Reflektera ? hur ?
  1. Lena
    #1

    Reflektera ? hur ?

    Vi har ett seminarie varje vecka,med olika litteratur att läsa inför seminariet.
    Och vi ska ha med oss \"frågor , tankar \" om boken till varje seminarie.
    Mitt problem är att när jag läser boken så dyker det inte upp några frågor eller tankar. Så vad gör jag ? Hur lär jag mig at reflektera ?
    Jag läser boken rakt av, antecknar lite men sen tar det stopp..
    En del av problemet är väl att jag \"köper \" allt som står i litteraturen o hittar inga sätt att ifrågasätta det som står.
    Och det räcker knappast med att enbart \"hålla med\". Hur gör ni andra ?
  2. 1
    Reflektera ? hur ? Vi har ett seminarie varje vecka,med olika litteratur att läsa inför seminariet.
    Och vi ska ha med oss \"frågor , tankar \" om boken till varje seminarie.
    Mitt problem är att när jag läser boken så dyker det inte upp några frågor eller tankar. Så vad gör jag ? Hur lär jag mig at reflektera ?
    Jag läser boken rakt av, antecknar lite men sen tar det stopp..
    En del av problemet är väl att jag \"köper \" allt som står i litteraturen o hittar inga sätt att ifrågasätta det som står.
    Och det räcker knappast med att enbart \"hålla med\". Hur gör ni andra ?
  3. Tokaungen
    #2

    Vad studerar

    du till?
  4. 2
    Vad studerar du till?
  5. Lena
    #3

    jag..

    jag läser till lärare.
    Läser Matte just nu , och boken handlar om olika sätt att jobba med matte i skolan. och jag tycker att alla sätt verkar bra, men har iofs inte provat dem \" i verkligheten\",men det är ju inte heller meningen just nu.
    Men för övrigt tycker jag ingenting om boken..det dyker inte upp några tankar/frågor i mitt huvud när jag läser den..Suck.
  6. 3
    jag.. jag läser till lärare.
    Läser Matte just nu , och boken handlar om olika sätt att jobba med matte i skolan. och jag tycker att alla sätt verkar bra, men har iofs inte provat dem \" i verkligheten\",men det är ju inte heller meningen just nu.
    Men för övrigt tycker jag ingenting om boken..det dyker inte upp några tankar/frågor i mitt huvud när jag läser den..Suck.
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    Då kan du ju ta upp det

    Ta upp att du håller med i någon speciel situtaion (eller vad nu litteraturen behandlar). För jag antar att ni ska diskutera tillsammans sedan.

    Att reflektera över litteraturen behöver ju inte betyda att du inte håller med.

  8. 4
    Då kan du ju ta upp det Ta upp att du håller med i någon speciel situtaion (eller vad nu litteraturen behandlar). För jag antar att ni ska diskutera tillsammans sedan.

    Att reflektera över litteraturen behöver ju inte betyda att du inte håller med.

  9. Tokaungen
    #5

    Jag läser

    också till lärare och har fått en viss vana vid reflektion...

    Jag brukar alltid ha kurs/läroplanen i åtanke när jag läser. Dvs vad står i kursplanen att man ska kunna? Går det att utföra det boken säger i klassrummet? Är det öht realistiskt? Många böcker förutsätter en optimal inlärningsmiljö med lugna barn etc. Hur funkar det med olika inlärningsstilar etc?

    Om du känner att du håller med, försök sätta fingret på vad det är som gör att du håller med - eller vad är det som gör att du inte får några tankar. Är den skriven på ett så allmängiltigt sätt att det faktiskt inte går att säga så mkt? Är den översiktlig - en introduktion?

    Om du inte har erfarenhet från lärarperspektivet så ta elevperspektivet. Hur var undervisningen när du lärde dig matte - var det så här? Vad innebar det för dig? Dina klasskompisar - de lugna, de inte så lugna osv. Hur skulle det ha varit för dig om du blivit undervisad på det sättet istället?

    En del författare håller man ju med om mycket men fråga alltid _varför_ du håller med och hur det skulle vara om det var tvärtom.

    Dra paralleller till verkligheten - om man ska räkna med pinnar tex - vilka förberedelser ska man göra, hinner man det osv.

    Fråga gärna mer om det är ngt!
  10. 5
    Jag läser också till lärare och har fått en viss vana vid reflektion...

    Jag brukar alltid ha kurs/läroplanen i åtanke när jag läser. Dvs vad står i kursplanen att man ska kunna? Går det att utföra det boken säger i klassrummet? Är det öht realistiskt? Många böcker förutsätter en optimal inlärningsmiljö med lugna barn etc. Hur funkar det med olika inlärningsstilar etc?

    Om du känner att du håller med, försök sätta fingret på vad det är som gör att du håller med - eller vad är det som gör att du inte får några tankar. Är den skriven på ett så allmängiltigt sätt att det faktiskt inte går att säga så mkt? Är den översiktlig - en introduktion?

    Om du inte har erfarenhet från lärarperspektivet så ta elevperspektivet. Hur var undervisningen när du lärde dig matte - var det så här? Vad innebar det för dig? Dina klasskompisar - de lugna, de inte så lugna osv. Hur skulle det ha varit för dig om du blivit undervisad på det sättet istället?

    En del författare håller man ju med om mycket men fråga alltid _varför_ du håller med och hur det skulle vara om det var tvärtom.

    Dra paralleller till verkligheten - om man ska räkna med pinnar tex - vilka förberedelser ska man göra, hinner man det osv.

    Fråga gärna mer om det är ngt!
  11. Medlem sedan
    Mar 1998
    #6

    Tänk kritiskt

    som Tokaungen skrev ovanför. Funkar detta i verkligheten? Kan jag lära ut detta? Kan eleverna förstå detta?? Mm mm, det jag kom på nu...sätt det i realitet till vad du har lärt dig tidigare på lärarprogrammet.
  12. 6
    Tänk kritiskt som Tokaungen skrev ovanför. Funkar detta i verkligheten? Kan jag lära ut detta? Kan eleverna förstå detta?? Mm mm, det jag kom på nu...sätt det i realitet till vad du har lärt dig tidigare på lärarprogrammet.

Liknande trådar

  1. Hjälp mig reflektera!
    By delyn in forum Autismspektrum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 20:00
  2. Reflektera eller analysera?
    By anonymo in forum Barn som yrke
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-13, 18:59
  3. Hjälp mig att reflektera *ber*
    By *Vickan* in forum Ordet är fritt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 21:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar