Moussen stelnar inte? *hjälp*
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Mar 2002
    #1

    Moussen stelnar inte? *hjälp*

    Jag står här och gör jappmousse men den stelnar inte, och eftersom den ska som tårtfyllning i en tårta så _måste_ den stelna!
    Jag har gelatinblad men hur gör jag nu, när allt redan är blandat och avsvalnat? Hur ycket och hur gör jag?
  2. 1
    Moussen stelnar inte? *hjälp* Jag står här och gör jappmousse men den stelnar inte, och eftersom den ska som tårtfyllning i en tårta så _måste_ den stelna!
    Jag har gelatinblad men hur gör jag nu, när allt redan är blandat och avsvalnat? Hur ycket och hur gör jag?
  3. Medlem sedan
    Feb 2005
    #2

    Skulle jag också...

    vilja veta. Gjorde en chokladmousse till tårta på alla hjärtans dag och den ville aldrig stelna. Det stod att man skulle vispa grädden löst, men det gör jag nog inte om.

    Ställde desperat in den i frysen för att över huvud taget kunna lägga den på tårtan. Tur att det \"bara\" var till oss fyra i familjen ;-)
  4. 2
    Skulle jag också... vilja veta. Gjorde en chokladmousse till tårta på alla hjärtans dag och den ville aldrig stelna. Det stod att man skulle vispa grädden löst, men det gör jag nog inte om.

    Ställde desperat in den i frysen för att över huvud taget kunna lägga den på tårtan. Tur att det \"bara\" var till oss fyra i familjen ;-)
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Nu har jag ju ingen aning

    om vad som ingår i moussen, men det tar ju ett tag innen den stelnar om det ska vara gelatin i. Så är det det ställ den kallt oh ta det lungt. Behöver du tillsätta gelatin skulle jag smälta den och blanda i en liten mängd av rumstempad mousse och sedan blanda det i resten, också rumstempad, annars finns risk för att det blir klumpar.

    Hur mycket gelatin du ska ta är också svårt att ge råd om eftersom jag inte vet vilken mängd mousse du gjort.
  6. 3
    Nu har jag ju ingen aning om vad som ingår i moussen, men det tar ju ett tag innen den stelnar om det ska vara gelatin i. Så är det det ställ den kallt oh ta det lungt. Behöver du tillsätta gelatin skulle jag smälta den och blanda i en liten mängd av rumstempad mousse och sedan blanda det i resten, också rumstempad, annars finns risk för att det blir klumpar.

    Hur mycket gelatin du ska ta är också svårt att ge råd om eftersom jag inte vet vilken mängd mousse du gjort.

Liknande trådar

  1. Vit chokladtryffel som inte stelnar
    By singoalla in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-20, 13:14
  2. Pannacotta som inte stelnar!
    By Hoppsan in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-21, 21:53
  3. knäck?=))(//&%¤ stelnar inte?!?!!!
    By Paddel in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 07:09
  4. Knäck som inte stelnar..
    By Tora. in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-12-11, 15:53
  5. Tryffel som inte stelnar?
    By Karonesse in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-21, 12:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar