Blodvärde 103...
_0606 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2005
    #1

    Blodvärde 103...

    Oookej... Har varit hos bm... Det var både negativt & positivt.
    Det negativa var mitt blodvärde som jag inte verkar få nån ordning på. Den hade sjunkit från 120 till 103. Illa illa...
    Har ätit järntabletter sedan tre månader tillbaka men ÄNDÅ har blodvärdet minskat??!
    Jag tycker att jag har ätit rätt så bra mat också... Eller kanske inte..? Hade gått upp nästan sju kilo sedan 18/11-05! Ja ja, bättre det än att gå ner... :D
    Sån nu ordinerade bm mig att äta 2 tabletter om dagen av det starkaste järntabletterna och börja promenera minst en gång om dagen.

    Finns det någon som har några andra tips till mig..?
  2. 1
    Blodvärde 103... Oookej... Har varit hos bm... Det var både negativt & positivt.
    Det negativa var mitt blodvärde som jag inte verkar få nån ordning på. Den hade sjunkit från 120 till 103. Illa illa...
    Har ätit järntabletter sedan tre månader tillbaka men ÄNDÅ har blodvärdet minskat??!
    Jag tycker att jag har ätit rätt så bra mat också... Eller kanske inte..? Hade gått upp nästan sju kilo sedan 18/11-05! Ja ja, bättre det än att gå ner... :D
    Sån nu ordinerade bm mig att äta 2 tabletter om dagen av det starkaste järntabletterna och börja promenera minst en gång om dagen.

    Finns det någon som har några andra tips till mig..?
  3. Medlem sedan
    Nov 2005
    #2

    o det positiva...

    ...var att allt annat var kalas! Rallyfots hjärta bankade i 140 och det var rytmiskt o bra. Och magen hade vuxit på bra.
    Så jag är helt nöjd med dom resultaten ;)
  4. 2
    o det positiva... ...var att allt annat var kalas! Rallyfots hjärta bankade i 140 och det var rytmiskt o bra. Och magen hade vuxit på bra.
    Så jag är helt nöjd med dom resultaten ;)
  5. Medlem sedan
    Jun 2002
    #3

    Nässeldroppar

    Förrutom bra mat med höga järnvärden så kan du ta nässeldroppar ihop med något c-vitaminrik (tex färskpressad apelsinjos) för att förbättra järnvärdet. Finns hos hälsokosten.
  6. 3
    Nässeldroppar Förrutom bra mat med höga järnvärden så kan du ta nässeldroppar ihop med något c-vitaminrik (tex färskpressad apelsinjos) för att förbättra järnvärdet. Finns hos hälsokosten.
  7. Medlem sedan
    Jul 2000
    #4

    Överhuvudtaget ska man tänka...

    ...på att få i sig nå\'t med C-vitamin när man äter järn eftersom det underlättar kroppens förmåga att ta upp järn.

    Och man ska *absolut* inte nå\'t med kalcium i (dvs skölj inte ner järntabletterna med mjölk eller ta dem till filen) eftersom det *förhindrar* kroppens järnupptagningsförmåga. Detsamma gäller kaffe och te om jag inte minns fel.
  8. 4
    Överhuvudtaget ska man tänka... ...på att få i sig nå\'t med C-vitamin när man äter järn eftersom det underlättar kroppens förmåga att ta upp järn.

    Och man ska *absolut* inte nå\'t med kalcium i (dvs skölj inte ner järntabletterna med mjölk eller ta dem till filen) eftersom det *förhindrar* kroppens järnupptagningsförmåga. Detsamma gäller kaffe och te om jag inte minns fel.
  9. Medlem sedan
    Feb 2003
    #5

    Det kommer sig nog

    Alla gravida får en dipp i blodvärdet i mitten på graviditeten, men det brukar ganska snart vända uppåt igen när kroppen får bättre fart på produktionen av röda blodkroppar. Anledningen till att det blir så är att blodmängden har ökat lite för snabbt och då tar det tid för kroppen att justera sig. Förutom att äta bra, ta järntabletter och försöka ta hand om sig så kan man inte göra så mycket annat än att vänta. Jag var nere under 100 förra gången, men det vände på några veckor. Den här gången har jag inte mätt något så nu vet jag inte hur jag ligger till, men i vilket fall som helst så ordnar det sig nog.

    Särskilda tips är att undvika kaffe och te samt mjölkprodukter eftersom det hindrar järnupptaget samt att försöka äta mycket spenat och andra bladgrönsaker (gräddsås med bladspenat i är jättegott till allt kött), rött kött som är väl genomstekt förstås samt blodpudding.

    Lycka till!

    Mvh,
    Susanne
  10. 5
    Det kommer sig nog Alla gravida får en dipp i blodvärdet i mitten på graviditeten, men det brukar ganska snart vända uppåt igen när kroppen får bättre fart på produktionen av röda blodkroppar. Anledningen till att det blir så är att blodmängden har ökat lite för snabbt och då tar det tid för kroppen att justera sig. Förutom att äta bra, ta järntabletter och försöka ta hand om sig så kan man inte göra så mycket annat än att vänta. Jag var nere under 100 förra gången, men det vände på några veckor. Den här gången har jag inte mätt något så nu vet jag inte hur jag ligger till, men i vilket fall som helst så ordnar det sig nog.

    Särskilda tips är att undvika kaffe och te samt mjölkprodukter eftersom det hindrar järnupptaget samt att försöka äta mycket spenat och andra bladgrönsaker (gräddsås med bladspenat i är jättegott till allt kött), rött kött som är väl genomstekt förstås samt blodpudding.

    Lycka till!

    Mvh,
    Susanne
  11. Medlem sedan
    Oct 2000
    #6

    Jag hade 100

    å äter nu nirefex + folsyra tillsammans med ett glas jos på kvällen, det rådet fick jag av BM, sedan om det hjälper vet jag inte ännu men tycker att huvudvärken har släppt lite o orken lite bättre eller så har min kropp vant sig vid det låga värdet :-) (hade 133 vid inskrivning)
  12. 6
    Jag hade 100 å äter nu nirefex + folsyra tillsammans med ett glas jos på kvällen, det rådet fick jag av BM, sedan om det hjälper vet jag inte ännu men tycker att huvudvärken har släppt lite o orken lite bättre eller så har min kropp vant sig vid det låga värdet :-) (hade 133 vid inskrivning)
  13. Medlem sedan
    Oct 2005
    #7

    Ett tips:

    blutsaft!

    När jag väntade tvåan hade jag också ganska dåligt järnvärde och laddade då upp med både tabletter OCH blutsaft. Efter ett tag blev järnvärdet hyfsat iaf.

    Lycka till och hoppas du får ordning på hb:t snart! :0)
  14. 7
    Ett tips: blutsaft!

    När jag väntade tvåan hade jag också ganska dåligt järnvärde och laddade då upp med både tabletter OCH blutsaft. Efter ett tag blev järnvärdet hyfsat iaf.

    Lycka till och hoppas du får ordning på hb:t snart! :0)
  15. Medlem sedan
    Oct 2000
    #8

    Hmm..

    Det sa min BM att det inte var nödvändigt utan rinner oftast igenom kroppen utan att hinna ta upp järnet ordentligt men jag tror som du att man kan kombinera.. :-)
  16. 8
    Hmm.. Det sa min BM att det inte var nödvändigt utan rinner oftast igenom kroppen utan att hinna ta upp järnet ordentligt men jag tror som du att man kan kombinera.. :-)
  17. Anonym
    #9

    Ta det lugnt

    med järnvärdet. Det är inte så farligt som de säger. Eftersom kroppen har en massa extra blod just nu så äår det inte konstigt att det liksom \"späs\" ut. Jag låg under 100 förra gången och åt Kiwi, Broccoli, leverpastej, blodpudding etc . Allt för att slippa käka dessa vidriga tabletter!!!
  18. 9
    Ta det lugnt med järnvärdet. Det är inte så farligt som de säger. Eftersom kroppen har en massa extra blod just nu så äår det inte konstigt att det liksom \"späs\" ut. Jag låg under 100 förra gången och åt Kiwi, Broccoli, leverpastej, blodpudding etc . Allt för att slippa käka dessa vidriga tabletter!!!

Liknande trådar

  1. Blodvärde
    By 41:an in forum _0905 Majbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 15:38
  2. Blodvärde
    By 41:an in forum _0905 Majbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 14:21
  3. Blodvärde
    By Lilapantern in forum _0902 Februaribarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 20:53
  4. Vad har ni för blodvärde???
    By -Louisa- in forum _0902 Februaribarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 22:04
  5. Hb (blodvärde)
    By hazelnut in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 11:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar