När ni får en hem en valp....
Hem & fritid
  1. sjungande kossan
    #1

    När ni får en hem en valp....

    som är 8-9 veckor, hur påbörjar ni rumsrenheten? Hur ofta går ni ut? Går ni ut på natten? Hur länge håller ni på med det - tills dom är 5-6 månader??
  2. 1
    När ni får en hem en valp.... som är 8-9 veckor, hur påbörjar ni rumsrenheten? Hur ofta går ni ut? Går ni ut på natten? Hur länge håller ni på med det - tills dom är 5-6 månader??
  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2

    de får jag i morgon

    och i början bär jag ut henne efter hon sovit, ätit och lekt, sedan börjar man ju mer och mer kunna läsa hundens kroppsspråk om när det är dags. Pepsi gick vi ut med nattetid tills hon var 7-8 månader men det var inte så bra kanske men jag var uppe och klädd innan jag riktigt vaknade så det gick på rutin tyvärr. denna har jag tänkt vara lite hårdare med nattetid om det går fast vist jag har räknat med 2-3månader där nattsömnen kan bli störd.
  4. 2
    de får jag i morgon och i början bär jag ut henne efter hon sovit, ätit och lekt, sedan börjar man ju mer och mer kunna läsa hundens kroppsspråk om när det är dags. Pepsi gick vi ut med nattetid tills hon var 7-8 månader men det var inte så bra kanske men jag var uppe och klädd innan jag riktigt vaknade så det gick på rutin tyvärr. denna har jag tänkt vara lite hårdare med nattetid om det går fast vist jag har räknat med 2-3månader där nattsömnen kan bli störd.
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3

    När jag har haft..

    ..valp så har jag de första dgr gått ut väldigt ofta, en gång i halvtimmen ung när hunden är vaken.

    Efter lek, mat, och sovstund brukar det alltid vara dags.

    Nattetid har jag inte gått ut med någon av de 3 hundar jag har haft, de har alla hållit sig from dag 1.

    Sen märker man på hunden hur ofta man behöver gå ut under dagen, ju äldre hunden blir desto längre kan den hålla sig.
    Och det är olika för olika hundar hur fort de blir rumsrena.

  6. 3
    När jag har haft.. ..valp så har jag de första dgr gått ut väldigt ofta, en gång i halvtimmen ung när hunden är vaken.

    Efter lek, mat, och sovstund brukar det alltid vara dags.

    Nattetid har jag inte gått ut med någon av de 3 hundar jag har haft, de har alla hållit sig from dag 1.

    Sen märker man på hunden hur ofta man behöver gå ut under dagen, ju äldre hunden blir desto längre kan den hålla sig.
    Och det är olika för olika hundar hur fort de blir rumsrena.

  7. bara jag valpen snart här
    #4

    följdfråga

    menar du att du inte gått ut från första natten hemma? har du haft tidningar eller något istället som hunden pinkat på , eller har den hållit sig? Vad var det för ras? och hur gammal var valpen när du fick hem den.
  8. 4
    följdfråga menar du att du inte gått ut från första natten hemma? har du haft tidningar eller något istället som hunden pinkat på , eller har den hållit sig? Vad var det för ras? och hur gammal var valpen när du fick hem den.
  9. annelie
    #5

    Jag har...

    inte sprungit ut nattetid. Tror bara att det kan bli en ful ovana... nåt jag fått för mig kanske:-) Det har gått superbra att hålla sig nattetid, sen rastning, inte få dricka så mycket vatten kvällstid, inte för mycket lek heller (så den blir törstig). Det e klart att det hänt en och annan olycka, men oftast så sov valpen tills man vaknade, men DÅ blev det också bråttom ut:-)
  10. 5
    Jag har... inte sprungit ut nattetid. Tror bara att det kan bli en ful ovana... nåt jag fått för mig kanske:-) Det har gått superbra att hålla sig nattetid, sen rastning, inte få dricka så mycket vatten kvällstid, inte för mycket lek heller (så den blir törstig). Det e klart att det hänt en och annan olycka, men oftast så sov valpen tills man vaknade, men DÅ blev det också bråttom ut:-)
  11. Kiddan +9dar typ
    #6

    Såhär gjorde vi

    Vi körde STENHÅRT från första stund.

    Vi gick ut Tidigt tidigt på morgonen och sedan 1 ggr per timme fram till 24 typ. Aldrig på natten. Sen hade vi ögonen på honom hela tiden under hans vakna tid och så fort han började kissa inne så fullkomligt slängde vi oss på honom och slängde ut honom. Det var TOTAL uppmärksamhet tills han var helt rumsren och det vart han på en vecka. En enda olycka hände efter det.

  12. 6
    Såhär gjorde vi Vi körde STENHÅRT från första stund.

    Vi gick ut Tidigt tidigt på morgonen och sedan 1 ggr per timme fram till 24 typ. Aldrig på natten. Sen hade vi ögonen på honom hela tiden under hans vakna tid och så fort han började kissa inne så fullkomligt slängde vi oss på honom och slängde ut honom. Det var TOTAL uppmärksamhet tills han var helt rumsren och det vart han på en vecka. En enda olycka hände efter det.

  13. Medlem sedan
    Sep 2002
    #7

    Vi har gått ut

    med dem när de sovit, ätit och lekt och det har fungerat bra.
    Nattetid kanske mannen varit ute med dem en gång per natt i en knappt veckas tid. Har valpen vaknat och gnällt så har han gått ut med dem.
    Vi har haft tur och de har blivit rumsrena fort.
    Det är inte många olycker som hänt inne och oftas har det varit de gånger då vi själv inte orkat lyfta på rumpan då det varit dags ;)
  14. 7
    Vi har gått ut med dem när de sovit, ätit och lekt och det har fungerat bra.
    Nattetid kanske mannen varit ute med dem en gång per natt i en knappt veckas tid. Har valpen vaknat och gnällt så har han gått ut med dem.
    Vi har haft tur och de har blivit rumsrena fort.
    Det är inte många olycker som hänt inne och oftas har det varit de gånger då vi själv inte orkat lyfta på rumpan då det varit dags ;)
  15. Medlem sedan
    Jun 2001
    #8

    1 gång i timmen...

    dagtid och ett par gånger på natten första veckan, sedan gör jag längre och längre uppehåll baserat på valpens förmåga. Min ena hund blev rumsren på en vecka, den andra tog det nästan 4 månader.
  16. 8
    1 gång i timmen... dagtid och ett par gånger på natten första veckan, sedan gör jag längre och längre uppehåll baserat på valpens förmåga. Min ena hund blev rumsren på en vecka, den andra tog det nästan 4 månader.
  17. Medlem sedan
    Jun 2001
    #9

    Nämen är du här????

    Nu vill jag se en liten bebis i nicket istället för +xx dagar :)

    Kram & lycka till!
  18. 9
    Nämen är du här???? Nu vill jag se en liten bebis i nicket istället för +xx dagar :)

    Kram & lycka till!
  19. Ida & Toria
    #10

    Olika

    beroende på vilken valp det är. Från början tycker jag det känns som om man är ute stup i kvarten (inte så läckert om man har vintervalp) tills man lär sig hur just den individen fungerar. Somliga håller i princip tätt hela nätter andra behöver ut, somliga klarar inte av att ha tillgång till stora utrymmen (hela hemmet) utan att bygga sig ett pinkhörn andra går det som en dans med.
    Mina hundar har varit väldigt varierande ålder på när de blivit rumsrena, ena var i princip torr vid 10 veckor en annan fick man vakta som en hök tills hon var 11 mån...
  20. 10
    Olika beroende på vilken valp det är. Från början tycker jag det känns som om man är ute stup i kvarten (inte så läckert om man har vintervalp) tills man lär sig hur just den individen fungerar. Somliga håller i princip tätt hela nätter andra behöver ut, somliga klarar inte av att ha tillgång till stora utrymmen (hela hemmet) utan att bygga sig ett pinkhörn andra går det som en dans med.
    Mina hundar har varit väldigt varierande ålder på när de blivit rumsrena, ena var i princip torr vid 10 veckor en annan fick man vakta som en hök tills hon var 11 mån...
  21. Kiddan +10 dar
    #11

    Jag med!

    Vill oxå se en bebis NU!!!!

    Men det blir igångsättning på onsdag. Egentligen har jag ju gått över 20 dar nu så det är lite lååååångsamt...
  22. 11
    Jag med! Vill oxå se en bebis NU!!!!

    Men det blir igångsättning på onsdag. Egentligen har jag ju gått över 20 dar nu så det är lite lååååångsamt...
  23. Medlem sedan
    May 2004
    #12

    Ja..

    ...de har sovit hela nätter från start.

    De har fått sova i min säng, hade dom sovit själva i en korg så hade dom nog gått upp och kissat på golvet..

    Har aldrig använt tidningar.

    Min första hund var en Dvärgpinscher, sen hade jag 2 blandisar ( Den ena Papillon/Jack Russel och den andra Amstaff/American Bulldog)

    De 2 små var 8 v när jag fick hem dom, den stora var 10 v gammal.

    Hade exets amstaff-valp här en natt i veckan, den är 12 v och sover också hela nätterna.

    Jag tror att det går bra om man har valpen i sängen, då sover den bättre och man märker direkt om den skulle vilja ut.

    Vill man absolut inte ha hund i sängen så tror jag att man får vara beredd att gå ut på natten i alla fall i början.
  24. 12
    Ja.. ...de har sovit hela nätter från start.

    De har fått sova i min säng, hade dom sovit själva i en korg så hade dom nog gått upp och kissat på golvet..

    Har aldrig använt tidningar.

    Min första hund var en Dvärgpinscher, sen hade jag 2 blandisar ( Den ena Papillon/Jack Russel och den andra Amstaff/American Bulldog)

    De 2 små var 8 v när jag fick hem dom, den stora var 10 v gammal.

    Hade exets amstaff-valp här en natt i veckan, den är 12 v och sover också hela nätterna.

    Jag tror att det går bra om man har valpen i sängen, då sover den bättre och man märker direkt om den skulle vilja ut.

    Vill man absolut inte ha hund i sängen så tror jag att man får vara beredd att gå ut på natten i alla fall i början.
  25. Medlem sedan
    May 2004
    #13

    Tillägg..

    ..mina hundar har inte fått äta efter kl 17, matar man hunden senare på kvällen så blir den ju mer nödig:)
  26. 13
    Tillägg.. ..mina hundar har inte fått äta efter kl 17, matar man hunden senare på kvällen så blir den ju mer nödig:)
  27. Medlem sedan
    Jun 2001
    #14

    Iiiiihhhh vad spännande :)

    Längtar till slutet av veckan när du rapporterar :)

    LYCKA TILL!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  28. 14
    Iiiiihhhh vad spännande :) Längtar till slutet av veckan när du rapporterar :)

    LYCKA TILL!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Liknande trådar

  1. Valp
    By annchen in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-01-06, 18:15
  2. Ska ev ta en valp jag...
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 85
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 14:58
  3. Vi ska bli med valp
    By Linda & Mira 070119 in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 17:12
  4. valp
    By katta40 in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 17:29
  5. Hur gör jag med vår valp?????
    By Millans matte in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 15:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar