 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 17:34
  5. torsk - svamp...
    By Karin,Tilde03 Rebecca06 in forum _05/06 Vinterbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-21, 08:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar