Dålig hörsel eller dålig förståelse
_03 Vårbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2002
    #1

    Dålig hörsel eller dålig förståelse

    Nu måste jag få dryfta en sak med er. Det är så här att Astrid väldigt ofta ställer frågor typ \"Vad sa du mamma?\", \"Vad sa han/hon?\". sånt frågar hon flera gånger om dagen och när jag upprepar vad jag sagt så frågar hon ofta igen.

    Så nu funderar jag på om hon hör dåligt, för jag känner att jag ofta får prata långsamt och tydligt till henne. Eller så hänger hon inte med i resonemanget. Det blir helt enkelt för svårt att förstå det vi pratar om. Jag får ju ofta förklara och förtydliga mig på ett annat sätt och då brukar hon bli nöjd.

    Inom den närmsta framtiden ska vi till VC och kolla hennes hörsel eftersom hon hade öroninflammation i början på december, så då får vi väl svar på mina funderingar.
  2. 1
    Dålig hörsel eller dålig förståelse Nu måste jag få dryfta en sak med er. Det är så här att Astrid väldigt ofta ställer frågor typ \"Vad sa du mamma?\", \"Vad sa han/hon?\". sånt frågar hon flera gånger om dagen och när jag upprepar vad jag sagt så frågar hon ofta igen.

    Så nu funderar jag på om hon hör dåligt, för jag känner att jag ofta får prata långsamt och tydligt till henne. Eller så hänger hon inte med i resonemanget. Det blir helt enkelt för svårt att förstå det vi pratar om. Jag får ju ofta förklara och förtydliga mig på ett annat sätt och då brukar hon bli nöjd.

    Inom den närmsta framtiden ska vi till VC och kolla hennes hörsel eftersom hon hade öroninflammation i början på december, så då får vi väl svar på mina funderingar.
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2

    Ingen aning...

    men tror att det kan ligga lite i dålig förståelse och \"lathet\" Samuel säger ofta Va!! och många gånger på raken även på enkla saker. Men vet inte om det är så att vi pratar otydligt eller tar honom för att vara större än vad han är eftersom han känns så med hela tiden. Vi ska ska på 3 årskontroll iveckan och får väl då veta hur det står till med hörseln hoppas jag, vi har fått fylla i någon lapp i varje fall.
  4. 2
    Ingen aning... men tror att det kan ligga lite i dålig förståelse och \"lathet\" Samuel säger ofta Va!! och många gånger på raken även på enkla saker. Men vet inte om det är så att vi pratar otydligt eller tar honom för att vara större än vad han är eftersom han känns så med hela tiden. Vi ska ska på 3 årskontroll iveckan och får väl då veta hur det står till med hörseln hoppas jag, vi har fått fylla i någon lapp i varje fall.
  5. Medlem sedan
    Dec 2002
    #3

    Inget ovanligt

    i denna ålder att de undrar flera gånger eller säger ha.

    Kusinen till barnen har kört ha-rutinen länge nu och svågern började bli misstänksam så han testade honom genom att viska \"jag har godis i fickan\" detta gjordes flera gånger och på olika sätt för att testa hörseln och det var inga hörsel problem :D.
    Dottern här frågar ofta \"menar du! och när hon fått en förklaring brukar hon vara nöjd.

    Det är ett steg i testningen av oss föräldrar.

    Men testa henne med att prata tyst om något hon tycker om. Testa också att knäppa med fingrarna bakom henne för att se om hon reagerar åt den sida där du knäpper.

    Hoppas det inte blev för luddigt!

    Kram
  6. 3
    Inget ovanligt i denna ålder att de undrar flera gånger eller säger ha.

    Kusinen till barnen har kört ha-rutinen länge nu och svågern började bli misstänksam så han testade honom genom att viska \"jag har godis i fickan\" detta gjordes flera gånger och på olika sätt för att testa hörseln och det var inga hörsel problem :D.
    Dottern här frågar ofta \"menar du! och när hon fått en förklaring brukar hon vara nöjd.

    Det är ett steg i testningen av oss föräldrar.

    Men testa henne med att prata tyst om något hon tycker om. Testa också att knäppa med fingrarna bakom henne för att se om hon reagerar åt den sida där du knäpper.

    Hoppas det inte blev för luddigt!

    Kram
  7. Medlem sedan
    Mar 2002
    #4

    Känns igen

    Så där höll Arvid på några månader i höstas. I stort sett varje gång man sa något till honom sa han \"Vad sa du?\". Ibland frågade han vad figurerna i barnprogrammen sa, vad han själv sa och vad andra barn på lekplatsen sa etc.

    I början trodde vi att Arvid kanske hörde dåligt. Vi tyckte att det var konstigt att han verkade ha hört så bra fram till det här började. Sen insåg vi att han testade oss för fullt. Han ville genom sina frågor kontrollera att vi var helt koncentrerade på HONOM och det HAN höll på med, att vi inte gick i egna tankar, \"tjuvläste\" i tidningen medan vi låtsades titta på barnprogram med honom etc.

    Nu har det gått 1-2 månader sedan Arvid slutade med det här. Väldigt skönt! För det blir rätt jobbigt att hela tiden få frågan \"Vad sa du?\". Jag hoppas att det är en fas för Astrid också!
  8. 4
    Känns igen Så där höll Arvid på några månader i höstas. I stort sett varje gång man sa något till honom sa han \"Vad sa du?\". Ibland frågade han vad figurerna i barnprogrammen sa, vad han själv sa och vad andra barn på lekplatsen sa etc.

    I början trodde vi att Arvid kanske hörde dåligt. Vi tyckte att det var konstigt att han verkade ha hört så bra fram till det här började. Sen insåg vi att han testade oss för fullt. Han ville genom sina frågor kontrollera att vi var helt koncentrerade på HONOM och det HAN höll på med, att vi inte gick i egna tankar, \"tjuvläste\" i tidningen medan vi låtsades titta på barnprogram med honom etc.

    Nu har det gått 1-2 månader sedan Arvid slutade med det här. Väldigt skönt! För det blir rätt jobbigt att hela tiden få frågan \"Vad sa du?\". Jag hoppas att det är en fas för Astrid också!
  9. Medlem sedan
    Sep 2001
    #5

    jag har hört

    att det är språkträning för barnen...de vill höra rätt...
  10. 5
    jag har hört att det är språkträning för barnen...de vill höra rätt...
  11. Medlem sedan
    Mar 2004
    #6

    Samma här!

    Selma frågar heeela tiden \"Vad säger du mamma?\". Om och om igen. Jag frågade på bvc när jag var där med lillebror, speciellt som hon haft två öroninflammationer på kort tid. Bvc-sköterskan sa att det nog var en fas (som allt annat;)) och att jag skulle prova några gånger med att viska om t ex godis eller något annat som hon gillar. Vissa gånger hör hon utmärkt, andra frågar hon gång på gång. Jag tror att det går över.
  12. 6
    Samma här! Selma frågar heeela tiden \"Vad säger du mamma?\". Om och om igen. Jag frågade på bvc när jag var där med lillebror, speciellt som hon haft två öroninflammationer på kort tid. Bvc-sköterskan sa att det nog var en fas (som allt annat;)) och att jag skulle prova några gånger med att viska om t ex godis eller något annat som hon gillar. Vissa gånger hör hon utmärkt, andra frågar hon gång på gång. Jag tror att det går över.

Liknande trådar

  1. Livskvalité dålig syn och hörsel
    By Linda_T_M_ in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-25, 20:38
  2. Killar- Dålig lust, dålig prestation?
    By anonymt namn in forum Sex & erotik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-07, 12:12
  3. Kevin´s förklaring till dålig hörsel
    By m-dmed2 in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-18, 14:32
  4. Dålig hörsel
    By Elin SA in forum Barnsjukdomar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 18:52
  5. Operera 3,75-åring pga dålig hörsel?
    By blåaundret in forum Barnsjukdomar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-26, 20:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar