Minerva Umeå
Skolbarn
  1. PM
    #1

    Minerva Umeå

    Jag skulle gärna vilja höra mer om Minerva i Umeå. Såg ett tidigare inlägg men jag skulle bli glad för mer kommentarer. Var på ett info möte i går kväll och det låter ju verkligen jätte bra men fungerar verkligen allt i praktiken? Utvecklas barnen bättre där? Lär dom sig mer? Fungerar lugn och ro principen? Hur är omställningen för ett barn som gått i en stökig kommunal skola? Någon som flyttat sitt barn från en vanlig skola till Minerva? Jag kan tänka mig att det blir en väldig omställning (både positiv och till en början negativ). Är det lätt att komma in i gemenskapen? Jag har så många funderingar. Ös på med allt ni vet och allt som ni tycker.
  2. 1
    Minerva Umeå Jag skulle gärna vilja höra mer om Minerva i Umeå. Såg ett tidigare inlägg men jag skulle bli glad för mer kommentarer. Var på ett info möte i går kväll och det låter ju verkligen jätte bra men fungerar verkligen allt i praktiken? Utvecklas barnen bättre där? Lär dom sig mer? Fungerar lugn och ro principen? Hur är omställningen för ett barn som gått i en stökig kommunal skola? Någon som flyttat sitt barn från en vanlig skola till Minerva? Jag kan tänka mig att det blir en väldig omställning (både positiv och till en början negativ). Är det lätt att komma in i gemenskapen? Jag har så många funderingar. Ös på med allt ni vet och allt som ni tycker.
  3. lärare (lite anonym)
    #2

    Okej

    Jag har själv ingen inblick och allt jag skriver är vad vänner/bekanta hör så jag vill inte garantera något. Jag jobbar själv på en friskola, men inte just denna.

    Bland de jag känner som har barn där går åsikterna isär lite. Några familjer är inte helt nöjda eftersom de tycker att skolan är lite av en elitskola och inte är så intresserade av att hjälpa barn med speciella behov eller när det uppstår problem: dyslexi, koncentrationsproblem, mobbing osv. Det finns inget egentligt utrymme för detta tycker föräldrarna och inte heller tillräckligt med resurser. Några av dem har därför bytt skola. En förälder jag känner är jättenöjd, däremot är tonåringen som går där inte nöjd. Han tycker att det är för snobbigt och att han inte har blivit så väl bemött av lärarna under sin skolgång. Yngre barn i familjen stortrivs.

    Vad gäller att lära sig mer så tror jag faktiskt att friskolor kan ha ett litet försprång. Ofta har vi högre lärartäthet, mindere grupper och ett stort lärarengagemang som kommer sig av att lärarna har stort inflytande över verksamheten. De lärare jag känner på skolan är mycket kompetenta och några av mina förebilder. Arbetsmiljön är mkt bra med en bra ledning och arbetsplatsen har blivit utsedd till kommunens bästa för något år sedan. Något negativt kan vara den höga datortätheten (eleverna får en egen bärbar) som vissa lärare tycker mest går ut över undervisningen då eleverna sitter med näsan i datorn.

    Vad gäller trivsel är det ju svårt att svara på. Skolan är mkt populär - att jag känner fler som bytt från den än till den kan vara en slump.Trivsel kan ju även ha att göra med var kompisarna går i skolan. Jga kommer inte att ha mina barn på Minerva bl a för att jag hellre vill att de har nära till skolan och få gå med grannbarnen. På gymnasienivå tycker jag dock att det är ett mycket bra alternativ.

    Summa summarum tycker jag nog att det är en svår fråga att svara på. Nä vår familj valde dagis valde vi mellan kommunalt och alternativt. MÅnga vänner ha alternativt och är oerhört nölja. Vi själva har haft två olika kommunala pga flytt. Det end var halvdant och det andra helt fantastiskt. Dessutom beror det ju så mkt på barnet ifråga och på vilka lärare de blir tilldelade.
  4. 2
    Okej Jag har själv ingen inblick och allt jag skriver är vad vänner/bekanta hör så jag vill inte garantera något. Jag jobbar själv på en friskola, men inte just denna.

    Bland de jag känner som har barn där går åsikterna isär lite. Några familjer är inte helt nöjda eftersom de tycker att skolan är lite av en elitskola och inte är så intresserade av att hjälpa barn med speciella behov eller när det uppstår problem: dyslexi, koncentrationsproblem, mobbing osv. Det finns inget egentligt utrymme för detta tycker föräldrarna och inte heller tillräckligt med resurser. Några av dem har därför bytt skola. En förälder jag känner är jättenöjd, däremot är tonåringen som går där inte nöjd. Han tycker att det är för snobbigt och att han inte har blivit så väl bemött av lärarna under sin skolgång. Yngre barn i familjen stortrivs.

    Vad gäller att lära sig mer så tror jag faktiskt att friskolor kan ha ett litet försprång. Ofta har vi högre lärartäthet, mindere grupper och ett stort lärarengagemang som kommer sig av att lärarna har stort inflytande över verksamheten. De lärare jag känner på skolan är mycket kompetenta och några av mina förebilder. Arbetsmiljön är mkt bra med en bra ledning och arbetsplatsen har blivit utsedd till kommunens bästa för något år sedan. Något negativt kan vara den höga datortätheten (eleverna får en egen bärbar) som vissa lärare tycker mest går ut över undervisningen då eleverna sitter med näsan i datorn.

    Vad gäller trivsel är det ju svårt att svara på. Skolan är mkt populär - att jag känner fler som bytt från den än till den kan vara en slump.Trivsel kan ju även ha att göra med var kompisarna går i skolan. Jga kommer inte att ha mina barn på Minerva bl a för att jag hellre vill att de har nära till skolan och få gå med grannbarnen. På gymnasienivå tycker jag dock att det är ett mycket bra alternativ.

    Summa summarum tycker jag nog att det är en svår fråga att svara på. Nä vår familj valde dagis valde vi mellan kommunalt och alternativt. MÅnga vänner ha alternativt och är oerhört nölja. Vi själva har haft två olika kommunala pga flytt. Det end var halvdant och det andra helt fantastiskt. Dessutom beror det ju så mkt på barnet ifråga och på vilka lärare de blir tilldelade.
  5. förälder
    #3

    Vårt barn

    går där i en lågstadieklass, har gått där sedan 6-års. Arbetsron är helt fantastisk. Det och att elevantalet är begränsat till 20/barn per klass i lågstadiet tycker jag gör att vi känner att vi valt helt rätt. De nya barn som kommit till mitt barns årskurs har då blivit väl mottagna. Mitt barn umgås både med sina klasskamrater på fritiden men även med barn där vi bor. Vi tycker att en bra skolgång och kompisar både via skolan och här på området gör att vårt barn får ännu större sociala möjligheter. Vi besökte även den kommunala skolan på området innan 6-års men vi tänkte såhär, fungerar det inte bra på Minerva har vi en garanterad plats på den kommunalaskolan men det omvända har vi inte. Det har vi inte behövt ångra då jag vet att det är kö.
  6. 3
    Vårt barn går där i en lågstadieklass, har gått där sedan 6-års. Arbetsron är helt fantastisk. Det och att elevantalet är begränsat till 20/barn per klass i lågstadiet tycker jag gör att vi känner att vi valt helt rätt. De nya barn som kommit till mitt barns årskurs har då blivit väl mottagna. Mitt barn umgås både med sina klasskamrater på fritiden men även med barn där vi bor. Vi tycker att en bra skolgång och kompisar både via skolan och här på området gör att vårt barn får ännu större sociala möjligheter. Vi besökte även den kommunala skolan på området innan 6-års men vi tänkte såhär, fungerar det inte bra på Minerva har vi en garanterad plats på den kommunalaskolan men det omvända har vi inte. Det har vi inte behövt ångra då jag vet att det är kö.

Liknande trådar

  1. Minerva sabbar allt?
    By Anonym in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 12:12
  2. Umeå!
    By Höstlycka in forum _0809 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 22:30
  3. minerva umeå?
    By jallemor in forum Skolbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 01:20
  4. Minerva?
    By kanske en 3:a? in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 23:05
  5. Umeå
    By Victoria m Aimee -06 in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 22:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar