Kanske lite ot fråga?
Föräldraskap
  1. :-)
    #1

    Kanske lite ot fråga?

    Vet inte riktigt var jag ska fråga det här, men här finns det ju många olika så NÅN kanske vet?!

    När är själva ägglossningen egentligen? Alltså, jag känner av den i en knapp vecka (lust-mässigt alltså), men är själva ägglossningen i början, mitten eller som \"sista dag\"? Jag känner verkligen jättetydligt skillnad i lust och humör.

    Man kan ju bli gravid både före och efter ägglossningen, så helt logiskt borde det ju vara mitt i \"lustveckan\", men vem har sagt att allt ska vara logiskt :-)
  2. 1
    Kanske lite ot fråga? Vet inte riktigt var jag ska fråga det här, men här finns det ju många olika så NÅN kanske vet?!

    När är själva ägglossningen egentligen? Alltså, jag känner av den i en knapp vecka (lust-mässigt alltså), men är själva ägglossningen i början, mitten eller som \"sista dag\"? Jag känner verkligen jättetydligt skillnad i lust och humör.

    Man kan ju bli gravid både före och efter ägglossningen, så helt logiskt borde det ju vara mitt i \"lustveckan\", men vem har sagt att allt ska vara logiskt :-)
  3. Anna
    #2

    Kolla på

    familjeliv punkt se under gravid, där finns bl annat en ägglossningskalender med bra förklaringar av vad \'luetal-fas\' är (tiden mellan ägglossning och mens) etc.
  4. 2
    Kolla på familjeliv punkt se under gravid, där finns bl annat en ägglossningskalender med bra förklaringar av vad \'luetal-fas\' är (tiden mellan ägglossning och mens) etc.
  5. Helena m Y
    #3

    Näst sista dag?

    Eftersom spermierna kan överleva upp till fem dagar i äggledarna men ägget bara är befruktningsdugligt i ca ett dygn efter ägglossningen, så skulle jag gissa att det är ungefär så. Att ägglossningen sker på näst sista dagen av \"lustveckan\". För mig är det i alla fall så :). Enklare är att räkna bakåt ca 14 dagar från mensens första dag. Den dagen är oftast ägglossningen på.
  6. 3
    Näst sista dag? Eftersom spermierna kan överleva upp till fem dagar i äggledarna men ägget bara är befruktningsdugligt i ca ett dygn efter ägglossningen, så skulle jag gissa att det är ungefär så. Att ägglossningen sker på näst sista dagen av \"lustveckan\". För mig är det i alla fall så :). Enklare är att räkna bakåt ca 14 dagar från mensens första dag. Den dagen är oftast ägglossningen på.
  7. Medlem sedan
    Apr 2001
    #4

    Inte riktigt

    Du har ägglossning 12-16 dagar *före* mens. Om du har en mycket regelbunden menscykel kan du själv räkna ut vilka dagar det troligtvis är men helt säker kan du inte vara. En kvinna har ägglossning ung. tio gånger av tolv uträknat på att hon har mens drygt en gång i månaden.

    Du kan inte bli gravid före ägglossningen eftersom ägget måste ha släppt från äggstocken, vandrat genom äggledaren ner till livmodern och där stämt träff med en spermie. Däremot kan du ha spermier i livmodern flera dagar före beräknad ÄL. De lever i cirka tre dygn, några supersimmare kan klara sig fem men det är inte så vanligt.

    Ditt ägg lever ett dygn och det tar ganska lång tid för spermierna att simma upp genom livmodertappen så om man planerar barn kan det vara en god idé att ha spermier som ligger där och lurar i förväg.
  8. 4
    Inte riktigt Du har ägglossning 12-16 dagar *före* mens. Om du har en mycket regelbunden menscykel kan du själv räkna ut vilka dagar det troligtvis är men helt säker kan du inte vara. En kvinna har ägglossning ung. tio gånger av tolv uträknat på att hon har mens drygt en gång i månaden.

    Du kan inte bli gravid före ägglossningen eftersom ägget måste ha släppt från äggstocken, vandrat genom äggledaren ner till livmodern och där stämt träff med en spermie. Däremot kan du ha spermier i livmodern flera dagar före beräknad ÄL. De lever i cirka tre dygn, några supersimmare kan klara sig fem men det är inte så vanligt.

    Ditt ägg lever ett dygn och det tar ganska lång tid för spermierna att simma upp genom livmodertappen så om man planerar barn kan det vara en god idé att ha spermier som ligger där och lurar i förväg.

Liknande trådar

  1. en lite dum fråga kanske...
    By eva_n m linnea&elin in forum _1005 Majbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-19, 13:08
  2. Lite dum fråga kanske men
    By AnKar in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 13:37
  3. Lite dum fråga kanske?
    By malva_ in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-01-17, 20:56
  4. Lite dum fråga kanske,
    By yllis in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 10:19
  5. Kanske lite dum fråga...
    By AL in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-22, 20:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar